Citat:
Vi vet att Sola Fide är en irrlära och att Sola Scriptura är fel.
Martin Luther försökte ta bort böcker ur Bibeln som inte passade hans syn på saker och ting. Han var till och med inne och petade i Bibelns innehåll när den översattes till tyska.
Luther såg hur hans idéer ledde till splittring och galenskap.
Själv ändrade han ståndpunkt flera gånger under sin livstid.
Han var ingen dumdom så hade borde ha vetat att de påhitt han kom med inte var något som de första kristna trodde på.
Det får mig att misstänka att Martin Luther visste att han hade fel. Men han kunde inget göra, för han hade ju satt igång lavinen.
Vad tror ni där ute, visste Martin Luther att han hade fel?
Ös på!
Martin Luther försökte ta bort böcker ur Bibeln som inte passade hans syn på saker och ting. Han var till och med inne och petade i Bibelns innehåll när den översattes till tyska.
Luther såg hur hans idéer ledde till splittring och galenskap.
Själv ändrade han ståndpunkt flera gånger under sin livstid.
Han var ingen dumdom så hade borde ha vetat att de påhitt han kom med inte var något som de första kristna trodde på.
Det får mig att misstänka att Martin Luther visste att han hade fel. Men han kunde inget göra, för han hade ju satt igång lavinen.
Vad tror ni där ute, visste Martin Luther att han hade fel?
Ös på!
Angående Sola Fide och Sola Scriptura vet du inte vad du talar om. Luther var en betydligt större teolog än vad du är, så den som irrar runt i irrlärornas tassemarker är du.
Luther hade inte för avsikt att splittra något. Den som splittrade var Leo X, som uteslöt Luther ur den kyrkliga gemenskapen. Luther begärde aldrig utträde ur den katolska kyrkan.
Luther har inte hittat på något, han var teolog. Hans bibelöversättning är väl inte den bästa som gjorts. Men han ansåg att om han översatte den ordagrant skulle den bli helt obegriplig på tyska, lite som en dataöversatt text blir idag.
Notera att både Svenska Kyrkan som den Romersk Katolska Kyrkan i Sverige använder Bibel 2000
Ändrar du aldrig åsikt någon gång?
Angående apokryferna så måste du hålla i minnet att på 1520-talet var inte heller Katolska Kyrkan säker på huruvida Apokryferna skulle ingå i kanon eller inte. Detta beslutades först 20år senare.
Katolikerna benämner istället Apokryferna "Deuterokanoniska". Skillnaden är närmast språklig. (Jag tror att du förväxlat Luther med Calvin här.
)Som svar på din sista fråga måste jag säga att Luther var en stor teolog, men en liten människa. Det faktum att han mot slutet av sitt liv var senildement och att det inte hindrade honom för att uttala sig i teologiska frågor, ligger honom i fatet.
Hela Luthers tankemönster grundade sig ändå i att han kände sig otillräcklig som människa.
Senast redigerad av ekerilar 2025-03-30 kl. 20:47.
Senast redigerad av ekerilar 2025-03-30 kl. 20:47.