• 1
  • 2
2025-03-29, 17:38
Medlem
Epimetheuss avatar
Vi kommer att byta bil i år och håller på att kolla begagnatmarknaden efter vettiga elbilar.
Om man inte absolut måste ha nytt, så får man en tre-fem år gammal elbil som kostade runt miljonen ny för under halvmiljonen, t.o.m. en bra bit under 400.000:- i vissa fall.

Problemet är inte att det saknas alternativ.
Problemet är snarare att det finns för mycket att välja på.
-Vilken begagnad elbil för under 400.000:- ger mest för pengarna sett till räckvidd, komfort, utrustning, kvalitet, hållbarhet och ägandekostnad?

Försäkringen på vissa bilar är ju helt absurd.
Citera
2025-03-29, 18:21
Medlem
Cokeers avatar
TEZZZZZLA
Citera
2025-03-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Vi kommer att byta bil i år och håller på att kolla begagnatmarknaden efter vettiga elbilar.
Om man inte absolut måste ha nytt, så får man en tre-fem år gammal elbil som kostade runt miljonen ny för under halvmiljonen, t.o.m. en bra bit under 400.000:- i vissa fall.

Problemet är inte att det saknas alternativ.
Problemet är snarare att det finns för mycket att välja på.
-Vilken begagnad elbil för under 400.000:- ger mest för pengarna sett till räckvidd, komfort, utrustning, kvalitet, hållbarhet och ägandekostnad?

Försäkringen på vissa bilar är ju helt absurd.
Tekniken elhybrid tycker jag verkar intressant. Man kör på mest el i stadstrafik, då en vanlig bil drar som mest bränsle, men har ändå den där räckvidden för långresor.
Sedan hade jag ju undvikit kinesiska bilar då man måste räkna med att de rapporterar allt till kinesiska staten, vilket jag inte känner mig helt bekväm med. Finns massvis av rätt nya elhybrider från Europa /Japan/Sydkorea som passar den plånboken.
Citera
2025-03-29, 21:34
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
En elbil som var riktigt dyr som ny kostar därefter att äga, även om den är relativt billig att köpa nu.

Ta E-tron tex, dyr försäkring, dyr service och reparation. Väldigt bekväm, men kort räckvidd och ålderdomlig teknik.

Enyaq är ju rimligare och vill man åka Tesla så är ju den en väldigt bra elbil även om Musken kukat ur...
Citera
2025-03-29, 21:48
Medlem
Köper man något annat än Tesla får man nöja sig med en andrahandssortering
Citera
2025-03-29, 22:00
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Köper man något annat än Tesla får man nöja sig med en andrahandssortering
Är det därför Tesla toppar listan över andelen bilar som blir underkända vid första besiktningen?
Citera
2025-03-29, 22:09
Medlem
Jag hade letat efter en BMW i4 tror jag. Även om grillen är rätt ful är det en fantastisk bil.

Och till er alla i tråden som spammar med irrelevanta inlägg om att elbilar är skit så kanske ni kan starta en egen tråd?
Citera
2025-03-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Är det därför Tesla toppar listan över andelen bilar som blir underkända vid första besiktningen?

Vilka årsmodeller gäller det? På vilken modell?
Citera
2025-03-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag hade letat efter en BMW i4 tror jag. Även om grillen är rätt ful är det en fantastisk bil.

Och till er alla i tråden som spammar med irrelevanta inlägg om att elbilar är skit så kanske ni kan starta en egen tråd?

Riktigt dålig räckvidd
Citera
2025-03-29, 22:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Kom det inte en Renault, hur är den?
Citera
2025-03-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Riktigt dålig räckvidd
Beroende på modell tar den sig mellan 43-60 mil. För egen del är 40 mil fullt tillräckligt. De få gånger per år jag åker längre än så är det inga problem att stanna och ladda en kort stund.

TS: Jag hade nog varit försiktig med att köpa en 5 år gammal elbil. Utvecklingen går fort och många nya modeller som har kommit är rejält förbättrade.

VW ID.7 är ett bra tips. Dock hittar du nog ingen under 500k.
Nya Renault Scenic är oväntat bra också om du är ok med framhjulsdrift.
Citera
2025-03-29, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Beroende på modell tar den sig mellan 43-60 mil. För egen del är 40 mil fullt tillräckligt. De få gånger per år jag åker längre än så är det inga problem att stanna och ladda en kort stund.

TS: Jag hade nog varit försiktig med att köpa en 5 år gammal elbil. Utvecklingen går fort och många nya modeller som har kommit är rejält förbättrade.

VW ID.7 är ett bra tips. Dock hittar du nog ingen under 500k.
Nya Renault Scenic är oväntat bra också om du är ok med framhjulsdrift.

På sommaren om du har tur ja. På vintern runt 30. En nära vän köpte en för drygt ett år sedan och är väldigt missnöjd med detta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in