2025-03-23, 16:06
Medlem
RickRozays avatar
Hej, kära jurister. Jag läste nyligen en kurs på YH om avtalsrätt och vad jag förstår består ett avtal av anbud + accept, och detta är dessutom bindande.

Förra april tecknade jag ett avtal med ett gym i stan, det låg på plats A. Jag trivs, och för att sänka månadskostnaden bidner jag mig till 12 månader, cirka två månader senare (Juni).

Fyra månader senare får vi reda på att gymmet kommer stängas, och alla medlemskap kommer flyttas över till ett gym i närheten, som tillhör samma kedja. Det jag insett efter att ha läst kursen är att jag inte har tecknat något avtal med nya gymmet, och att dåvarande avtalet inte nämner att dom förbehåller rätten att ändra gym, utan det avtalet är rubricerat: "Avtal för Person Persson, Namn-På-Kedja, plats Stadsdelen, Namn-på-Staden"

Vad sjutton är detta? Det sura är att man erbjöd medlemmar att teckna medlemskap på nya platsen för ett väldigt lågt pris, men jag, som idiot var ju bunden, och måste betala det gamla, men sänkta priset.

Hur hade ni spelat detta kort?
Bör jag teckna avtal eller på något sätt försöka sänka månadskostnaden?
Vad tycker ni?

Personligen, ser jag möjlighet att börja söka annat gym, innan bindningstiden gått ut.
Senast redigerad av RickRozay 2025-03-23 kl. 16:13.
Citera
2025-03-23, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Hur hade ni spelat detta kort?
Bör jag teckna avtal eller på något sätt försöka sänka månadskostnaden?
Vad tycker ni?

Nog har du tecknat avtalet med något företag med orgnr xxxx som båda gymmen tillhör?

Är det någon väsentlig skillnad mellan dem, tex att du har mycket längre till det nya hade jag istället satsat på att bryta avtalet med motiveringen att gymmet väsentligt ändrat tjänsten.
Citera
2025-03-23, 16:17
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nog har du tecknat avtalet med något företag med orgnr xxxx som båda gymmen tillhör?

Är det någon väsentlig skillnad mellan dem, tex att du har mycket längre till det nya hade jag istället satsat på att bryta avtalet med motiveringen att gymmet väsentligt ändrat tjänsten.

Jasså, det är så det funkar?

Kan citera:
Citat:
Dessa avtalsbestämmelser för medlemskap i *** (”Avtalsbestämmelser”) är en integrerad
del av avtal om medlemskap som ingåtts mellan ***** AB och medlemmen
(”Medlemsavtalet”). Avtalsbestämmelserna ska i tillämpliga delar gälla även för annat
engagemang hos ****, inkluderat provträning på någon av **** anläggningar. Vid provträning
ses du som medlem, men endast under provträningsperioden.
Citera
2025-03-23, 16:23
Medlem
Mr.RedHats avatar
Jag skulle nog kalla det för en väsentlig ändring av avtalsvillkoren eftersom det byter plats. Man väljer ju gym kanske för att det ligger nära, pga öppetider eller för att det finns viss utrustning tillgänglig. Eller för att personalen är förbannat trevlig.

Har du möjlighet att lägga ut avtalet i sin helhet så vi kan kika på det? Dvs om det finns några klausuler eller liknande som kan bistå eller hindra din rätt.
Givetvis ska du maskera dina personuppgifter.
Citera
2025-03-23, 16:25
Medlem
Snacka med dom och säg som det är, du signade upp dig för gym X inte det nya Y. Och du vill avbryta avtalet.

Är dom någelunda tillmötesgående och förstående så borde dom kunna avsluta det hela.
Citera
2025-03-23, 16:29
Medlem
Borde fungera att bryta det, däremot så lär du prata med dom angående det, inte bara skita i att betala.
Citera
2025-03-23, 19:41
Medlem
Citat:
Jasså, det är så det funkar?

Kan citera:

Låter ju inte som du avtalat med en specifik anläggning...

Men om du kan hända någon form av försämring av kan anses vara av väsentlig betydelse för dig (längre ort, annan utrustning, sämre öppettider mm) ska du kunna frånträda avtalet.
Citera
2025-03-23, 20:09
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jag skulle nog kalla det för en väsentlig ändring av avtalsvillkoren eftersom det byter plats. Man väljer ju gym kanske för att det ligger nära, pga öppetider eller för att det finns viss utrustning tillgänglig. Eller för att personalen är förbannat trevlig.

Har du möjlighet att lägga ut avtalet i sin helhet så vi kan kika på det? Dvs om det finns några klausuler eller liknande som kan bistå eller hindra din rätt.
Ska fundera på att lägga ut avtalet. Det är lite diffust eftersom jag nu är medlem i företaget, och "Träningscentret" är nämnt längst upp i hörnet, men mer än så säger man inte.
Det låter som att man utelämnat evenutaliteten att byta plats på själva gymmet.
Sen gällande avstånd så är det samma kommun, och möjligen under 2 kilometers avstånd.
Jag skiter i vilket....

Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Snacka med dom och säg som det är, du signade upp dig för gym X inte det nya Y. Och du vill avbryta avtalet.

Är dom någelunda tillmötesgående och förstående så borde dom kunna avsluta det hela.
Sant.

Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Borde fungera att bryta det, däremot så lär du prata med dom angående det, inte bara skita i att betala.
Håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Låter ju inte som du avtalat med en specifik anläggning...

Men om du kan hända någon form av försämring av kan anses vara av väsentlig betydelse för dig (längre ort, annan utrustning, sämre öppettider mm) ska du kunna frånträda avtalet.
Nej, det gör ju inte det.
Tror att det är kört, eftersom jag nu är medlem i företaget, och, i avtalet så sägs det inget om utrustning, vad jag ser...
Citera
2025-03-23, 23:26
Medlem
ImStillCutes avatar
Kanske kan hjälpa ...https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/gymmet-bryter-avtalet-medlemmarna-har-ratt-krava-pengarna-tillbaka/r9nmmg5j

Vi ser ju inte avtalet så du får kolla själv vad som står.
Citera
2025-03-24, 02:07
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Kanske kan hjälpa ...https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/gymmet-bryter-avtalet-medlemmarna-har-ratt-krava-pengarna-tillbaka/r9nmmg5j

Vi ser ju inte avtalet så du får kolla själv vad som står.

Citat:

Här har ni avtalet som är snarlikt det jag har, bara att mitt namn finns i en egen sida längst upp på dokumentet. Denna länk exkluderar namn och plats.

https://www.actic.se/avtalsvillkor-for-medlemskap/
Citera
2025-03-24, 02:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Här har ni avtalet som är snarlikt det jag har, bara att mitt namn finns i en egen sida längst upp på dokumentet. Denna länk exkluderar namn och plats.

https://www.actic.se/avtalsvillkor-for-medlemskap/
Här har du tillämpliga villkor:
Kod:
9.7. Om Actic genomför betydande förändringar som påverkar servicenivå eller träningsutbud negativt, har medlemmen rätt, oavsett medlemmens typ av medlemskap enligt Medlemsavtal, att säga upp sitt Medlemsavtal senast 30 dagar från mottagandet av Actics information om förändringen. Det kan göras även om bindningstiden för Medlemsavtalet inte har löpt ut. Vid sådana ändringar ger Actic minst 1 månads förvarning antingen per e-post eller brev. Ändringen träder i kraft 1 månad efter att förvarningen skickades, räknat från första månadsskiftet.

9.8. Vid uppsägning enligt punkter 9.4, 9.7 avslutas Medlemsavtalet från och med det datum då ändringen/ändringarna genomförs. Medlemmen har rätt att få en skriftlig bekräftelse på uppsägning från Actic via e-post eller brev.
Citera
2025-03-24, 02:28
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Här har du tillämpliga villkor:
Kod:
9.7. Om Actic genomför betydande förändringar som påverkar servicenivå eller träningsutbud negativt, har medlemmen rätt, oavsett medlemmens typ av medlemskap enligt Medlemsavtal, att säga upp sitt Medlemsavtal senast 30 dagar från mottagandet av Actics information om förändringen. Det kan göras även om bindningstiden för Medlemsavtalet inte har löpt ut. Vid sådana ändringar ger Actic minst 1 månads förvarning antingen per e-post eller brev. Ändringen träder i kraft 1 månad efter att förvarningen skickades, räknat från första månadsskiftet.

9.8. Vid uppsägning enligt punkter 9.4, 9.7 avslutas Medlemsavtalet från och med det datum då ändringen/ändringarna genomförs. Medlemmen har rätt att få en skriftlig bekräftelse på uppsägning från Actic via e-post eller brev.

Shit. Grymt! Ska ringa kundtjänst och hålla Actics "feet to the fire" lite grann
Det här kommer bli kul
Tack.

Edit: Oj, då det var "senast 30 dagar efter mottagande om förändringen"... suck.. Det lönar sig och läsa avtal :S
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in