• 1
  • 2
2025-03-27, 10:38
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inskränkningar som ni skriver om förekommer främst vid auktioner, hur pass giltiga deras friskrivningar är kan diskuteras. Vanliga förmedlingar via bilhandlare har ju varit föremål för bedömning när det gäller reklamationer, då har det räckt med deras medverkan i form av annons, att köpeavtalet upprättats i handlarens lokaler och liknande för att klassas som försäljning av handlare.
Auktioner som anordnats på uppdrag av kronofogden eller från ett konkursbo om konkursförvaltaren säljer finns det däremot särbestämmelser om. Om någon köper ett konkursbo och sedan säljer innehållet i sin tur är det vanlig handel sedan.

Att försäljning av utmätt gods av Kronofogden har särskilda och unika regler känner jag till men är det inte så att diverse auktionsfirmor tror att de kan använda samma regelverk vid sina auktioner?
Rent teoretiskt skulle en redan etablerad bilhandlare kunna byta riktning, bara ägna sig åt förmedling av bilar och på så vis tycka sig flyga under radarn gällande kraven från KKL. Vet inte om detta förekommer.
Det jag belyser är rena auktionsföretag som i princip alltid är webbaserade. Har försökt föra diskussioner med dem om ansvarsbiten när jag fått intresse för ett objekt men svaren har nästan uteslutande varit att inget som säljs/förmedlats faller under deras ansvar, varken helt eller delvis och frågan är om detta ens är förenligt med svensk lag?
Citera
2025-03-27, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Att försäljning av utmätt gods av Kronofogden har särskilda och unika regler känner jag till men är det inte så att diverse auktionsfirmor tror att de kan använda samma regelverk vid sina auktioner?
Rent teoretiskt skulle en redan etablerad bilhandlare kunna byta riktning, bara ägna sig åt förmedling av bilar och på så vis tycka sig flyga under radarn gällande kraven från KKL. Vet inte om detta förekommer.
Det jag belyser är rena auktionsföretag som i princip alltid är webbaserade. Har försökt föra diskussioner med dem om ansvarsbiten när jag fått intresse för ett objekt men svaren har nästan uteslutande varit att inget som säljs/förmedlats faller under deras ansvar, varken helt eller delvis och frågan är om detta ens är förenligt med svensk lag?
Det finns fall av förmedling som ARN bedömt på samma sätt som om det vore försäljning, får söka rätt på något kring det senare.
Att de försöker är ju uppenbart, om det håller när det slutligen hamnar i rätten något helt annat. Samtidigt kan man förstås inflika att om förutsättningarna är som de vilka ni beskrev så bör man undvika att bli kund där. Vanlig försäljning där de senare påstår att det var en förmedling är mer lömsk. Notera dock att en bil kan stå på en privatperson och direkt höra till ett företag, detta om handlarföretaget är en enskild firma.
Citera
2025-03-27, 11:07
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det finns fall av förmedling som ARN bedömt på samma sätt som om det vore försäljning, får söka rätt på något kring det senare.
Att de försöker är ju uppenbart, om det håller när det slutligen hamnar i rätten något helt annat. Samtidigt kan man förstås inflika att om förutsättningarna är som de vilka ni beskrev så bör man undvika att bli kund där. Vanlig försäljning där de senare påstår att det var en förmedling är mer lömsk. Notera dock att en bil kan stå på en privatperson och direkt höra till ett företag, detta om handlarföretaget är en enskild firma.

Så är det nog men det känns ibland frestande att lägga ett bud om något man länge sökt efter dyker upp på en sådan sida till ett mycket attraktivt pris. Jag känner egentligen bara till en (1) icke namngiven auktionsfirma som jag tycker uppfyller reglerna och det måste väl anses som katastrofalt, ett riktigt träsk om man tänker efter?

Eftersom vi kan konstatera att auktionsverken systematiskt försöker tänja på reglerna så vore det nog bra om dessa i grupp blev föremål för en rättslig prövning med tillhörande uppstramning så att man anpassar sig till KKL. Att bara pröva enskilda fall där köparen blivit missnöjd räcker inte utan man måste peka med hela handen och utdöma viten om verksamheten fortsätter utan förändring, man kan t ex bara tillåta att näringsidkare får registrera sig och lägga bud och då kan man ha ett helt annat regelverk men så länge man vänder sig till privatpersoner finns ett utbrett och tvingande konsumentskydd. Har just varit nära att göra affärer med ett sånt företag men när man läste igenom deras egna regelverk så blev man mörkrädd....

Frågan är om även t ex Tradera skulle kunna bli föremål för samma tvångsåtgärd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in