Citat:
Ursprungligen postat av
Lepides
I lagen om anställningsskydd (LAS) står det:
5 a § En särskild visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning när arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren i särskild visstidsanställning i sammanlagt mer än tolv månader
1. under en femårsperiod, eller
2. under en period då arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av särskild visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra.
En anställning har följt på en annan om den tillträtts inom sex månader från den föregående anställningens slutdag.
I mitt fall har jag pendlat mellan säsongsanställningar och särskild visstidsanställningar mars-december förra året, där anställningarna har bytt av varandra (tex att ena slutat en söndag och nästa börjat måndagen därpå). Dessa har haft olika sysselsättningsgrader. I år börjar ny säsongsanställning i mars, allt på samma arbetsplats.
Min fråga är ifall jag har rätt att bli fastanställd? Och hur jag i så fall går vidare med det?
Det låter som att dina anställningar mycket väl kan omfattas av reglerna i §5a LAS, särskilt punkt 2 – alltså när olika tidsbegränsade anställningar (som särskild visstid, vikariat eller säsong) följer på varandra.
Nyckelgrejen här är
sammanlagd tid. Om du under en sammanhängande period (utan mer än 6 mån mellan anställningarna) jobbat mer än
12 månader totalt, så bör du kunna hävda att du har rätt till en tillsvidareanställning. Att anställningarna haft olika sysselsättningsgrad spelar i sig ingen roll.
Att du haft tydliga anställningsperioder med schema och inte varit en del av en bemanningspool stärker också ditt case.
Vad du kan göra:
•
Dokumentera: Skriv ner alla anställningsperioder, typ av anställning, omfattning (även om du redan nämnt det), och spara alla avtal.
•
Prata med facket (om du är medlem) – de har vana att hantera såna här ärenden.
•
Kontakta arbetsgivaren och påpeka att du enligt LAS §5a bör omfattas av konvertering till tillsvidareanställning.
• Om de inte håller med kan du driva ärendet vidare – via facket eller genom att begära prövning hos domstol, men det är sista utväg.
Ska också nämnas att vissa arbetsgivare försöker kringgå det här genom att variera anställningsformer eller kasta in korta uppehåll, men det är inte säkert att det håller juridiskt. Det viktiga är att du haft en reell anställningskedja utan långa glapp.