• 1
  • 2
2025-03-28, 14:20
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Vad har ni sett för priser för en timme körlektion för tung MC?
Vad är ett rimligt pris?
Några tips?
Citera
2025-03-28, 14:43
Medlem
Alltså, det är väl bara att surfa in på fem-tio stycken körskolor och kolla priset.

Karlstad trafikskola tar 1050kr
Citera
2025-03-28, 14:46
Medlem
Glostrups avatar
Från runt en tusenlapp i paket till dryga 2000 för styckesvis lektioner på en bra skola med egen bana. Jag tycker att det är rätt rimliga priser.

Jag rekommenderar alltid en intensivkurs, det är den bästa investering man kan göra i sitt mc-körkort, både ur ett inlärningsperspektiv och ur säkerhetssynpunkt.
Citera
2025-03-28, 14:56
Medlem
Beror helt på vart i landet du bor och vilken typ av lektion. Jag personligen har aldrig sett 60 minuter. Ofta är det 80-120 minuter. Antigen kör man ensam med läraren eller så är man två elever och en lärare. I det sistnämnda brukar det oftast vara manöverbanan man övar på då.

Oavsett lektion låg priset runt 1400-1600 (förutom risk1, risk2 och uppkörning).

Priserna är baserade på den körskolan jag gick på i Göteborg förra året.
Citera
2025-03-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag rekommenderar alltid en intensivkurs, det är den bästa investering man kan göra i sitt mc-körkort, både ur ett inlärningsperspektiv och ur säkerhetssynpunkt.
Min syster tog sitt kort så men har aldrig tänkt på att fråga henne om det. Hon hade ingen tidigare körerfarenhet men det gick bra. Skulle du säga att det är lätt för de flesta dock?
Citera
2025-03-28, 17:25
Medlem
Citat:
Från runt en tusenlapp i paket till dryga 2000 för styckesvis lektioner på en bra skola med egen bana. Jag tycker att det är rätt rimliga priser.

Ok, det är du nog ensam om på hela jorden kompis.
Driver du en sådan skola eller?
Citera
2025-03-28, 18:36
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Min syster tog sitt kort så men har aldrig tänkt på att fråga henne om det. Hon hade ingen tidigare körerfarenhet men det gick bra. Skulle du säga att det är lätt för de flesta dock?
Lätt är det inte, det är ganska höga krav. Men det är ju just därför som man tar en intensivkurs, då får man mycket tid med riktigt duktiga lärare och en hel del tips om vad kontrollanterna fokuserar på.
Citera
2025-03-28, 19:31
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Ok, det är du nog ensam om på hela jorden kompis.
Driver du en sådan skola eller?
Det är vad det kostar, inte mer med det. Du får låna hoj och skyddskläder om du inte har det av skolan, och du slipper oroa dig för att lägga ner din egen hoj om du är nybörjare. Men om du inte har råd så får du väl hitta någon annan lösning. Hoppas jag inte möter dig i trafiken.
Citera
2025-03-28, 19:35
Medlem
Citat:
Det är vad det kostar, inte mer med det. Du får låna hoj och skyddskläder om du inte har det av skolan, och du slipper oroa dig för att lägga ner din egen hoj om du är nybörjare. Men om du inte har råd så får du väl hitta någon annan lösning. Hoppas jag inte möter dig i trafiken.

Ok du driver en sådan skola alltså.
Alltså 2000 är ju mycket dyrare än vad jag sett.
Ett rent rån.
Citera
2025-03-28, 19:43
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ok du driver en sådan skola alltså.
Alltså 2000 är ju mycket dyrare än vad jag sett.
Ett rent rån.
Allt är dyrt om man inte har råd. Köp ett paket så är du nere på halva priset. Eller så tar du nån tjomme som inte har hoj eller bana, saknar försäkringar och är en usel lärare - då kan du säkert komma ner till en femhundring. Varför alls investera i en bra utbildning, det är ju inte så att mc är ett av de mest olycksdrabbade fordonen…

Och, nej jag har inte en körskola. Men jag har sett tillräckligt många som har gått ’livets hårda motorcykelskola’, och det är faktiskt bara korkat.
Citera
2025-04-06, 00:16
Medlem
Citat:
Allt är dyrt om man inte har råd. Köp ett paket så är du nere på halva priset. Eller så tar du nån tjomme som inte har hoj eller bana, saknar försäkringar och är en usel lärare - då kan du säkert komma ner till en femhundring. Varför alls investera i en bra utbildning, det är ju inte så att mc är ett av de mest olycksdrabbade fordonen…

Och, nej jag har inte en körskola. Men jag har sett tillräckligt många som har gått ’livets hårda motorcykelskola’, och det är faktiskt bara korkat.

Ditt resonemang håller inte. Det finns inget linjärt samband mellan pris och kvalitet på utbildningen.
En timme för 3000 är inte nödvändigtvis bättre än en timme för 800. Olika körskolor har olika priser. Förutsätter att vi talar om godkända skolor.
Om det var som du sa så skulle en lektion för 20 000 lära studenten allt på en timme.

Jag är helt enig om att man skall lära sig ordentligt och ta de lektioner som behövs. Det är dock en annan sak än olika skolors prissättning.
Citera
2025-04-06, 02:11
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ditt resonemang håller inte. Det finns inget linjärt samband mellan pris och kvalitet på utbildningen.
En timme för 3000 är inte nödvändigtvis bättre än en timme för 800. Olika körskolor har olika priser. Förutsätter att vi talar om godkända skolor.
Om det var som du sa så skulle en lektion för 20 000 lära studenten allt på en timme.

Jag är helt enig om att man skall lära sig ordentligt och ta de lektioner som behövs. Det är dock en annan sak än olika skolors prissättning.
Du väljer att helt missuppfatta vad jag skriver och avslutar med att lägga en (egen) helt felaktig slutsats på mitt resonemang. Det måste vara väldigt svårt att leva med en så dålig läsförståelse.

Olika skolor har olika förutsättningar, de ligger på olika ställen (stad/landsbygd), har olika egna områden, olika hojar och erbjuder olika utbildningar. Väljer man en skola som kör lite äldre hojar, servar dem mer sällan (med resultatet att de är mer svårkörda) och inte har en egen bana utan får trängas på gemensamma öppna utrymmen - ja, då kan timmarna vara billigare än på en skola som har egen inhägnad bana, nya hojar och erbjuder lån av full utrustning. Man får förstås välja som man vill, men det är lämpligt att göra en del egen efterforskning på varför en skola kostar som den gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in