2025-03-30, 12:43
Medlem
Colloidals avatar
Hej!
Jag pluggar till lastbilschaufför.
Jag har gjort 140 timmars YKB teori, 10 timmars YKB körning så läraren ska ha rapporterat att vi är klara men det har de inte gjort.
De skrev häromdagen att vi kommer rapporteras in för YKB på måndag.

Jag måste gå klart min APL innan jag kan få min YKB enligt rektorn.
På Transportstyrelsen står det att när man har gjort sina 140 timmar teori och 10 timmars körning så ska man bli rapporterad för YKB.
Vad tror ni om detta? Måste jag gå på min APL?
Senast redigerad av Colloidal 2025-03-30 kl. 13:23.
Citera
2025-03-30, 19:24
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Hej!
Jag pluggar till lastbilschaufför.
Jag har gjort 140 timmars YKB teori, 10 timmars YKB körning så läraren ska ha rapporterat att vi är klara men det har de inte gjort.
De skrev häromdagen att vi kommer rapporteras in för YKB på måndag.

Jag måste gå klart min APL innan jag kan få min YKB enligt rektorn.
På Transportstyrelsen står det att när man har gjort sina 140 timmar teori och 10 timmars körning så ska man bli rapporterad för YKB.
Vad tror ni om detta? Måste jag gå på min APL?

Transportstyrelsen sätter ett minimumkrav för YKB.
De bryr sig inte om vad skollagen säger, för det är inte deras område.

Skollagen säger att APL ska ingå i kursprogrammet och utan APL kommer du troligen inte få ett godkänt "slutbetyg/kursintyg".

Du kommer alltså att få köra lastbil i yrkestrafik, men vem kommer att anställa någon som "hoppat av" utbildningen och saknar kursintyg?
Citera
2025-04-02, 20:50
Medlem
Nu kanske jag inte riktigt förstår frågan, men i vilket fall måste du väl skriva ett prov för att få YKBn också?
Citera
2025-04-03, 09:09
Medlem