2025-03-24, 15:32
Medlem
Ajogens avatar
Nyss damp det ned ett mail i min inkorg från hyresvärden:

HYRESFÖRHANDLINGEN FÖR 2025 ÄR KLAR
Hyresförhandlingen för 2025 års hyror i City är nu avslutad. Vi har tillsammans med Hyresgästföreningen kommit överens om en hyreshöjning på 5,3 % samt en ökning av hyressättningsavgiften med 3 kr/månad per lägenhet. Den nya hyran gäller från och med den 1 januari 2025 och kommer att framgå på din hyresavi för maj.

RETROAKTIV HYRA
Den retroaktiva hyran, det vill säga hyreshöjningen från 1 januari till och med nu, kommer att fördelas över fyra månader. Det innebär att det retroaktiva beloppet delas upp på dina hyresavier för maj, juni, juli och augusti.

Det är en totalt oacceptabel höjning som nu skett för mig tre år i rad. Sen jag flyttade in här för 7 år sedan har hyran höjts totalt sett med 26%, det är inte parallellt med medellönen som ökat med 16%.
Samtidigt har fastighetsägarna mage att påstå att dessa höjningar är för låga.
https://www.hemhyra.se/nyheter/fastighetsagarna-om-hyreshojningarna-fem-procent-ar-alldeles-for-lagt/

Hur ska det bli möjligt att kunna bo någonstans för en skälig hyra längre? Vilka är det som har förhandlat så otroligt illa? Det här kan inte fortsätta, man har ju knappt råd att leva längre!

(Om det är fel forum får mod gärna flytta)
Citera
2025-03-24, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

Hyresförhandlingen för 2025 års hyror i City är nu avslutad. Vi har tillsammans med Hyresgästföreningen kommit överens om en hyreshöjning på 5,3 % samt en ökning av hyressättningsavgiften med 3 kr/månad per lägenhet. Den nya hyran gäller från och med den 1 januari 2025 och kommer att framgå på din hyresavi för maj.

RETROAKTIV HYRA
Den retroaktiva hyran, det vill säga hyreshöjningen från 1 januari till och med nu, kommer att fördelas över fyra månader. Det innebär att det retroaktiva beloppet delas upp på dina hyresavier för maj, juni, juli och augusti.

Det är en totalt oacceptabel höjning som nu skett för mig tre år i rad. Sen jag flyttade in här för 7 år sedan har hyran höjts totalt sett med 26%, det är inte parallellt med medellönen som ökat med 16%.
https://www.hemhyra.se/nyheter/fastighetsagarna-om-hyreshojningarna-fem-procent-ar-alldeles-for-lagt/

Hur ska det bli möjligt att kunna bo någonstans för en skälig hyra längre? Vilka är det som har förhandlat så otroligt illa? Det här kan inte fortsätta, man har ju knappt råd att leva längre!

Sverige och speciellt kommunerna skjuter sig själva i foten när unga och andra med förändrade familjeförhållanden inte kan flytta dit dem behövs utan att betala ockerhyra.
Spara pengar till flytt (billigare land eller stad) inte till bostad är det som jag rekommenderar folk.
Citera
2025-03-24, 15:39
Medlem
One2Manys avatar
Regeringen har försatt hyresgästföreningens förhandlingar ur spel, där har du problemet. Om hyresvärdarna och HGF inte kommer överens, så tillsätts en skiljeman som får avgöra. Skiljemannen har som praxis att mötas halvvägs till HVs krav.

Således, hyresvärdarna kommer med ett orimligt krav, 10-15% höjning och strandar sen förhandlingen. Den korrupta skiljemannen kommer in, och ger dem hälften av vad de vill ha utan krusiduller, för han varken bryr sig eller är kunnig inom ämnet. Så vill de höja din hyra med 7% så kräver de 15%, och lutar sig sen tillbaka med ett hånfullt leende på läppen.
Citera
2025-03-24, 15:51
Avstängd
Severlohs avatar
Ja det där lät inte som mycket till förhandling. Vad sysslar Hyresgästföreningen med?

Och vad sjukt att de kan kräva "retroaktiv hyra", är det lagligt?
Citera
2025-03-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det där lät inte som mycket till förhandling. Vad sysslar Hyresgästföreningen med?

Har du fått retroaktiv lön?
Man räknar på när tidigare avtal gick ut om inget annat är avtalat.
Citera
2025-03-24, 15:53
Medlem
Ajogens avatar
Det verkar vara ifrån när förhandlingarna startade. Så nu får jag betala för de drar fötterna efter sig. Vill man ha pengarna får de väl sätta manken till istället.
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh

Citera
2025-03-24, 15:59
Medlem
Glostrups avatar
Citat:

RETROAKTIV HYRA

Vad betalar du i hyra idag, och hur stort bor du?
Citera
2025-03-24, 16:01
Medlem
Ajogens avatar
Efter höjning 8880:-, 47kvm
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Vad betalar du i hyra idag, och hur stort bor du?
Citera
2025-03-24, 16:04
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Efter höjning 8880:-, 47kvm
Storstad? Stockholm?
Citera
2025-03-24, 16:06
Avslutad
Denna höjning drabbar också bostadsrätter, nyare sådana som förhanlade en god ränta som de bundit. Nu när dessa lån löpt ut... kommer en ny ränta. Tidigare 1,05% nu 2,85% på 136 miljoner.... fördela detta på 124 lägenheter...
typ 1645:- i höjning i avgift... plus uppvärmningskostnad som dragit iväg,
Nu ligger avgifter på samma nivå som en hyresrätt i vissa områden. betänk då 2 miljoner har lagts in som insats.
Citera
2025-03-24, 16:07
Medlem
Ajogens avatar
Sthlm ja. Väldigt centralt så det är en fin pärla ändå. Känner mig otroligt lyckligt lottad över läget. Värme vatten ingår dessutom. Fastigheten är välskött med, så det enda jag kan klaga över är hyreshöjningen egentligen.
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Storstad? Stockholm?
Citera
2025-03-24, 16:10
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Sthlm ja. Väldigt centralt så det är en fin pärla ändå. Känner mig otroligt lyckligt lottad över läget. Värme vatten ingår dessutom. Fastigheten är välskött med, så det enda jag kan klaga över är hyreshöjningen egentligen.
Privat värd? Allmännytta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in