Citat:
Ursprungligen postat av
deesantdeesant
När en Trådstart läggs ut har man ju valet att klicka sig in ifall man tycker att det verkar intressant och att det väcker en nyfikenhet om ämnet.
Och när man påstår saker, så hör det till att man citerar och ger källor till sina påståenden. I alla fall om man vill anses vara seriös.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Biodynamisk odling är väl bäst och godast och näringsrikast.
Är den så bra för att man använder ockultism som kosmiska krafter och planterar efter var månen står? Har du någon källa på att biodynamiskt skulle innehålla mer näring? (därmed inte sagt att biodynamiskt odlat skulle vara sämre än annat)
Användandet av olika djurdelar som anses tillföra kosmiska krafter till växternas fördel, utförandet av vissa sysslor med hänsyn till månens cykel och detaljerade beskrivningar om tillredningen av preparaten är några rituella eller ritualliknande moment.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biodynamiskt_jordbruk
Citat:
Ursprungligen postat av
VoldemortZelenskyj
Inget nytt, storskaligt monobruk har urlakat jorden med 50% eller så på ett sekel.
Men blir näringsinnehållet i frukt och grönsaker
sämre av den anledningen?
Vi har säkert sämre näringsinnehåll i frukt och grönsaker i dag, men jag tror det beror på att sorterna i dag är anpassade till att vara stora, fina, lättodlade, lättlagrade, lätttrasporterade med mera. Och att en hel del även skördas innan de är helt mogna.
Odlar man i den egna täppan så kanske man väljer en tomat för dess smak, och man kan äta den bara minuter efter att den är skördad, och den har mognat helt innan den skördas.
Att näringsinnehållet skulle vara sämre på grund av utarmade jordar har jag svårt att tro, men jag kan så klart ha fel. Tänker mig att modern odling har en hel del tekniker som gör att grödorna får det så bra som det är möjligt.
Gällande ekologiskt så skriver Livsmedelsverket,
Den forskning som finns tyder inte på att ekologisk mat innehåller mer näring än annan mat. Det finns studier som visar att viss ekologisk mat kan innehålla högre halter av antioxidanter, som ingår i olika vitaminer, men skillnaderna är små och påverkar inte nämnvärt den totala mängd vi får i oss.
https://www.livsmedelsverket.se/livs...aker_nyttigare