2025-03-26, 10:30
Jag läser rubriken "Ekonomiska svårigheter bland ensamstående föräldrar med låg inkomst" och klickar in mig. Det är samma gamla skåpmat som pumpas ut och som vi sett många gånger tidigare.

Citat:
Trots heltidsarbete är det många som inte får ekonomin att gå ihop
Citat:
Nära var tredje ensamstående förälder med låg inkomst har haft svårigheter att äta sig mätta

Det pratas om en ekonomisk klyfta, och det pratas om höjda bidrag. Men hade det löst någonting? Jag tror inte det. Jag är mer inne på ett spår där utbildning och kanske en kurs eller något liknande där man lär sig att prioritera och hushålla med pengarna. Även kanske en kurs i hur man lagar bra, och billig mat.

Det går att laga bra och nyttig mat för billiga pengar.
Det går att hyra fritidsutrustning överallt gratis.

Min gissning är att det som vanligt handlar om idioti där pengar läggs på nikotin, energidryck, läsk, godis, fet ute-mat samt annat såsom nya mobiltelefoner, teknisk utrustning som är svindyr m.m.

Vad tror du?

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ed-lag-inkomst
Citera
2025-03-26, 10:34
Medlem
Det är igen hemlighet att globalisterna har förstört ekonomin med inflationen nu, självklart känns det hos dom som har minst marginaler.

Det finns nästan ingen billig mat längre.
Citera
2025-03-26, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benkticious
Jag läser rubriken "Ekonomiska svårigheter bland ensamstående föräldrar med låg inkomst" och klickar in mig. Det är samma gamla skåpmat som pumpas ut och som vi sett många gånger tidigare.

Det pratas om en ekonomisk klyfta, och det pratas om höjda bidrag. Men hade det löst någonting? Jag tror inte det. Jag är mer inne på ett spår där utbildning och kanske en kurs eller något liknande där man lär sig att prioritera och hushålla med pengarna. Även kanske en kurs i hur man lagar bra, och billig mat.

Min gissning är att det som vanligt handlar om idioti där pengar läggs på nikotin, energidryck, läsk, godis, fet ute-mat samt annat såsom nya mobiltelefoner, teknisk utrustning som är svindyr m.m.

Vad tror du?

Vilken bra mat tänker du att de ska laga när alla färskvaror är dyrare än halvfabrikat? Helt amerikaniserat
Citera
2025-03-26, 10:39
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är igen hemlighet att globalisterna har förstört ekonomin med inflationen nu, självklart känns det hos dom som har minst marginaler.

Det finns nästan ingen billig mat längre.

Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Vilken bra mat tänker du att de ska laga när alla färskvaror är dyrare än halvfabrikat? Helt amerikaniserat

Vad pratar ni om? Jag bor i Kiruna och har nog bland det högsta matpriset i Sverige då vi inte har någon konkurrens (Bara COOP och ICA) Vi äter hur billigt och bra som helst. Kan det vara så att ni saknar förmåga att kunna laga mat, och förstå hur man komponerar ihop rätter?
Citera
2025-03-26, 10:42
Avstängd
Citat:

Vad tror du?

Berätta om vad för slags mat du tänker dig att man då ska tillaga. Och ge gärna en prisuppgift. Samt berätta för oss som inte förstår, var det går att hyra fritidsutrustning till barnen, som inte bor i tätort. I Sverige finns det cirka 2000 tätorter. I 120 av dessa går det att låna/hyra fritidsutrustning. Inte gratis hos alla.
Citera
2025-03-26, 10:44
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Berätta om vad för slags mat du tänker dig att man då ska tillaga. Och ge gärna en prisuppgift. Samt berätta för oss som inte förstår, var det går att hyra fritidsutrustning till barnen, som inte bor i tätort. I Sverige finns det cirka 2000 tätorter. I 120 av dessa går det att låna/hyra fritidsutrustning. Inte gratis hos alla.

Det finns säkert många tips på det i matforumet, annars kan jag skapa en tråd om intresse finns. Det känns dock off-topic för den här tråden.

Fritidsbanken lånar gratis ut grejer, helt fantastiskt ställe
Citera
2025-03-26, 10:49
Medlem
Hela grejen handlar om detta:

Är Ankdammsfolket sååå överbetalda att En Lön Räcker Till Att Försörja Fler Än En Person.

Jag tycker inte att mina löner historiskt har räckt till detta.

Har man t ex tre fruar som jobbar o en bra bostad t ex stoor BR med NOLL i avgift
har man 4 inkomster o EN Bostadskostnad - klar att man då har råd med ett barn
eller två
Citera
2025-03-26, 10:51
Medlem
Faktum är att många heltidsjobb i Sverige har en så pass låg lön så det knappt går att leva på den.
Undersköterska, vårdbiträde, personlig assistent, butiksbiträde etc.
Att klara sig på 18-19 tusen per månad netto är inte en dans på rosor.

Kanske om man lever i en etta, äger ingen bil, lagar aldrig sina tänder.
Bara äta, sova, jobba.
Citera
2025-03-26, 10:57
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Vad tror du?

Jag tror att gapet mellan lågavlönade och de faktiska levnadskostnaderna har blivit mycket större på bara tre år.

Bara hyran av höjts med 8-10% senaste två åren. Lägg på ökade matpriser , elpriser etc etc. Och det med löner som ligger långt under den faktiska inflationen på allt möjligt. Barnens avgifter för olika sportföreningar har också följt med prisutvecklingen

Jag tror att ekonomiska kriser bland ensamstående föräldrar med barn aldrig varit större någon gång förr . Många har väl inget annan fritid än att spela spel hemma.
Författaren Lena Andersson hade en gång förnärmat sagt till en journalist att Havregryn är bra mat när allt annat blivit för dyrt. Kan till viss del hålla med om det.
Under kristider anpassar man mun efter matsäck
Senast redigerad av Upplyften 2025-03-26 kl. 11:00.
Citera
2025-03-26, 11:00
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Faktum är att många heltidsjobb i Sverige har en så pass låg lön så det knappt går att leva på den.

Bara äta, sova, jobba.

Verkligheten är snarare tvärtom. Du kan leva väldigt bra på en heltidslön på 18-19 tusen. Grejen är att många inte förstår ekonomi och förmågan att handskas med pengar. Det är väl självklart att du inte kan leva loppan med en sådan lön. Nej du kan inte äta ute flera dagar i veckan, du har inte råd med bil nödvändigtvis eller andra extravaganser, det är väl självklart.

Däremot har du självklart råd med ett boende, bra och nyttig mat om du väljer det. Tandläkarbesök och annat livsviktigt.
Citera
2025-03-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust

Bara äta, sova, jobba.
Låg lön, nej vi har höga skatter, sänk dessa så man kan leva på lön samt påverkar inflationen, därutöver sänk bidrag och ställ krav.
Citera
2025-03-26, 11:04
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag tror att gapet mellan lågavlönade och de faktiska levnadskostnaderna har blivit mycket större på bara tre år.

Bara hyran av höjts med 8-10% senaste två åren. Lägg på ökade matpriser , elpriser etc etc. Och det med löner som ligger långt under den faktiska inflationen på allt möjligt. Barnens avgifter för olika sportföreningar har också följt med prisutvecklingen

Jag tror att ekonomiska kriser bland ensamstående föräldrar med barn aldrig varit större någon gång förr . Många har väl inget annan fritid än att spela spel hemma.
Författaren Lena Andersson hade en gång förnärmat sagt till en journalist att Havregryn är bra mat när allt annat blivit för dyrt. Kan till viss del hålla med om det.
Under kristider anpassar man mun efter matsäck

"Trots rusande matpriser lägger svenska hushåll en mindre andel av sin disponibla inkomst på livsmedel än i början av 1990-talet"

https://omni.se/svenskar-lagger-mind...ingar/a/kwzaek

Kom in i matchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in