Jag skriver "vitt snus" då man med detta idag menar nikotinpåsar. Det fanns tidigare riktig vit tobak i Sverige, men detta verkar numera bara säljas i Norge...
Hursomhelst så säger sig tandläkare ha sett skador av allvarlig och ganska långvarig karaktär med nikotinpåsar de inte sett med vanligt snus. De rekommenderar folk som upplever problem med "vitt snus" att omedelbart sluta. En studie med "vitt snus" är också på gång...
Citat:
Inom tandvården har man sett patienter med skador i tandköttet som inte alls liknar de som ofta orsakas av brunt snus. Användare får smärtsamma och rödfärgare förändringar på tandköttet, vissa får också sår där snuset läggs in.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...orstor-munnen/
Faktiskt "förutspådde" jag detta för längesen, då jag undrade om det att vissa saker saknas i "vitt snus* kan göra det mer farligt än vanligt snus...
Men vad tycker och tror ni? Har ni som använder dessa produkter märkt av något av det som nämns? Jag har själv använt sådana produkter ganska lite, men märkte inga problem.
Är detta överdrivet eller är "vitt snus" farligare? Ska nämnas det finns många olika varianter och Zyn görs faktiskt från vanlig tobak genom en process...