2025-03-23, 09:27
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Det står i artikeln, och jag citerade det, att de kan antas ”utan behöriga betyg eller högskolepoäng”.

Du hävdar alltså att det är fel?
Ja det är fel, även vid alternativa urvalet krävs att man är godkänd i dom behörighetsgivande kurserna.
Citera
2025-03-23, 09:32
Medlem
Om alla som går läkarprogrammet skulle behöva gå på intervju för att visa sin personlighet så skulle det bli många öppna platser. Otroligt många som har hög intelligens men 0% social kompetens.
Citera
2025-03-23, 09:32
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ungefär min tanke. Att som i trådstarten bara gå på en personlig interljuv är fel.
Dom går dock inte bara på en intervju. Att ens få möjligheten att göra pil på ki kräver ett bra högskoleprovsresultat + godkänd behörighet. Sedan kommer ett begåvningstest och dom bästa kallas för intervju. Resultaten från intervju + begåvningstestet används sedan för att rangordna studenterna
Citera
2025-03-23, 09:36
Medlem
språktest vore bra, känns som många läkare inte förstår alls vad patienten säger så de slår dövörat till.
Citera
2025-03-23, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Jag har själv gjort PIL-urvalet flera gånger. Det var innan jag upptäckte att varken yrket i sig eller vården som helhet var något för mig. Man behövde då jag gjorde det fullständiga betyg och åtminstone 1.3 på högskoleprovet.

Journalisten måste mena "utan erforderliga betyg". Ingen ska kunna bli läkare i mitt tycke utan att vara ha fullständiga betyg, d.v.s åtminstone godkänt i alla ämnen från gymnasiet.
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Ja det är fel, även vid alternativa urvalet krävs att man är godkänd i dom behörighetsgivande kurserna.
Det var en ordentlig blunder av SVT, men jag kan inte påstå att jag är förvånad.
Citera
2025-03-23, 10:21
Medlem
D0wnies avatar
I framtiden matar man ändå in alla symptom i en prompt (AI) och får hjälp med diagnosteringen därirfrån.

Sjukvårdsbranschen kommer givetvis utveckla en egen AI där alla journalier, diagnosteringar osv matas in.
Citera
2025-03-23, 10:33
Medlem
Citat:
”Karolinska Institutet i Solna erbjuder tillsammans med Linköpings universitet och Umeå universitet även ett alternativt urval, där studenter kan ansöka till läkarutbildningen utan behöriga betyg eller högskolepoäng.”

Rojhat Topal, 21, kunde inte läsa färdigt på grund av covid-19-pandemin och många småsyskon. Men nu får han chansen ändå.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rojhat-21-kom-in-pa-lakarprogrammet-utan-toppbetyg

Är detta rätt väg att gå för att integrera?
Hela tråden inklusive rubrik bygger på en felaktig uppgift i SVT, att det inte skulle behövas ”behöriga betyg”. Det är helt fel, läs mer här:

”1. Jag har inte läst alla kurser som krävs för behörighet, kan jag bli antagen via ett alternativt urval ändå?

Du kan anmäla dig till något av de alternativa urvalen även om du läser sista terminen på gymnasiet eller kompletterar för att bli behörig. Vi bedömer inte om man uppfyller behörighetskraven förrän sista kompletteringsdag har passerat (se viktiga datum på antagning.se). Om du då inte uppfyller behörighetskraven så kommer du att bli struken, oavsett om du fått ett bra meritvärde. De alternativa urvalsgrupperna är alltså inget sätt att visa att man har rätt förkunskaper, utan endast ett tredje sätt att konkurrera om en plats för dem som är behöriga i tid.”

https://utbildning.ki.se/bli-student/anmalan-och-antagning/alternativt-urval

Antagligen kittlade det till hos asylaktivistiska och xenofila SVT när de trodde att en invandrare kan bli läkare utan behöriga betyg.
Citera
2025-03-23, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D0wnie
I framtiden matar man ändå in alla symptom i en prompt (AI) och får hjälp med diagnosteringen därirfrån.

Sjukvårdsbranschen kommer givetvis utveckla en egen AI där alla journalier, diagnosteringar osv matas in.

1+

Det skulle kunna göras redan idag men handlar nog mer att de ansvariga icke är förändringsbenägna.

Jag hör om så många felbehandlingar hela tiden att jag bävar för mitt liv om jag ska inläggas efter en olycka. Särskilt om det är en som knappt kan svenska.
Citera
2025-03-23, 10:40
Medlem
Det var en artikel om en tjej med svenskklingande namn som kommit in på Handelshögskolan på motsvarande sätt. Såg inga upprörda trådar om det.
Citera
2025-03-23, 10:51
Medlem
Först, jag ser inte riktigt korrelationen mellan att ha ett intervjubaserat antagningssystem och integration - om det inte är så att det framkommer att man tagit fram system för att kunna handplocka personer med invandrarbakgrund förstås. Jag har inte hört något om det senare och jag kan inte riktigt se poängen med det när sjukvården redan är full av importerade läkare med högst ifrågasatta kompetenser. Jag ser hellre att vi har svenskar med invandrarbakgrund än människor som egentligen var fältskär i Syrien och knappt talar svenska.

Angående alternativa antagningsprocesser, jag är lite kluven. Jag tycker det finns ett visst värde i att välja personer som uppenbarligen varit engagerade, målmedvetna eller mogna nog att orka plugga på gymnasiet eller tagit till sig nog med information för att få höga poäng på högskoleprovet. Och andra sidan vet säkert de flesta inte vad de vill bli när de är 15-16 år gamla och struntar därför i betygen. Min uppfattning är att mer eller mindre alla kan få genomgående högsta betyg på gymnasiet om de bara engagerar sig lite. Så jag antar att det finns en ganska stor pool av människor som kanske mognat eller fått mål senare som skulle kunna göra bra ifrån sig - och på många sätt säkert är mer omsorgsmedvetna och humana än de som bara suttit med näsan i en bok hela sin uppväxt.
Citera
2025-03-23, 11:22
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det var en artikel om en tjej med svenskklingande namn som kommit in på Handelshögskolan på motsvarande sätt. Såg inga upprörda trådar om det.

Svenskar först!
Citera
2025-03-23, 11:27
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
”Karolinska Institutet i Solna erbjuder tillsammans med Linköpings universitet och Umeå universitet även ett alternativt urval, där studenter kan ansöka till läkarutbildningen utan behöriga betyg eller högskolepoäng.”

Rojhat Topal, 21, kunde inte läsa färdigt på grund av covid-19-pandemin och många småsyskon. Men nu får han chansen ändå.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rojhat-21-kom-in-pa-lakarprogrammet-utan-toppbetyg

Är detta rätt väg att gå för att integrera?

Då den vägen är öppen för alla så är det ju inte integrering.
Tycker det låter rätt vettigt att blanda upp läkarstudenterna lite mer då de är något av en homogen och "speciell" grupp (när jag pluggade den kategor heltidsstudenter som i störst andel även hade heltidsjobb, gällde oavsett födelseort).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in