Citat:
Ursprungligen postat av
PerAlbinErlander
Det har varit känt sedan många år att acetysalicylsyra (magnecyl) i låg dos skyddar mot cancer i tjocktarmen samt sannolikt mot ett stort antal andra cancerformer som tex bröst.
Jag har haft möjlighet att prata med flera onkologer och frågat dem om de tar lågdosmagnecyl. Allihopa berättade att de gör det.
Hur vanlig är denna kunskap ute i samhället? Hur många av er tar det? Tyvärr säljs inte lågdosmagnecyl receptorfritt i sverige till skillnad från tex i Finland. Själv köper jag vanliga 500 mg och biter av en femtedel varje dag. Så noga är det tydligen inte med dosen. På ett ungefär räcker.
Den skyddande mekanismen tros vara att magnecyl minskar inflammationen i kroppen.
Inte särskilt känt, men kanske inte heller fullt ut bevisat. Inte allmänt känt bland läkare heller mig veterligen, men jag är inte onkolog. Läste igenom ett par studier lite snabbt nu och siffrorna är lovande, ca 9% riskreduktion. Jag inväntar dock någon pålitlig metastudie i ämnet, jag orkar inte läsa och bedöma studierna själv (har tillräckligt att göra ändå). Jag tar det inte själv men kan definitivt tänka mig att göra så. Du har ytterligare positiva aspekter med riskreduktion för infarkt och stroke av embolityp. ASA ingår i standardbehandlingen vid diverse tillstånd som ökar risken för detta, samt efter att det redan har inträffat. Nackdelen är bland annat ökad risk för blödande magsår. Gissningsvis ökar även blödningsbenägenheten vid stroke av blödningstyp samt vid trauma vilket kan vara en nackdel. Men fenomenet att ett läkemedel är populärt inom vissa yrkesgrupper i läkarkåren känner jag till. Inte helt ovanligt att kardiologer tar rosuvastatin. Finns säkert fler exempel.
Även troligt med viss profylaktisk effekt mot DVT och därmed även lungemboli. Ingår inte i standardbehandlingen, normalt ges starkare blodförtunnande. Men bör ge visst skydd.
En spekulativ nackdel är att ASA skulle kunna ge upphov till snabbare tillväxt och metastasering av cancer
om man drabbas av cancer. Det finns studier på antioxidanter som förvisso skyddar mot cancer, men också till viss del skyddar befintliga cancer genom att reducera (i detta fall nödvändig) inflammation. Det kan vara så att ASA skulle ha liknande effekt, men jag är inte insatt i de exakta mekanismerna.