2025-03-30, 14:53
  #1
Medlem
Det har varit känt sedan många år att acetysalicylsyra (magnecyl) i låg dos skyddar mot cancer i tjocktarmen samt sannolikt mot ett stort antal andra cancerformer som tex bröst.
Jag har haft möjlighet att prata med flera onkologer och frågat dem om de tar lågdosmagnecyl. Allihopa berättade att de gör det.
Hur vanlig är denna kunskap ute i samhället? Hur många av er tar det? Tyvärr säljs inte lågdosmagnecyl receptorfritt i sverige till skillnad från tex i Finland. Själv köper jag vanliga 500 mg och biter av en femtedel varje dag. Så noga är det tydligen inte med dosen. På ett ungefär räcker.

Den skyddande mekanismen tros vara att magnecyl minskar inflammationen i kroppen.
Citera
2025-03-30, 15:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Det har varit känt sedan många år att acetysalicylsyra (magnecyl) i låg dos skyddar mot cancer i tjocktarmen samt sannolikt mot ett stort antal andra cancerformer som tex bröst.
Jag har haft möjlighet att prata med flera onkologer och frågat dem om de tar lågdosmagnecyl. Allihopa berättade att de gör det.
Hur vanlig är denna kunskap ute i samhället? Hur många av er tar det? Tyvärr säljs inte lågdosmagnecyl receptorfritt i sverige till skillnad från tex i Finland. Själv köper jag vanliga 500 mg och biter av en femtedel varje dag. Så noga är det tydligen inte med dosen. På ett ungefär räcker.

Den skyddande mekanismen tros vara att magnecyl minskar inflammationen i kroppen.


Jag trodde att acetysalicylsyra gav magcancer
Däremot har jag hört att det är bra att ta
Om man får en stroke eller något sånt, kanske var det hjärtinfarkt
Men det är bara rykten
Citera
2025-03-30, 15:05
  #3
Medlem
Jag har hört att det skyddar mot stroke. Visste inte att det skyddar mot cancer också.
Citera
2025-03-30, 15:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Det har varit känt sedan många år att acetysalicylsyra (magnecyl) i låg dos skyddar mot cancer i tjocktarmen samt sannolikt mot ett stort antal andra cancerformer som tex bröst.
Jag har haft möjlighet att prata med flera onkologer och frågat dem om de tar lågdosmagnecyl. Allihopa berättade att de gör det.
Hur vanlig är denna kunskap ute i samhället? Hur många av er tar det? Tyvärr säljs inte lågdosmagnecyl receptorfritt i sverige till skillnad från tex i Finland. Själv köper jag vanliga 500 mg och biter av en femtedel varje dag. Så noga är det tydligen inte med dosen. På ett ungefär räcker.

Den skyddande mekanismen tros vara att magnecyl minskar inflammationen i kroppen.

Inte särskilt känt, men kanske inte heller fullt ut bevisat. Inte allmänt känt bland läkare heller mig veterligen, men jag är inte onkolog. Läste igenom ett par studier lite snabbt nu och siffrorna är lovande, ca 9% riskreduktion. Jag inväntar dock någon pålitlig metastudie i ämnet, jag orkar inte läsa och bedöma studierna själv (har tillräckligt att göra ändå). Jag tar det inte själv men kan definitivt tänka mig att göra så. Du har ytterligare positiva aspekter med riskreduktion för infarkt och stroke av embolityp. ASA ingår i standardbehandlingen vid diverse tillstånd som ökar risken för detta, samt efter att det redan har inträffat. Nackdelen är bland annat ökad risk för blödande magsår. Gissningsvis ökar även blödningsbenägenheten vid stroke av blödningstyp samt vid trauma vilket kan vara en nackdel. Men fenomenet att ett läkemedel är populärt inom vissa yrkesgrupper i läkarkåren känner jag till. Inte helt ovanligt att kardiologer tar rosuvastatin. Finns säkert fler exempel.

Även troligt med viss profylaktisk effekt mot DVT och därmed även lungemboli. Ingår inte i standardbehandlingen, normalt ges starkare blodförtunnande. Men bör ge visst skydd.

En spekulativ nackdel är att ASA skulle kunna ge upphov till snabbare tillväxt och metastasering av cancer om man drabbas av cancer. Det finns studier på antioxidanter som förvisso skyddar mot cancer, men också till viss del skyddar befintliga cancer genom att reducera (i detta fall nödvändig) inflammation. Det kan vara så att ASA skulle ha liknande effekt, men jag är inte insatt i de exakta mekanismerna.
__________________
Senast redigerad av MpunktM 2025-03-30 kl. 15:23.
Citera
2025-03-30, 15:21
  #5
Medlem
https://academic.oup.com/jnci/article/113/3/258/5889955?login=false

Ser snarare ut att öka risken av avancerad cancer.
Citera
2025-03-30, 15:42
  #6
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Det har varit känt sedan många år att acetysalicylsyra (magnecyl) i låg dos skyddar mot cancer i tjocktarmen samt sannolikt mot ett stort antal andra cancerformer som tex bröst.
Jag har haft möjlighet att prata med flera onkologer och frågat dem om de tar lågdosmagnecyl. Allihopa berättade att de gör det.
Hur vanlig är denna kunskap ute i samhället? Hur många av er tar det? Tyvärr säljs inte lågdosmagnecyl receptorfritt i sverige till skillnad från tex i Finland. Själv köper jag vanliga 500 mg och biter av en femtedel varje dag. Så noga är det tydligen inte med dosen. På ett ungefär räcker.

Den skyddande mekanismen tros vara att magnecyl minskar inflammationen i kroppen.

Det skulle vara lämpligt med några länkar som styrker detta.
Citera
2025-03-30, 16:04
  #7
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är väl i grunden samma sak som multivitamin. Det tar jag varje dag. Haft cancer en dag och vill inte gärna ha det igen.
Citera
2025-03-30, 16:16
  #8
Medlem
Huntsmans avatar
Tar en treo nästan varje dag på morgonen. Mina värden är extremt bra, lämnar blod så får det checkat regelbundet.

I min släkt finns en tendens till krångel med hjärta & blodtryck, så tänker ta acetylsalicylsyra lite i förebyggande syfte...
Citera
2025-03-30, 16:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Tar en treo nästan varje dag på morgonen. Mina värden är extremt bra, lämnar blod så får det checkat regelbundet.

I min släkt finns en tendens till krångel med hjärta & blodtryck, så tänker ta acetylsalicylsyra lite i förebyggande syfte...

Problemet är ju att man riskerar magsår/magkatarr av treo vilket hände mig efter en kort tids bruk.
Citera
2025-03-30, 16:50
  #10
Medlem
Enligt alternativmedicin så finns det annat som "hjälper mot" cancer som Ivermectin, Fenbendazol, intravenösa höga doser av C-vitamin, kollodialt silver och medicin som stärker immunförsvaret och annat.
En del av detta har , kanske, mer eller mindre effekt mot tillväxten av cancerceller.
Citera
2025-03-30, 17:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Det har varit känt sedan många år att acetysalicylsyra (magnecyl) i låg dos skyddar mot cancer i tjocktarmen samt sannolikt mot ett stort antal andra cancerformer som tex bröst.
Jag har haft möjlighet att prata med flera onkologer och frågat dem om de tar lågdosmagnecyl. Allihopa berättade att de gör det.
Hur vanlig är denna kunskap ute i samhället? Hur många av er tar det? Tyvärr säljs inte lågdosmagnecyl receptorfritt i sverige till skillnad från tex i Finland. Själv köper jag vanliga 500 mg och biter av en femtedel varje dag. Så noga är det tydligen inte med dosen. På ett ungefär räcker.

Den skyddande mekanismen tros vara att magnecyl minskar inflammationen i kroppen.
Vilka tabletter tar du? Namnet, tack, och hur ofta tar du tabletterna?
Citera
2025-03-30, 17:15
  #12
Medlem
De har varit känt länge dock hamnar man i samma foliehattsfack som när man berättat om detta för 20 år sedan. De är väl samma idag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in