2025-03-27, 11:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Ja vad fanns det för sätt att tjäna pengar när du var liten? Är det något som är möjligt fortfarande eller vad ska man tipsa barn om för sätt att tjäna pengar?

Jag sålde jultidningar och bakade bullar som jag sålde genom mamma på hennes arbetsplats, vet att någon kompis delade ut lokaltidningen. Som liten var det bra sätt att lära sig hur det funkar, är det annorlunda idag?

Pantade explorerflaskor!
Riff och Bugg för pengarna.
Det låg explorerflaskor i varenda buske!
Citera
2025-03-27, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Ja vad fanns det för sätt att tjäna pengar när du var liten? Är det något som är möjligt fortfarande eller vad ska man tipsa barn om för sätt att tjäna pengar?

Jag sålde jultidningar och bakade bullar som jag sålde genom mamma på hennes arbetsplats, vet att någon kompis delade ut lokaltidningen. Som liten var det bra sätt att lära sig hur det funkar, är det annorlunda idag?

Pantade tomglas som jag hittade i dikena. Jag minns att jag fick ihop 40 kronor på några timmar i början av 1980-talet, vilket var mycket för en kille i 10-årsåldern då. Idag lär det inte gå, då de flesta inte slänger tomglas i dikena utan själva återvinner dem.
Citera
2025-03-27, 12:48
Medlem
Sålde KvällsPosten på helger och storhelger. Tog betalt för folk som spelade minigolf på en camping där vi hade husvagn på sommaren. Man frågade när de skulle sätta upp cirkus i staden om de behövde hjälp och de brukade de behöva. Så hjälpte man till en stund och så fick man en biljett för besväret.
Senast redigerad av KamratBlue 2025-03-27 kl. 12:56.
Citera
2025-03-27, 12:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Hade detta gått nu? Tänker på skurkar som rånar barn som säljer jordgubbar och majblommor.

Kidsen tar swish.
Citera
2025-03-27, 13:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Beror nog på vart det är.

Och det hände även på 70-talet.
Citera
2026-04-06, 22:08
Medlem
Sålde brända CDskivor i skolan i slutet på 90-talet, 97-98 och en par år frammåt.

Sålde även lite spel till PC-rom, typ The sims (Med crack som tog bort blurret på toan ), Flight simulator 98.

Men mest musikskivor till byns raggare och brorsans kompisar, typ Absolute Music 45.

Vill minnas att man behövde en speciell cd-spelare som kunde spela brända skivor, inte alla som hade detta de första åren..
Citera
2026-04-06, 22:21
Medlem
zombie-nations avatar
När jag var 8-9 var jag tokig i hundar (är det fortfarande) och man frågade runt vem som hade hund. Sedan gick man dit och frågade om man fick rasta hunden. Vissa tyckte att man var konstig, vissa fick man som återkommande kunder. Men alla litade på en, det var en liten by. Gjorde det primärt för att få umgås med hundarna, men fick ibland godispengar. Det satt verkligen inte fel.
Citera
2026-04-06, 22:30
Medlem
Comitiums avatar
Jobbade åt en blomsteraffär och levererade blommor till folk i närheten. Jobbade åt en kemtvätt och bar ut kläder till folk i närheten. Direktör Hansen var bra för där kunde man få en tvåkrona, vilket var jättemycket. Prästen i Engelbrekt var en snål fan och man fick kanske en tjugofemöring eller max femtio öre. Samlade in tidningar för papperinsamlingen. En känd författare hade en glasburk med kopparslantar och man fick sticka in näven och ta vad man kunde. Jag var väl 11-12 år. En judisk familj ville alltid ha kläderna på en fredag för då var det sabbat och de fick inte ge ut några pengar. Jag fick ett äpple...
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in