2025-03-30, 12:43
Medlem
Colloidals avatar
Hej!
Jag pluggar till lastbilschaufför.
Jag har gjort 140 timmars YKB teori, 10 timmars YKB körning så läraren ska ha rapporterat att vi är klara men det har de inte gjort.
De skrev häromdagen att vi kommer rapporteras in för YKB på måndag.

Jag måste gå klart min APL innan jag kan få min YKB enligt rektorn.
På Transportstyrelsen står det att när man har gjort sina 140 timmar teori och 10 timmars körning så ska man bli rapporterad för YKB.
Vad tror ni om detta? Måste jag gå på min APL?
Senast redigerad av Colloidal 2025-03-30 kl. 13:23.
Citera
2025-03-30, 19:24
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Hej!
Jag pluggar till lastbilschaufför.
Jag har gjort 140 timmars YKB teori, 10 timmars YKB körning så läraren ska ha rapporterat att vi är klara men det har de inte gjort.
De skrev häromdagen att vi kommer rapporteras in för YKB på måndag.

Jag måste gå klart min APL innan jag kan få min YKB enligt rektorn.
På Transportstyrelsen står det att när man har gjort sina 140 timmar teori och 10 timmars körning så ska man bli rapporterad för YKB.
Vad tror ni om detta? Måste jag gå på min APL?

Transportstyrelsen sätter ett minimumkrav för YKB.
De bryr sig inte om vad skollagen säger, för det är inte deras område.

Skollagen säger att APL ska ingå i kursprogrammet och utan APL kommer du troligen inte få ett godkänt "slutbetyg/kursintyg".

Du kommer alltså att få köra lastbil i yrkestrafik, men vem kommer att anställa någon som "hoppat av" utbildningen och saknar kursintyg?
Citera
2025-04-02, 20:50
Medlem
Nu kanske jag inte riktigt förstår frågan, men i vilket fall måste du väl skriva ett prov för att få YKBn också?
Citera
2025-04-03, 09:09
Medlem
Du måste skilja på vad transportstyrelsen i allmänhet stadgar om YKB och vad för undantagsregler som gäller för studenter vid gymnasial utbildning. Reglerna gör att studenter vid gymnasial utbildning får ta C, CE och YKB tidigare än vuxna. Undantagen är baserade på att studenten faktiskt får mer lärarhandledd praktik än vad allmänheten får. Därför gör det inget om du kan ta C, CE, YKB vid 18 års ålder istället för 21 års ålder. Men det kommer också med krav att du ska utföra momenten i det program du går på, dvs krävs APL för att du skall godkännas på kursen så ska du gå den. Du får annars varken YKB eller godkänt på kursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in