2025-03-24, 08:24
Medlem
Jag skriver "vitt snus" då man med detta idag menar nikotinpåsar. Det fanns tidigare riktig vit tobak i Sverige, men detta verkar numera bara säljas i Norge...

Hursomhelst så säger sig tandläkare ha sett skador av allvarlig och ganska långvarig karaktär med nikotinpåsar de inte sett med vanligt snus. De rekommenderar folk som upplever problem med "vitt snus" att omedelbart sluta. En studie med "vitt snus" är också på gång...

Citat:
Inom tandvården har man sett patienter med skador i tandköttet som inte alls liknar de som ofta orsakas av brunt snus. Användare får smärtsamma och rödfärgare förändringar på tandköttet, vissa får också sår där snuset läggs in.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...orstor-munnen/

Faktiskt "förutspådde" jag detta för längesen, då jag undrade om det att vissa saker saknas i "vitt snus* kan göra det mer farligt än vanligt snus...

Men vad tycker och tror ni? Har ni som använder dessa produkter märkt av något av det som nämns? Jag har själv använt sådana produkter ganska lite, men märkte inga problem.

Är detta överdrivet eller är "vitt snus" farligare? Ska nämnas det finns många olika varianter och Zyn görs faktiskt från vanlig tobak genom en process...
Senast redigerad av Snobird 2025-03-24 kl. 08:42.
Citera
2025-03-24, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag skriver "vitt snus" då man med detta idag menar nikotinpåsar. Det fanns tidigare riktig vit tobak i Sverige, men detta verkar numera bara säljas i Norge...

Hursomhelst så säger sig tandläkare ha sett skador av allvarlig och ganska långvarig karaktär med nikotinpåsar de inte sett med vanligt snus. De rekommenderar folk som upplever problem med "vitt snus" att omedelbart sluta. En studie med "vitt snus" är också på gång...

https://www.expressen.se/nyheter/sve...orstor-munnen/

Faktiskt "förutspådde" jag detta för längesen, då jag undrade om det att vissa saker saknas i "vitt snus* kan göra det mer farligt än vanligt snus...

Men vad tycker och tror ni? Har ni som använder dessa produkter märkt av något av det som nämns? Jag har själv använt sådana produkter ganska lite, men märkte inga problem.

Är detta överdrivet eller är "vitt snus" farligare? Ska nämnas det finns många olika varianter och Zyn görs faktiskt från vanlig tobak genom en process...

Klart de antagligen är farligare, det är ju mer kemikaliskt å bara massa e-ämnen. Sen är de så mycket olika märken som kommit upp med hög jävla styrka på nikotinet å annat, verkar ju vara lätt å slå sig in på den marknaden. Tror jag sett 20 nya vit-snusmärken sen några år tillbaka. Finns väl inte så bra å lång forskning på det än dock.

Sen tror jag det är ännu mer beroendeframkallande, det är vad jag har hört å märkt iaf
Citera
2025-03-24, 09:07
Medlem
ZebranJannes avatar
Menar man med vitt snus portionssnus överlag, eller menar man "tjejsnuset" som blivit populärt på senare år? Har dålig koll på portionssnus, då jag bara snusat Ettan och Kronans vanliga påsar i alla år. Och de är väl inte vita, bara påsarna som har nyanser av vitt? Min tandläkare har förvisso nämnt att det syns att jag snusar, men något annat har han inte nämnt eller varnat mig för.
Citera
2025-03-24, 09:16
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Menar man med vitt snus portionssnus överlag, eller menar man "tjejsnuset" som blivit populärt på senare år? Har dålig koll på portionssnus, då jag bara snusat Ettan och Kronans vanliga påsar i alla år. Och de är väl inte vita, bara påsarna som har nyanser av vitt? Min tandläkare har förvisso nämnt att det syns att jag snusar, men något annat har han inte nämnt eller varnat mig för.

Vitt snus = nikotinpåsar med smak
https://www.snusbolaget.se/xqs/xqs-b...ry-slim-strong

White portion = prillor som rinner mindre
https://www.swedishmatch.se/kop-snus...rtion-v105904/

Jag minns när de lanserade white portion, vanliga prillor blev plötsligt extremt djävla svettiga så till den milda grad att man var tvungen att tömma dosan och lägga alla prillor på ett hushålls-papper så de kunde torka ut lite. Ingen fattade vad som hänt, tills man insåg att white portion var som snus brukade vara och vanliga prillor blev för folk som älskar att dricka snussaft.
Citera
2025-03-24, 09:26
Medlem
StoreSvartes avatar
Grejen är ju att vanligt snus inte får säljas i EU, men dom vita påsarna har börjat säljas överallt och bli väldigt populära. Så det är nog tobaksindustrin som betalar för att attackera påsarna för att färre röker cigaretter.

Jag brukar riva isär dom vita påsarna och sniffa pulvret för att få en riktig hästakick när jag super hehe Rekommenderas! Du behöver bara lite lite pulver upp i snoken så en påse räcker hur länge som helst.
Citera
2025-03-24, 09:42
Medlem
SmegmaFris avatar
Aldrig märkt något när jag snusat ett par dosor med dessa.
Däremot vita portioner med riktigt snus, det fräter som fan jämfört med bruna påsar.
Citera
2025-03-24, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavista200
Klart de antagligen är farligare, det är ju mer kemikaliskt å bara massa e-ämnen. Sen är de så mycket olika märken som kommit upp med hög jävla styrka på nikotinet å annat, verkar ju vara lätt å slå sig in på den marknaden. Tror jag sett 20 nya vit-snusmärken sen några år tillbaka. Finns väl inte så bra å lång forskning på det än dock.

Sen tror jag det är ännu mer beroendeframkallande, det är vad jag har hört å märkt iaf

Kanske och man vet ju inte vad dessa påstådda effekter beror på. Tandläkare har sett fall men hur många och vad har de använt?

Som du skriver finns också en massa märken och de innehåller väl olika saker. Lite konstigt dock att det "riktiga" vita snuset försvann från Sverige men ännu säljs i Norge. De flesta har ingen koll men jag både minns det fanns och har lyckats kolla upp det...
Citera
2025-03-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Aldrig märkt något när jag snusat ett par dosor med dessa.
Däremot vita portioner med riktigt snus, det fräter som fan jämfört med bruna påsar.

Jag skulle hävda det finns två sorters "vit portion" bland vanligt snus. Den ena är som typ Ettan vit portion. Det är vanligt fuktigt snus fast i en vit påse. Sen finns vita portioner som innehåller ganska torrt snus.

Det sistnämnda gillar jag inte särskilt mycket alls och det förstnämnda är inte så annorlunda från vanligt portionssnus...
Citera
2025-03-24, 10:08
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Här i Finland är det inte tandläkare utan kardiologer som påstår att ungdomar får hjärtproblem av dem. Trots att en dosa kostar 80kr. Själv tycker jag de utsöndrar nikotin lite för snabbt och för kort tid så brukar köpa bara om min snuskran inte har snus för tillfället.
Citera
2025-03-24, 10:24
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Vitt snus = nikotinpåsar med smak
https://www.snusbolaget.se/xqs/xqs-b...ry-slim-strong

White portion = prillor som rinner mindre
https://www.swedishmatch.se/kop-snus...rtion-v105904/

Jag minns när de lanserade white portion, vanliga prillor blev plötsligt extremt djävla svettiga så till den milda grad att man var tvungen att tömma dosan och lägga alla prillor på ett hushålls-papper så de kunde torka ut lite. Ingen fattade vad som hänt, tills man insåg att white portion var som snus brukade vara och vanliga prillor blev för folk som älskar att dricka snussaft.

Tack för svar och länkar!

Nu har inte provat white portion, men kanske borde. Har på senare år noterat att Ettans vanliga portion rinner mer än tidigare år, det kanske är lika med General och Grov. Kronans vanliga portion rinner dock inte i närheten. De måste ha ändrat receptet på Ettan och de övriga stora märkena. Snusar mest Kronans skall säga, tycker även Ettan och de övriga fått en kraftigare smak på senare år, men det har kanske med det du skriver. Tacksamt är ju dock att Kronans portion är drygt 40% billigare.
Citera
2025-03-24, 10:34
Medlem
TrueCs avatar
Alltså jag som snusat mer än en dosa lös om dagen i 15 år fick illamående och nikotinrus av en sån där liten tjejpåse. Tacka fan för att det inte är hälsosamt då. Lägg där till alla andra ämnen som tillsätts i den där skiten som ska ersätta tobak.

Visst, traditionellt snus är inte hälsosamt, men där finns det data över lång tid vilka risker som faktiskt finns, till skillnad från det där jävla giftet
Citera
2025-03-24, 11:56
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Jag kommer inte ihåg vilken det var jag köpte en gång men på baksidan av dosan så fanns det en miljöfarlig symbol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in