• 1
  • 2
2025-04-01, 07:26
Medlem
Jag vill starta ett företag utan att kunderna ska kunna se att det är jag som står bakom företaget. Anledningen till detta är inget fiffel utan jag vill helt enkelt inte synas offentligt. Hur slå man gå till väga? Ett vanligt AB går ju bort. Jag tänker på Europeiska bolag, har hört att man kan vara hyffsat anonym, att ta reda på ägare så måste man typ åka till och hålla på har jag för mig (Cypern) tror även det går i Malta? Kanske Lettland? Någon som har förslag?
Citera
2025-04-01, 07:29
Medlem
Om du samarbetar med andra så behöver du inte vara offentlig. Då är det andra personer som ansvarar och äger företaget och du är såpass anonym att bara myndigheter och banker vet var du jobbar.
Citera
2025-04-01, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Om du samarbetar med andra så behöver du inte vara offentlig. Då är det andra personer som ansvarar och äger företaget och du är såpass anonym att bara myndigheter och banker vet var du jobbar.
Jo, jag har eventuellt en samarbetspartner. Men tänker att jag inte vill bli hans anställd utan få del av aktieutdelningen eller hur det nu blir. Vill helst inte ha det under bordet heller, utan försöka lösa allting så rätt det går. Vill bara inte att mitt namn ska synas vid googling på tex allabolag.se annars har jag inte något problem med själva ägandet. Vill gärna äga det själv.
Citera
2025-04-01, 07:36
Medlem
Just ägare av företag och de som sitter i styrelsen är offentliga uppgifter så det är jättelätt att kolla upp. Dessutom om man äger företag så har vi alla andra webtjänster där man kan hitta folk som registerar det också att du är ägare av ett företag, bil, hus etc.

Jag tror inte det är någon bra idé att starta ett företag om man vill göra sig anonym för kunderna. Det första kunder tar reda på är vem de samarbetar med.
Citera
2025-04-01, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Just ägare av företag och de som sitter i styrelsen är offentliga uppgifter så det är jättelätt att kolla upp. Dessutom om man äger företag så har vi alla andra webtjänster där man kan hitta folk som registerar det också att du är ägare av ett företag, bil, hus etc.

Jag tror inte det är någon bra idé att starta ett företag om man vill göra sig anonym för kunderna. Det första kunder tar reda på är vem de samarbetar med.
Det ska gå vet jag utomlands typ cypern
Citera
2025-04-01, 07:51
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Det ska väl inte vara så svårt att fixa med hjälp av några målvakter. Förutsatt att det är "hederliga business" du tänker satsa på så är det väl inte så jävla svårt att fixa några målvakter som vill tjäna en regelbunden slant varje år som är villiga att sitta i styrelsen.
Citera
2025-04-01, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Det ska väl inte vara så svårt att fixa med hjälp av några målvakter. Förutsatt att det är "hederliga business" du tänker satsa på så är det väl inte så jävla svårt att fixa några målvakter som vill tjäna en regelbunden slant varje år som är villiga att sitta i styrelsen.
Verklig huvudman måste också anmälas numera. Ska du arbeta i företaget så syns du ju den vägen. Blir också klart svårare att rekrytera kunder med annat än ett svenskt AB.
Citera
2025-04-01, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Verklig huvudman måste också anmälas numera. Ska du arbeta i företaget så syns du ju den vägen. Blir också klart svårare att rekrytera kunder med annat än ett svenskt AB.
Verklig huvudman verkar dom kolla upp rätt så ofta har jag hört. Rekrytera kunder med utländsk företag är inga problem, så länge man kan få någon slags anonymitet. Jag förstår att myndigheterna har koll, samt kanske man även kan kolla upp det på något sätt. Men i Sverige är det för lätt, man googlar bara på allt och sedan har man namn och adress och allting inom några sekunder. Vill inte ha det så, måste hitta en lösning
Citera
2025-04-01, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplanstekniker
Verklig huvudman verkar dom kolla upp rätt så ofta har jag hört. Rekrytera kunder med utländsk företag är inga problem, så länge man kan få någon slags anonymitet. Jag förstår att myndigheterna har koll, samt kanske man även kan kolla upp det på något sätt. Men i Sverige är det för lätt, man googlar bara på allt och sedan har man namn och adress och allting inom några sekunder. Vill inte ha det så, måste hitta en lösning
Vad förväntar du dig att få för egen vinning av att vara "osynlig"?
Citera
2025-04-01, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad förväntar du dig att få för egen vinning av att vara "osynlig"?
Vill bara inte att folk vet om det, integritet.
Citera
2025-04-01, 08:29
Medlem
Nja finns inget sätt att vara anonym. Du kommer finnas i olika register och tjänster oavsett var du startar bolaget.
Det du tänker på med Cypern är att det finns ett speciellt målvaktssystem där. Men det är en dålig ide. Det används bara av dom som verklige måste dölja sen, för det ger många nackdelar.
Citera
2025-04-01, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja finns inget sätt att vara anonym. Du kommer finnas i olika register och tjänster oavsett var du startar bolaget.
Det du tänker på med Cypern är att det finns ett speciellt målvaktssystem där. Men det är en dålig ide. Det används bara av dom som verklige måste dölja sen, för det ger många nackdelar.
Intressant! Kan du förklara närmare eller länka? Jag förstår att det blir nackdelar rent praktiskt med att ha ett utländskt bolag, men + är väl att de har mycket lägre skatt där som blir en slags bonus. Min huvudsak är att förbli anonym för gemene googleman bara, tycker faktiskt man borde få ha den rätten, åtminstone en målvakt utan att begå brott
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in