2025-04-02, 08:42
Medlem
Merwinnas avatar
Konkreta exempel på böcker som Luther ville ha bort ur Bibeln, eller ändringar som han gjorde när Bibeln översattes till tyska..?

För att svara på din fråga så "visste" Luther naturligtvis inte "att han hade fel", och det går inte heller att säga att han HADE fel, eftersom det handlar om trosfrågor - andliga frågor. Detta är något som inte går att bevisa som man härleder ett mattetal, utan det är något var och en måste ta ställning till djupt inom sig, känna snarare än veta. Men att Luther medvetet skulle ha sysslat med manipulationer ser jag som uteslutet.

Som en passus: jag fick veta en sak som jag ej vetat tidigare nyligen, och som förmodligen inte är allmänt känt: Sultan Süleiman understödde faktiskt Luther i hemlighet! Det skulle man inte ha trott. Men hans anledning var att det Ottomanska imperiet tjänade på att de kristna splittrades upp och bekämpade varandra, i stället för att enas i en "Holy League" emot Ottomanerna (alltså muslimerna).
Citera
2025-04-02, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Konkreta exempel på böcker som Luther ville ha bort ur Bibeln, eller ändringar som han gjorde när Bibeln översattes till tyska..?

För att svara på din fråga så "visste" Luther naturligtvis inte "att han hade fel", och det går inte heller att säga att han HADE fel, eftersom det handlar om trosfrågor - andliga frågor. Detta är något som inte går att bevisa som man härleder ett mattetal, utan det är något var och en måste ta ställning till djupt inom sig, känna snarare än veta. Men att Luther medvetet skulle ha sysslat med manipulationer ser jag som uteslutet.

Som en passus: jag fick veta en sak som jag ej vetat tidigare nyligen, och som förmodligen inte är allmänt känt: Sultan Süleiman understödde faktiskt Luther i hemlighet! Det skulle man inte ha trott. Men hans anledning var att det Ottomanska imperiet tjänade på att de kristna splittrades upp och bekämpade varandra, i stället för att enas i en "Holy League" emot Ottomanerna (alltså muslimerna).

1. Han ville bl.a. ta bort Hebréerbrevet, Jakobsbrevet. Judasbrevet och Uppenbarelseboken. Han lade till ordet "allena" (allein på tyska) efter tro i Rom 3:28.

2. Tro och relativism är inte samma sak och det fungerar inte så att var och en kan "känna" vad som är rätt. Kyrkans trossatser och dogmer, som kommer från Jesus och apostlarna, går inte att rubba.

3. Det förvånar mig inte alls. Protestanterna lyfte inte ett finger för att försvara Europa mot ett muslimskt övertagande.
Citera
2025-04-02, 14:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Martin Luther var givetvis helt rätt för vissa och helt fel för andra.
Katolska kyrkan hade vid tiden för Martin Luthers insatser tagit kontroll över så mycket världsliga tillgångar, och politisk makt att det givetvis var dags att ingripa.

Martin Luther skapade att ramverk för att plocka av katolska kyrkan en hel del makt i germanska länder blev katolska kyrkan efter indragningar osv. helt diminutiv.

De lutherska kyrkorna förblev blev både strama och rakryggade och var under lång tid en balanserande kraft mot politiska avarter.

Dessvärre har exempelvis den svenska statskyrkan totalt förflackats och därmed avlägsnat sig från det Lutherska arvet där det ingår att vara både rakryggade och hederliga.

Dessutom var Martin Luther en mycket mångkunnig och klarsynt man med ett stort författarskap till religiösa skrifter såväl som böcker som spred och fortfarande sprider sitt intellektuella ljus över vår värld.

Ett helt enastående liten bok av Martin Luther som är lika aktuellt i dag som när den skrevs är den lilla handboken: "Von den Juden und Ihre Lügen" (finns i svensk översättning och heter då "Om judarna och deras lögner". Detta är ett standardverk som alla bör läsa, som översättning eller på originalspråket, för att öka sin bildningsnivå.
Det där lät ju bra -- ända till sista stycket där du ju bevisar att Luther var bindgalen. JESUS VAR JUDE! Omskuren på fyrtionde dagen och allt, iaf står det ju så Bibeln.
Citera
2025-04-03, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det där lät ju bra -- ända till sista stycket där du ju bevisar att Luther var bindgalen. JESUS VAR JUDE! Omskuren på fyrtionde dagen och allt, iaf står det ju så Bibeln.

Ja, Luther var en galning; om det råder ingen tvekan.
Citera
2026-07-18, 13:44
Medlem
den-kristnes avatar
Bra att också rammakaren är bannlyst.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto