2025-03-30, 17:16
Medlem
Lepidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Den här paragrafen är rätt knepig att läsa/förstå, speciellt 2p. och 2st. Ibland tror man ju att lagstiftaren har problem med svenskan.

En särskild visstidsanställning (säva) övergår till en tillsvidare (tv) om du varit anställd i säva sammanlagt mer än 12 mån under en 5års period, alltså 1p.

En säva övergår enligt 2p om man haft blandade anställningar och de följt på varandra inom 6mån. Läs sedan 1st i lagen igen mycket noggrant. Det gäller endast säva. Du måste ha haft totalt 12 mån säva, även om det varit blandade anställningar. Du räknar inte med vikariat etc i 2p som inlasningstid, utan det är bara säva som räknas. 1st i lagen tar endast sikte på säva, och 3 st handlar om vikariat. 2p i lagen är förvisso en skyddsregel som gör att en arbetsgivare som byter anställningsformer inte kan göra det på ett sätt så att din tidigare anställningstid i säva faller bort. Förutsatt att det inte gått mer än 6mån så klart mellan de olika säva-anställningarna.

En arbetsgivare kan alltså blanda dina anställningar så att du inte blir inlasad.

Det kan nog vara klokt att undersöka din totala anställningstid i alla anställningsformer. Är väl lättast att be facket så får de räkna ut skiten. Kanske är du inlasad, och om du är det behöver du egentligen inte göra någonting. Sen är det så klart skönt att få ett anställningsavtal som bekräftar din tv-anställning.

Aj aj fan då, då är jag tyvärr körd enligt den tolkningen :/
Citera
2025-03-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lepides
Aj aj fan då, då är jag tyvärr körd enligt den tolkningen :/

Säg inte det. Ta reda på all din samlade anställningstid, inkl intermittenta anställningar och kolla.

Har ni inget kollektivavtal på din arbetsplats? Det är inte ovanligt att man har mer generösa regler för inlasning i dem.
Citera
2025-03-30, 19:55
Medlem
Lepidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Säg inte det. Ta reda på all din samlade anställningstid, inkl intermittenta anställningar och kolla.

Har ni inget kollektivavtal på din arbetsplats? Det är inte ovanligt att man har mer generösa regler för inlasning i dem.

Har redan räknat mina särskild visstid-dagar och de blir sammanlagt inte 12 månader. Och även om de hade blivit det, så har det inte varit mindre än 6 mån mellan just dem anställningsformerna.
Och kollektivavtalet är dessvärre inte mer generös än denna tolkning av lagen
Citera
2025-03-30, 20:34
Medlem
Citat:
Har redan räknat mina särskild visstid-dagar och de blir sammanlagt inte 12 månader. Och även om de hade blivit det, så har det inte varit mindre än 6 mån mellan just dem anställningsformerna.
Och kollektivavtalet är dessvärre inte mer generös än denna tolkning av lagen

Gör en fuling. Varför hävdar du inte bara att du är inlasad? Säg att du vill ha ett avtal om tillsvidare för att din totala anställningstid överstiger 12mån. Gör tolkningen att alla anställningsformer räknas och hänvisa till paragrafen.

Beroende på vem arbetsgivaren är kan det kanske gå. Går det inte har du ju alltid ursäkten att du tolkade paragrafen fel. Gör det bara inte på ett konfrontativt sätt. "Hej, jag har ju x antal månader och enligt las ska jag ha en tillsvidareanställning. Skulle jag kunna få ett avtal om det?"
Citera
2025-03-31, 08:08
Medlem
Citat:
I lagen om anställningsskydd (LAS) står det:

5 a § En särskild visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning när arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren i särskild visstidsanställning i sammanlagt mer än tolv månader
1. under en femårsperiod, eller
2. under en period då arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av särskild visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra.
En anställning har följt på en annan om den tillträtts inom sex månader från den föregående anställningens slutdag.

I mitt fall har jag pendlat mellan säsongsanställningar och särskild visstidsanställningar mars-december förra året, där anställningarna har bytt av varandra (tex att ena slutat en söndag och nästa börjat måndagen därpå). Dessa har haft olika sysselsättningsgrader. I år börjar ny säsongsanställning i mars, allt på samma arbetsplats.
Min fråga är ifall jag har rätt att bli fastanställd? Och hur jag i så fall går vidare med det?

Huvudfrågan är huruvida dina sporadiska anställningsperioder har varit under samma huvudman och över 12 månader inom en femårsperiod du får ju ingen tillsvidaretjänst om du hattar runt bland huvudmän.
Citera
2025-03-31, 08:28
Medlem
Lepidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Huvudfrågan är huruvida dina sporadiska anställningsperioder har varit under samma huvudman och över 12 månader inom en femårsperiod du får ju ingen tillsvidaretjänst om du hattar runt bland huvudmän.

Samtliga anställningar är på samma företag, men bland olika avdelningar, om det svarar på frågan?
Citera
2025-03-31, 08:43
Medlem
Citat:
Samtliga anställningar är på samma företag, men bland olika avdelningar, om det svarar på frågan?

Ja, om du då har arbetat över 12 månader inom 5 år så ska du ha en tillsvidaretjänst.
Citera
2025-04-01, 07:41
Medlem
Lepidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, om du då har arbetat över 12 månader inom 5 år så ska du ha en tillsvidaretjänst.

Med SÄVA ja, men det har inte gått 12 månader av SÄVA, endast blandade anställningar mellan SÄVA och säsong
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in