Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Inskränkningar som ni skriver om förekommer främst vid auktioner, hur pass giltiga deras friskrivningar är kan diskuteras. Vanliga förmedlingar via bilhandlare har ju varit föremål för bedömning när det gäller reklamationer, då har det räckt med deras medverkan i form av annons, att köpeavtalet upprättats i handlarens lokaler och liknande för att klassas som försäljning av handlare.
Auktioner som anordnats på uppdrag av kronofogden eller från ett konkursbo om konkursförvaltaren säljer finns det däremot särbestämmelser om. Om någon köper ett konkursbo och sedan säljer innehållet i sin tur är det vanlig handel sedan.
Att försäljning av utmätt gods av Kronofogden har särskilda och unika regler känner jag till men är det inte så att diverse auktionsfirmor tror att de kan använda samma regelverk vid sina auktioner?
Rent teoretiskt skulle en redan etablerad bilhandlare kunna byta riktning, bara ägna sig åt förmedling av bilar och på så vis tycka sig flyga under radarn gällande kraven från KKL. Vet inte om detta förekommer.
Det jag belyser är rena auktionsföretag som i princip alltid är webbaserade. Har försökt föra diskussioner med dem om ansvarsbiten när jag fått intresse för ett objekt men svaren har nästan uteslutande varit att inget som säljs/förmedlats faller under deras ansvar, varken helt eller delvis och frågan är om detta ens är förenligt med svensk lag?