2025-03-24, 11:12
Medlem
tazzos avatar
Hej!
Ska köpa tvättmaskin och torktumlare. Vilka tillverkare är kända för att producera maskiner som håller väldigt länge utan att behöva servas?

Något specifikationsmässigt jag bör tänka på vid valet som påverkar livslängden på dem?
Citera
2025-03-24, 11:15
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
Husqvarna håller, jag har haft min tvättmaskin i över 20 år nu utan fel, det är en gammal Mästertvätt.
Citera
2025-03-24, 11:16
Medlem
pn222jws avatar
BOSCH och WHIRLPOOL lär vara mycket pålitliga.
Citera
2025-03-24, 11:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Kasta ett öga på Miele, de borde väl ha nåt.
Citera
2025-03-24, 11:34
Medlem
2n00b4Us avatar
Miele hade jag nog också köpt. Verkar vara bra på mycket.
Citera
2025-03-24, 11:51
Medlem
Megaforces avatar
Miele är dyra att reparera.

Bosch/siemens håller bra tills remmen går av. Ganska svår att byta. Torktumlarna behöver invändig rengöring var tredje år, annars uppstår det brandrisk då de inte är isolerade mot damm/ludd.

LG har kort livslängd så undvik.

Samsung har hyfsad livslängd men lite dyra i förhållande till kvalitet.

Välj helst direktdrivna maskiner för maskiner med remmar behöver alltid rembyte förr eller senare och det brukar oftare vara förr än senare.
Citera
2025-03-24, 12:18
Medlem
Råd o rön (konsumentverket) har bra tester för sånt
Citera
2025-03-24, 12:26
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Hej!
Ska köpa tvättmaskin och torktumlare. Vilka tillverkare är kända för att producera maskiner som håller väldigt länge utan att behöva servas?

Något specifikationsmässigt jag bör tänka på vid valet som påverkar livslängden på dem?

Samsung som skall vara ett bra märke har tyvärr skräp. Både min Samsung maskin och föräldrarnas var det knas med.
Har Cylinda idag, den är mycket billigare, känns billigare och man saknar flera av Samsungs bra funktioner, men Cylinda har visat sig hålla betydligt bättre.
Citera
2025-03-24, 12:28
Avstängd
är inte husqvarna o electrolux samma - eller är ellux lite svenskt o husq italienskt
Citera
2025-03-24, 12:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ska man ha kvalitet så är det Miele du ska satsa på men de kostar dubbla pengen i inköp och givetvis blir en metallpryl dyrare att laga än en plastpryl om någon av dessa går sönder. Risken att metallprylen går sönder är iallafall något lägre men saker kan ske.

Under Miele så är det nog Bosch, Siemens eller Electrolux jag hade satsat på.

Vill du ha billigare men fortfarande bra så är det väl LG eller Husqvarna.

Så skulle iallafall jag säga men jag har inte blykoll på allt. Sen köp en maskin med de funktioner du behöver och skippa extra funktioner som du aldrig kommer använda eller bara finns där som en kul grej.
Citera
2025-03-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ska man ha kvalitet så är det Miele du ska satsa på men de kostar dubbla pengen i inköp och givetvis blir en metallpryl dyrare att laga än en plastpryl om någon av dessa går sönder. Risken att metallprylen går sönder är iallafall något lägre men saker kan ske.

Under Miele så är det nog Bosch, Siemens eller Electrolux jag hade satsat på.

Vill du ha billigare men fortfarande bra så är det väl LG eller Husqvarna.

Så skulle iallafall jag säga men jag har inte blykoll på allt. Sen köp en maskin med de funktioner du behöver och skippa extra funktioner som du aldrig kommer använda eller bara finns där som en kul grej.

Vet inte priset på husqvarna. Men låset till luckan gick sönder på Morsans maskin... säkert 15 år gammal maskin. två dagar så hade jag reservdelen på posten och kostade typ 250 kr under 300 iaf.

så skulle inte lägga husqvarna bland budget vitvaror
Citera
2025-03-24, 14:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Vet inte priset på husqvarna. Men låset till luckan gick sönder på Morsans maskin... säkert 15 år gammal maskin. två dagar så hade jag reservdelen på posten och kostade typ 250 kr under 300 iaf.

så skulle inte lägga husqvarna bland budget vitvaror

Vår bosch torktumlare, handtaget till vattentanken gick sönder nu efter 10 år. Gick att få ut vattentanken utan handtaget men beställde ett nytt, 850kr.
Tycker det är rätt dyrt för ett plasthandtag stor som en tvättmedelslucka ungefär men gick att få tag på och det är ett plus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in