2025-03-25, 16:54
Medlem
Socialgrupp37s avatar
Ska köpa begagnad bil och hittat en passande Honda insight från 2010, 1.3 motor för 6 800 euro (bor i Grekland tillfälligt). Men den har kört 13 000 mil redan, är det för mycket för en Honda eller hur mycket orkar dom? Kan tilläggas att de är en bensin hybrid och automatare med 100 HK.

Tips på andra bilar motas annars också, söker en kombi eller likande storlek då vi är 2 vuxna, 1 barn och stor hund, det ska alltså få plats en del i bagaget. Mest för kort pendling men även längre sträcka då och då. Gärna bränslesnål. Budget är ca 70 000. Kan dock vara skillnad på prisklasser här nere än hemma i Sverige, så en nypa salt med budgeten. Skiter helt i hur bilen ser ut eller hur ny den är. Vill ha en bil som krånglar så lite som möjligt och inte blir dyr i längden.
Citera
2025-03-25, 17:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialgrupp37
Ska köpa begagnad bil och hittat en passande Honda insight från 2010, 1.3 motor för 6 800 euro (bor i Grekland tillfälligt). Men den har kört 13 000 mil redan, är det för mycket för en Honda eller hur mycket orkar dom? Kan tilläggas att de är en bensin hybrid och automatare med 100 HK.

Tips på andra bilar motas annars också, söker en kombi eller likande storlek då vi är 2 vuxna, 1 barn och stor hund, det ska alltså få plats en del i bagaget. Mest för kort pendling men även längre sträcka då och då. Gärna bränslesnål. Budget är ca 70 000. Kan dock vara skillnad på prisklasser här nere än hemma i Sverige, så en nypa salt med budgeten. Skiter helt i hur bilen ser ut eller hur ny den är. Vill ha en bil som krånglar så lite som möjligt och inte blir dyr i längden.

Nu vet jag inte vad normal körsträcka i spanien är men här i sverige brukar man räkna med runt 1000 mil per år så en 2010 som gått 13000mil är inga konstigheter.
En Honda skulle jag räkna som en helt ok bil och du kan säkerligen plocka ut minst det dubbla och förmodligen mer i körsträcka på den så länge den sköts med service. Sen kommer det alltid behöva bytas slitdetaljer på en bil så det kommer du aldrig ifrån.
Citera
2025-03-26, 22:44
Medlem
De Hondor jag ägt har varit mycket pålitliga bilar. De är väl jämförbara med Toyotor så jag är lite förvånad att de inte säljer bättre i Sverige med tanke på att de brukar vara lite mer körglada än Toyota. Dock har de problem med rosten men det är ju för det första ingenting du behöver bry dig om i Grekland och dessutom är de ju fortfarande ljusår bättre än t e x Volkswagen som alla envisas med att åka omkring i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in