2025-04-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Sur i magen är inte problemet utan blödande magsår.
Stämmer. Det är för att undvika det som man skall ta en Losec om man har känslig mage.
Citera
2025-04-15, 13:18
Medlem
busy-signals avatar
Tack för ett bra och välskrivet tips!
Brukade blöda näsblod när jag knaprade magnecyl i ungdomen, och har därför inte vågat försöka mig på lågdos nu som gubbe. Men nu blir det till att testa snarast.
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior

Citera
2026-05-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det finns skyddande egenskaper hos acetylsalicylsyra men även risker.
Vid långvarigt bruk så riskerar du inre blödningar, framförallt hos äldre.

Man märker dock detta på att man blir anemisk. Blödningar i magsäckan pga för mycket acetylcalisylsyra leder till ulcerösa strikturer som i sig är inflammationsskapande. Anemi märks på flera sätt, takykardi till exempel. Tror även att kryddstark mat kan påverka magslemhinnan på ett liknande sätt.
Citera
2026-06-01, 21:44
Medlem
Magnecyl finns inte längre. Det är samma som aspirin.
Citera
2026-06-03, 00:45
Moderator
Lapapps avatar
Rubrik korrigerad. Magnecyl, som är ett varumärkesnamn, har bytts mot acetylsalicylsyra i rubriken.

/Mod
Citera
Idag, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Jag har ätit en kvarts bamyl, 125mg om dagen i drygt tio år.
Jag har divertikulit och ofta problem med hemorrojder och när jag började med detta minskade problemen drastiskt. Ibland om jag är hemifrån och glömmer det några dagar så blir det i princip alltid problem igen. Jag känner hur det börjar och jag får blod i avföringen.

Jag läste en artikel om en forskarrapport som visade på minskad inflammation i hela kroppen, inkl blodkärl, vid så låga intag som 75mg om dagen, d v s en åttondels bamyl men det blev helt enkelt opraktiskt att dela en tablett i 8 delar.

Jag har nämnt detta för läkare ett par gånger och de rycker på axlarna för min google-medicinering typ (jag läste artikeln i en tidning iofs) men de säger att det är så låg dos så det är inte farligt.

Jag har uppenbarligen hjälp av detta för min tjocktarm, det blir väldigt tydligt när jag glömmer ta det, I synnerhet om det går en hel vecka.
När jag började tog jag en hel men fick då problem med ökade blödningar från småsår men med en kvart om dagen upphörde det problemet.

Åker jag hemifrån och glömmer några dagar brukar jag kicka igång igen med en hel tablett, ingen aning om ifall det gör skillnad eller inte men det känns bra.

Det jag läste var att vår västerländska livsstil med mycket stillasittande, mat med mycket kött och salt ökar inflammationerna i kroppen och de låga kontinuerliga doserna av asa hämmar inflammationerna i hela kroppen.

Uppenbarligen hjälper det mig. Jag hade, när jag började ingen tanke på att det skulle lösa mina tarmproblem, det var mest ett förebyggande då jag har den typiska livsstilen, mycket kött och charkuterier i kombination med kontorsjobb.

Den artikel jag läste handlade om en rapport som redan då var runt fem år gammal så detta är absolut inga nyheter.
Hur går det för dig i dag?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in