2025-03-25, 16:15
Medlem
morgonstjaernans avatar
Ja vad fanns det för sätt att tjäna pengar när du var liten? Är det något som är möjligt fortfarande eller vad ska man tipsa barn om för sätt att tjäna pengar?

Jag sålde jultidningar och bakade bullar som jag sålde genom mamma på hennes arbetsplats, vet att någon kompis delade ut lokaltidningen. Som liten var det bra sätt att lära sig hur det funkar, är det annorlunda idag?
Citera
2025-03-25, 16:17
Medlem
Snickrade bärlådor från typ 12-15 år
Citera
2025-03-25, 16:31
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Ja vad fanns det för sätt att tjäna pengar när du var liten? Är det något som är möjligt fortfarande eller vad ska man tipsa barn om för sätt att tjäna pengar?
Sålde majblommor och leksaker som jag tröttnat på.
Citera
2025-03-25, 16:31
Medlem
Onanikrems avatar
Klippte gräsmattor, skottade snö, sålde Jultidningar, hade insamling till dom svältande barnen (Dvs. jag och min kompis som köpte godis för pengarna)
Citera
2025-03-25, 16:43
Medlem
slagskotts avatar
Vi sålde godis till folk som låg i lumpen när de var ute på övning.
Utanför hembyn såg vi att militären slagit läger och vi cyklade runt eftersom det var spännande.
En kille ropade till oss, han satt med en grupp andra vid en militärbil inne i skogen.
han frågade om vi kunde ordna godis och dricka, det var en kilometer till lanthandeln så vi körde skytteltrafik hela helgen och förutom pengar fick vi matransoner tillbaka.

Sen var jultidningar en klassiker samt att klippa gräs åt folk
Citera
2025-03-25, 16:51
Medlem
Stoolers avatar
Skottade hästboxar på Solvalla när jag var 11-13 år, lärlingarna betalade gärna för att slippa!
Citera
2025-03-25, 16:56
Medlem
fjollciggs avatar
Som andra i tråden klippte jag gräs och nasade jultidningar. En företagsam släkting gav ut en ”tidning” med senaste nytt från kvarteret och sålde prenumerationer till grannarna för en femma styck.
Citera
2025-03-25, 16:59
Medlem
GormDenGamles avatar
Sålde gamla Kalle Anka-tidningar på området eller vid den lokala matbutiken.
Även påsar med kakor och saft.
Citera
2025-03-25, 17:07
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Sålde gamla Kalle Anka-tidningar på området eller vid den lokala matbutiken.
Även påsar med kakor och saft.

Hade detta gått nu? Tänker på skurkar som rånar barn som säljer jordgubbar och majblommor.
Citera
2025-03-25, 17:16
Medlem
Jobbade som barnflicka , kioskbiträde, affärsbiträde, barnvakt .
Citera
2025-03-25, 17:24
Medlem
/Fick fotomodellsjobb då jag var 5 år, för min flickvän var dotter till en av de mest kända reklamfotograferna och han hade märkt att jag hade mycket tålamod så jag fick en massa tråkiga katalogjobb.
/7 år. Mamma hade jobb hemma med kuvertistoppning och vi barn fick tjäna pengar på det om vi hade tålamod till det, så jag tjänade mycket
(/10 år. Majblommeförsäljare. Tjänade nästan inget för försäljning är jag fortfarande kass på tycker det är för tråkigt.) En del jämngamla sålde jultidningar.
/10 år. Hjälpte bonde. Egentligen inte för att tjäna pengar, utan för att jag tyckte det var roligt, men han betalade mig en del ändå, mest i grejer.
/10/11. Började köra adresseringsmaskin m m på pappas jobb.
/13 år = minimiålder för vanliga jobb utan förälder närvarande. Liknande som adresseringsjobbet.
/15 år o gymnasietiden. Liknande igen men ett stort företag med många fler olika sorters maskiner.

På de två senaste tjänade jag så mycket att jag kunde casha:
/13 enklaste inspelningsutrustningen, som var mycket dyr på den tiden.
/15 moppe inklusive customombyggnad från gubbmoppe till "värsting" fast jag gjorde mesta jobbet själv.
/18 körkort och bil.
Citera
2025-03-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan

Jag sålde jultidningar och bakade bullar som jag sålde genom mamma på hennes arbetsplats, vet att någon kompis delade ut lokaltidningen. Som liten var det bra sätt att lära sig hur det funkar, är det annorlunda idag?
Lite blandat men det säkra kortet var hunkan som föräldrarna lossade vid uppvisande av en 5:a på en skrivning (grundskolan).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in