Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Det finns fler effekter än bara "felidentifiering".
Jag har inte påstått något annat, vilket antyds av ordet "exempelvis".
Citat:
T.ex.
- Rena fördomar, en del vita känner mindre sympati för en svart människa och är mer benägen att fälla om det står och väger.
Det är riktigt,
forskning visar att människor generellt känner
mindre empati för medlemmar av andra raser än den egna. Även antirasistiska liberaler, kan påpekas. Även det är ett inbyggt problem med ett mångetniskt samhälle som kan reduceras genom propaganda/indoktrinering/upplysning/kalla-det-vad-du-vill men knappast avskaffas på grund av människans natur. Om vita blir en minoritet kommer det helt enkelt att verka i motsatt riktning, vita kommer att få mindre empati och "benefit of the doubt" av domstolarna än andra raser. Vilket inte är en framtid jag önskar mig för mina barn och barnbarn.
Citat:
- Polisens agerande. En majoritet av poliskåren är vita och en del bär på fördomar.
Se ovan.
Citat:
- Polisens möjlighet att identifiera och hitta en misstänkt ökar om den misstänkte är i en minoritet. (Det betyder inte att polisen gör fel, men det blir en faktor som påverkar statistiken). Om det finns EN kines med genomsnittligt utseende i en liten stad är det mycket enklare att hitta den misstänkte än bland 5000 genomsnittliga vita män.
Det är riktigt, men antalet orter i USA och Sverige där det går en kines eller neger på 5000 vita män är väldigt litet nu för tiden. I realiteten är det tvärtom
svårare att hitta och identifiera en misstänkt i ett svart eller
hispanic ghetto.
Citat:
- Allmänhetens benägenhet att peka ut och anmäla en svart person.
Rasskillnaderna i brottslighet är större ju grövre brott det handlar om, och sannolikheten för att ett brott inte ska bli anmält minskar samtidigt ju grövre brottet är. Det är möjligt att, säg, vissa butiksinnehavare är mindre benägna att anmäla snatteri ifall gärningsmannen är vit, möjligen kan detsamma gälla ringa narkotikabrott och liknande (man tänker kanske "de slappnar av lite" om vita marijuanarökare medan svarta dito förknippas med gängbrottslighet), men att rån eller mord inte skulle anmälas på grund av gärningsmannens ras förefaller vara en ganska absurd hypotes. Och detta hör till de brott där den svarta överrepresentationen är som störst.
Så, medan detta möjligen kan vara en gångbar hypotes för mindre allvarliga brott är den absurd när det gäller grövre dito.
Citat:
- Den självuppfyllande profetian: När svarta är överrepresenterade blir de oftare misstänkliggjorda av såväl poliser som jurymedlemmar.
Visst, möjligt. Jag har dock svårt att se hur det skulle förklara särskilt mycket och bevisbördan ligger på den som påstår något annat.
Citat:
Som du ser, det finns många, många faktorer som påverkar.
Att tillskriva ALLT genetik blir löjligt rasistiskt.
Eftersom antalet forskare, opinionsbildare, journalister osv som tillskriver ALLT genetik i stort sett kan räknas på ena handens fingrar, är det ett helt meningslöst påpekande.
Striden står mellan de som anser att genetik är en viktig del av förklaringen till rasskillnader ifråga om brottslighet, och de som vill tillskriva miljöfaktorer ALLT. Det är vänstersidan som är oresonlig helt enkelt, som vanligt.