Nyss damp det ned ett mail i min inkorg från hyresvärden:
HYRESFÖRHANDLINGEN FÖR 2025 ÄR KLAR
Hyresförhandlingen för 2025 års hyror i City är nu avslutad. Vi har tillsammans med Hyresgästföreningen kommit överens om en hyreshöjning på 5,3 % samt en ökning av hyressättningsavgiften med 3 kr/månad per lägenhet. Den nya hyran gäller från och med den 1 januari 2025 och kommer att framgå på din hyresavi för maj.
RETROAKTIV HYRA
Den retroaktiva hyran, det vill säga hyreshöjningen från 1 januari till och med nu, kommer att fördelas över fyra månader. Det innebär att det retroaktiva beloppet delas upp på dina hyresavier för maj, juni, juli och augusti.
Det är en totalt oacceptabel höjning som nu skett för mig tre år i rad. Sen jag flyttade in här för 7 år sedan har hyran höjts totalt sett med 26%, det är inte parallellt med medellönen som ökat med 16%.
Samtidigt har fastighetsägarna mage att påstå att dessa höjningar är för låga.
https://www.hemhyra.se/nyheter/fastighetsagarna-om-hyreshojningarna-fem-procent-ar-alldeles-for-lagt/
Hur ska det bli möjligt att kunna bo någonstans för en skälig hyra längre? Vilka är det som har förhandlat så otroligt illa? Det här kan inte fortsätta, man har ju knappt råd att leva längre!
(Om det är fel forum får mod gärna flytta)