Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Konkreta exempel på böcker som Luther ville ha bort ur Bibeln, eller ändringar som han gjorde när Bibeln översattes till tyska..?
För att svara på din fråga så "visste" Luther naturligtvis inte "att han hade fel", och det går inte heller att säga att han HADE fel, eftersom det handlar om trosfrågor - andliga frågor. Detta är något som inte går att bevisa som man härleder ett mattetal, utan det är något var och en måste ta ställning till djupt inom sig, känna snarare än veta. Men att Luther medvetet skulle ha sysslat med manipulationer ser jag som uteslutet.
Som en passus: jag fick veta en sak som jag ej vetat tidigare nyligen, och som förmodligen inte är allmänt känt: Sultan Süleiman understödde faktiskt Luther i hemlighet! Det skulle man inte ha trott. Men hans anledning var att det Ottomanska imperiet tjänade på att de kristna splittrades upp och bekämpade varandra, i stället för att enas i en "Holy League" emot Ottomanerna (alltså muslimerna).
1. Han ville bl.a. ta bort Hebréerbrevet, Jakobsbrevet. Judasbrevet och Uppenbarelseboken. Han lade till ordet "allena" (allein på tyska) efter tro i Rom 3:28.
2. Tro och relativism är inte samma sak och det fungerar inte så att var och en kan "känna" vad som är rätt. Kyrkans trossatser och dogmer, som kommer från Jesus och apostlarna, går inte att rubba.
3. Det förvånar mig inte alls. Protestanterna lyfte inte ett finger för att försvara Europa mot ett muslimskt övertagande.