2025-03-27, 12:58
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott

Och som andra nämnt, det suger arsle att gå behöva gå ut med vovven när man är magsjuk och det regnar underkylt och sidledes., vilket man måste.

Ja, den biten är jävligt jobbig. När jag var riktigt sjuk så bönade jag och bad folk att hjälpa mig med att gå ut med hunden, erbjöd till och med pengar men få nappade, folk whinade om att de inte hade tid. Blev faktiskt jävligt besviken på de som inte ställde upp, jag hade 100% ställt upp och jag erbjöd ju ersättning också. Som tur var hittade jag någon tillslut.
2025-03-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marbellasnubben
Bara för att det är lagligt betyder det inte att det är lämplig. Du ska inte ha hund, du undrar om den måste gå ut för att göra sina behov?? Somna om!
Jag förstår att dom måste ut och göra sina behov..det jag ifrågasätter är om dom verkligen måste ta en promenad varje dag..om det är snöstorm exempelvis.
2025-03-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jag förstår att dom måste ut och göra sina behov..det jag ifrågasätter är om dom verkligen måste ta en promenad varje dag..om det är snöstorm exempelvis.

Jag kan lova dig, hunden ger fan i om det är snöstorm eller inte, den blir inte mindre bajsnödig för att det råkar snöa!

Om du inte orkar gå ut med hunden om det skulle regna, åska, snöa etc, ska du INTE ha hund
Senast redigerad av marbellasnubben 2025-03-27 kl. 13:12.
2025-03-27, 13:12
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Jag skulle vilja skaffa en cockerspaniel,king charles spaniel eller en bichon frise..men jag har svårt att gå så jag undrar om jag måste ta promenad med dom varje dag ?även i snöstorm?

Vill ge lite råd:

Det är ett enormt åtagande att skaffa hund, men kan också skänka enormt mycket glädje. Men det är bra att testa lite innan man bestämmer sig. Känner du någon med hund, så kan du kanske testa att passa den en helg/vecka i sommar.

Få lite känsla för hur de är, vad de kräver och kostar etc.
2025-03-27, 13:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Jag är fet som fan och alkad på 120kg men har två hundar jag går på promenad med 3x 30 minuter dagligen.

Kan jag så kan du. De kommer fram till mig och börjar riva mig på benet med sina tassar för att säga till mig om de vill gå ut.

En av anledningarna till att jag skaffade hund var just för att ha nåt som tvingar ut mig att röra på mig oavsett.

Det är en kortare "pinkenad" direkt på morgonen, en längre promenad mitt på dagen (han säger till när han vill ut genom att knuffa på mitt knä med nosen) ev en extra på em och en "pinkenad" på kvällen (morgonen eller kvällen blir oftast den långa på sommaren så man inte promenerar i middagshettan)
2025-03-27, 13:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Undrar hur många % av alla hundägare i Sverige som faktiskt följer dessa "minst 3-5 gånger om dagen" regler, i alla väder, oavsett hur dom mår.
Jag tror självklart att alla säger dom gör det, för annars hotas man av att anmälas som djurplågare omedelbart. Mörkertalet måste vara enormt. Sett flera som verkar nöja sig med att skicka ut hunden i koppel för att pissa och skita i trädgården om man bor i villa. Är det dessutom inhägnat så öppnar dom bara dörren. Många som blivit gamla och skröpliga med ben och ryggvärk så dom klarar knappt själva gå ut. Då blir det som det blir.

Det blir ju inga långa promenader alla gånger, men ut för att göra ifrån sig blir det alltid, tex vid njurstensanfallet jag hade nyligen så blev det att långsamt ta sig till gräsmattan på baksidan av huset och stå lutad mot väggen flämtande (och spyende) av smärta medan jycken fick nosa runt och göra sitt (8M rullkoppel).

Men det rör sig normalt om ett par dagar om året som det blir korta "runt huset" promenader istället för normala promenader pga tex sjukdom eller extremt väder.
2025-03-27, 13:28
TS är okunnig och frågar snällt men givetvis måste pöbeln slå ner på honom, så är det varje gång det gäller husdjur eller barn. Pöbeln måste bara framhäva vilka fanstastiska föräldrar eller hundägare de är...

Varför någon överhuvudtaget skaffar hund med allt vad det innebär är en gåta.
Är ni så ensamma och i brist på kärlek att ni är så desperata och skaffar en hund?
När jag springer mina löprundor så skrattar man gott när man ser någon vuxen man stå där i gräset och plocka upp skitet efter sin hund, hur jävla patetiskt och förnedrande är inte det?

Dessutom är det ju lite komiskt att hade en människa levt som en hund, det vill säga bara ätit, skitit och sovit plus luktat illa så skulle den betraktas som avskräde men när det gäller hundar så är det så gulligt så.
Undrar förresten hur många som hade haft hund om hundar kunde prata?
Om den hela tiden skulle tjata om mat och då och då be er att dra åt helvete...
2025-03-27, 13:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Nja. Sverige är ovanligt hårda på reglerna kring hundar och djurhållning. Här får det gå högst 6 timmar mellan rastning medans jänkarna har 12 timmar. Den kan mao gå en promenad innan jobbet och en efter utan problem.

I USA så ses det ju även helt okej att låsa in hundarna i bur tex på natten, eller när man inte är hemma, och att ha dom uppkedjade på tomten, boendes i en hundkoja, att operera bort stämbanden för att dom inte ska skälla osv så tror nog inte vi ska ta inspiration från amerikansk hundhållning.
2025-03-27, 13:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Och som andra nämnt, det suger arsle att gå behöva gå ut med vovven när man är magsjuk och det regnar underkylt och sidledes., vilket man måste.

Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Ja, den biten är jävligt jobbig. När jag var riktigt sjuk så bönade jag och bad folk att hjälpa mig med att gå ut med hunden, erbjöd till och med pengar men få nappade, folk whinade om att de inte hade tid. Blev faktiskt jävligt besviken på de som inte ställde upp, jag hade 100% ställt upp och jag erbjöd ju ersättning också. Som tur var hittade jag någon tillslut.

Som jag brukar säga; Det bästa, och värsta, med att ha hund är att man måste ut med dom oavsett väder och mående
Senast redigerad av Sereena 2025-03-27 kl. 13:36.
2025-03-27, 13:36
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja skaffa en cockerspaniel,king charles spaniel eller en bichon frise..men jag har svårt att gå så jag undrar om jag måste ta promenad med dom varje dag ?även i snöstorm?

Du måste gå ut även i snöstorm och ösregn. Det låter som du bör fundera lite till men tips på ras är havanais
2025-03-27, 13:59
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
I USA så ses det ju även helt okej att låsa in hundarna i bur tex på natten, eller när man inte är hemma, och att ha dom uppkedjade på tomten, boendes i en hundkoja, att operera bort stämbanden för att dom inte ska skälla osv så tror nog inte vi ska ta inspiration från amerikansk hundhållning.

Ja, amerikanarna är helt besatta av "crating" dvs lära hunden att vänja sig vid att sitta i en bur hela dagarna medan man jobbar.

Det här med bur förstår jag inte riktigt. Är det inte roligare för hunden att åtminstone kunna patrullera runt i hemmet under dagen?
2025-03-27, 14:01
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ja, dom måste ut på promenad/rastning iaf 2-3ggr om dagen, oavsett väder eller hur du mår.

Kan ju säga att det var mindre kul att rasta jycken under pågående njurstensanfall, eller när man har ryggskott, eller 40 graders feber och halsfluss.
Eller när vädret förvandlat varenda vägsnutt till blankis så man får i det närmsta krypa till närmsta gräsplätt och vandra fram och tillbaka där i en halvtimme medan jycken springer/pinkar/skiter av sig.
Finns även trevligare saker att gör när det är 30 grader kallt...

Kan man inte bara gå utanför dörren och vänta vid porten och låta jycken köra i rabatten som man plockar upp sen?

Eller om man har trädgård kan man ju låsa hunden i ett snöre tvärs över trädgården så behöver man ju inte ens gå ut

Mvh icke hundägare

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in