2026-07-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag brukar kolla på honom också och han sågar Miele totalt. Märket verkar ha enshittifierats och lever nu på gamla meriter. Således är kvaliteten på en 16 år gammal diskmaskin ingen indikation på att kvaliteten kvarstår, utan det är just sådant som gör att enshittifiering kan fortsätta att folk är trogna ett märke baserat på gamla upplevelser.

Själv är min tvättmaskin en vanlig Bosch series 6, men den har hållit i 11 år nu och ser ut som ny då jag alltid lämnar luckan och tvättmedelsfacket öppna så att mögel inte kan frodas. Framför allt tvättar den extremt rent, om man också bryr sig om sådant. Jag vet dock inte om moderna Bosch är lika bra.

Miele är skräp,men det är i alla fall dyrare och ofta tyngre att bära.
Citera
2026-08-12, 10:27
Medlem
Hej allihopa,
Vad tycker ni, är det bättre att köpa en kombinerad tvättmaskin och torktumlare, eller två separata maskiner?
Kanske någon kan dela med sig av sina egna erfarenheter?
Citera
2026-08-30, 00:04
Medlem
Paddan1000s avatar
Nu har Miele diskmaskinen på mitt jobb precis gått sönder. Den är helt död utan att något lyser på panelen. Den var bara runt 5 år gammal. Visserligen har den gått 2-3 gånger per dag, men en trefasmaskin för 30.000 kr borde ha hållit längre än så.

Serviceteknikern hävdar att felet är att myror hade kommit in utifrån och in i maskinen, men jag vet inte om jag tror på det.
Citera
2026-09-11, 13:55
Medlem
Skulle från egen erfarenhet säga separat om du har platsen!
Citera
2026-09-11, 14:05
Medlem
Ingen numer.
Har en Cylinda från mitten 80-tal gjord i Jung. Funkar fortfarande.
Citera
2026-09-15, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Nu har Miele diskmaskinen på mitt jobb precis gått sönder. Den är helt död utan att något lyser på panelen. Den var bara runt 5 år gammal. Visserligen har den gått 2-3 gånger per dag, men en trefasmaskin för 30.000 kr borde ha hållit längre än så.

Serviceteknikern hävdar att felet är att myror hade kommit in utifrån och in i maskinen, men jag vet inte om jag tror på det.

Tyvärr har vitvaruservicetekniker sällan någon djupare el- eller elektronik-kompetens. Dömer hellre ut en maskin eller byter kompletta kretskort för tusentals kronor på ren chansning än de plockar fram multimeter och lödkolv och gör en ordentlig felsökning och reparation på komponentnivå.

När det gäller kombinerade tvättmaskiner och torktumlare så blir de aldrig lika bra som två separata maskiner, men finns det bara plats för en maskin så har man inte mycket att välja på. Främsta problemet brukar vara att en sån maskin kan ta mycket mer tvätt när den går som tvättmaskin än när den går som torktumlare, så vill man torktumla allt som tvättas utan att lasta om kan man knappt ens köra den halvfull med tvätt. Jag har en känsla av att den franska firman Thomson har lyckats bättre än de flesta andra med såna där kombinationsmaskiner. Dock säljs Thomson sällan under eget namn i Sverige, maskinerna kan heta allt möjligt annat, t ex Kenny eller Blomberg.

När det gäller maskiner med lång livslängd har jag fått ett bra intryck av Bosch och Siemens. Det finns flera både tvätt- och diskmaskiner av de märkena i min närhet, som fortfarande är i full drift efter uppåt 30 år. En imponerande sak är att det fortfarande går lätt (och någorlunda billigt) att få tag i reservdelar även till mycket gamla maskiner av de märkena.
Whirlpool tycks också vara skapliga men lite mer rappliga och lågprismässiga. Sämre och dyrare tillgång på reservdelar också. Många av de maskiner som säljs på Ikea är i själva verket tillverkade av Whirlpool.
Cylinda var bra en gång i tiden men jag är tveksam till hur de har blivit på senare år. Även om de i grunden är stabilt byggda så verkar de ofta lite "halvfärdiga", ungefär som att man har startat produktionen så snart man har en någorlunda fungerande prototyp och aldrig lagt tid på testning och finputs av prototyperna.
Miele är inte hellre vad märket en gång i tiden var, vet av flera Mielemaskiner som har slängts ut tidigt av olika anledningar. Extremt dyra reservdelar - man ska inte bli förvånad om en liten plastbit till ett kylskåp går på ett fyrsiffrigt belopp.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in