• 1
  • 2
2025-03-24, 17:57
Medlem
Chilpericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu gäller det att förstå sig på amerikanska släktbeteckningar.

ChatGPT:
I svensk släktterminologi står "2C3R" för "2 kusiner och 3 syskonbarn". Det innebär att det handlar om två personer som är kusiner och tre personer som är syskonbarn till en av dem. Om du har fler frågor om släktskap eller något annat, är du varmt välkommen att fråga!

3C1R står för "tre kusiner och en moster" på svenska. Det innebär att det handlar om tre personer som är kusiner och en person som är moster till dem. Om du har fler frågor om släktskap eller något annat, tveka inte att fråga!

3C1R står för third cousin once removed. Alltså tredjekusin ett släktled bort. Med ett släktled bort menas att man befinner sig på olika avstånd i generationer från gemensamma anan. En vanlig benämning på svenska för samma släktskap är fyrmännings barn eller far/mors fyrmänning.
Citera
2025-03-24, 18:05
Medlem
Gener ärvs slumpmässigt. Har för mig att släktskap efter syssling kan ligga på 0 delat dna..
Citera
2025-03-24, 18:16
Medlem
Chilpericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummelou
Kluring 2
Jag har även en matching på 38 cM med en person som enligt Ancestry är från min fars sida. Mitt barn har 40 cM gemensamt med denne, och alla gemensamma matchningar med mitt barn och denne person är från moderns sida (dvs jag). Hur kan mitt barn dela mer cM med personen än vad jag gör?

Skulle ni kunna hjälpa mig att förstå?

Teoretiskt kan ditt barn vara släkt med matchningen både via dig och sin pappa, men där merparten av delad dna kommer från din sida. Å andra sidan är skillnaden mellan 38 och 40 cM inom felmarginalen så något man troligen kan bortse ifrån.
Citera
2025-03-24, 20:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
cM är centimorgans, ett vetenskapligt (och rätt komplicerat) mått på sannolikheten att olika gener (eller genloci, för att vara korrekt) följer med varandra. Eftersom generna blandas för varje fortplantning/generation (och cM därför teoretiskt halveras, vilket egentligen är bara nästan korrekt) så används cM också vid ärftlighetsanalyser. Där avser "cM" egentligen "gemensamma identiska avsnitt" i genomet = ju mer såna man har desto större är sannolikheten att man är nära släkt.

Nu kommer jag på rak arm inte exakt ihåg vilka cM som gäller för släktskap, men det är ungefär 3500 för ett steg (förälder <=> barn) och sen halveras det för varje steg. Det finns nån nedre gräns för när det inte mera är så meningsfullt (alla människor delar trots allt på en begränsad mängd gener, så chansen att det är en slump att man har samma låga kombination som nån annan ökar ju lägre cM det är fråga om).

Om du vill tänka dig ett grovt mått på "släktskapen" så kan du dela 3500 X gånger tills du kommer ner till de värden du fått, på så många stegs/generationers avstånd är man "släkt" (52 och 38 är alltså väldigt lågt, min gissning är det är eller börjar närma sig slumpartade samma kombinationer, dvs. under gränsvärdet för pålitligt släktskap).

Enligt Peter Sjölund så är mindre än 7 cM svårt och över 14 cM möjligt.

Titta på hans webinarier här:
https://familytreewebinars.com/speaker/peter-sjolund/
Citera
2025-03-24, 20:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Gener ärvs slumpmässigt. Har för mig att släktskap efter syssling kan ligga på 0 delat dna..

Det kan ju teoretiskt hända redan mellan barnbarn.
Ett syskon kan ju ha ärvt bara gener från faderns förfader och ett annat syskon bara från morssidan.

Min tolkning av vad cM är:

Ett högt cM tal säger att det är mer sannolikt att det delas vid nästa generation.
Ett lägt cM tal säger att det är mindre sannolikhet att det delas i nästa generation.

Delar två person långa segment så kan det tyda på nära släktskap. Det har inte hunnit bli sönderhackat.
Många korta gemensama segment tyder på att samma släkter har korsats under lång tid.

https://familytreewebinars.com/webin...lakt-med-alla/

Grundkurs:
https://familytreewebinars.com/webin...till-slakting/

Citat:
Centimorgan, förkortat cM, är en enhet som används för genetiska kartor eller i samband med genetisk kopplingsanalys för att ange längden av DNA-segment. 1 cM motsvarar en rekombinationsfrekvens på 1 %, det vill säga det är 1% sannolikhet att ett 1 cM långt DNA-segment klyvs av en överkorsning till nästa generation.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Centimorgan
Senast redigerad av PeterNoster 2025-03-24 kl. 21:04.
Citera
2025-03-25, 08:58
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Enligt Peter Sjölund så är mindre än 7 cM svårt och över 14 cM möjligt.

Det stämmer säkert.

Jag kom bara ihåg att det pågick en rätt het debatt för några år sedan om användningen av korta centiMorgans. Eller egentligen var det inte en debatt, utan fråga om en krock mellan "vetenskap" och "amatörgenealogi" och hur man faktiskt kan tolka/använda cM.

Diskussionerna gick på två plan. Dels den matematiska sannolikheten att något är en slump eller att det visar någotslags släktskap. Dels ett utbrett missförstånd att cM alltid indikerar hur nära släktskapet är. Det senare fallet har att göra med populationsgenetik = eftersom vissa människopopulationer har varit rätt små så har det uppstått situationer där alla i populationen har samma genavsnitt i båda sina kromosomer, så när delar byts ut mot varandra så byts de ut till samma = ingen förändring. Förändringar börjar komma in först när det kommer in nytt genmaterial, men hur snabbt det går beror på hur ofta samma genavsnitt kopieras in tillbaka (dvs. hur ofta människor från den ursprungliga isolerade populationen får avkomma tillsammans). Det är ofta svårt att beräkna i efterhand. Men det gör att två personer från samma historiska population/förfader kan se ut som om de är närmare släkt än vad de i själva verket är (mätt i cM).
Citera
2025-03-25, 09:03
Medlem
Pripps0.0s avatar
Är nog lite båg med det där.
Det enda jag kan bidra med är att söner ärver 51% av mammans gener, och döttrar 50%.
Kan ha en minimal betydelse.
Citera
2025-03-25, 09:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det stämmer säkert.

Jag kom bara ihåg att det pågick en rätt het debatt för några år sedan om användningen av korta centiMorgans. Eller egentligen var det inte en debatt, utan fråga om en krock mellan "vetenskap" och "amatörgenealogi" och hur man faktiskt kan tolka/använda cM.

Diskussionerna gick på två plan. Dels den matematiska sannolikheten att något är en slump eller att det visar någotslags släktskap. Dels ett utbrett missförstånd att cM alltid indikerar hur nära släktskapet är. Det senare fallet har att göra med populationsgenetik = eftersom vissa människopopulationer har varit rätt små så har det uppstått situationer där alla i populationen har samma genavsnitt i båda sina kromosomer, så när delar byts ut mot varandra så byts de ut till samma = ingen förändring. Förändringar börjar komma in först när det kommer in nytt genmaterial, men hur snabbt det går beror på hur ofta samma genavsnitt kopieras in tillbaka (dvs. hur ofta människor från den ursprungliga isolerade populationen får avkomma tillsammans). Det är ofta svårt att beräkna i efterhand. Men det gör att två personer från samma historiska population/förfader kan se ut som om de är närmare släkt än vad de i själva verket är (mätt i cM).

Begränsad genpool eller inavel förklaras bra här:
https://familytreewebinars.com/webin...lakt-med-alla/

Skillnaen mellan en kusin och en sexmänning:

Kusin
DNA-matchningskvalitet?
Gemensamt DNA 16,0% (1 132,6‎ cM)
Gemensamma segment 27
Största segment 190,2‎ cM

Sexmänning
DNA-matchningskvalitet?
Gemensamt DNA 0,1% (8,0‎ cM)
Gemensamma segment 1
Största segment 8‎ cM
Senast redigerad av PeterNoster 2025-03-25 kl. 10:20.
Citera
2025-03-25, 10:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Är nog lite båg med det där.
Det enda jag kan bidra med är att söner ärver 51% av mammans gener, och döttrar 50%.
Kan ha en minimal betydelse.

Tach för ditt bidrag men du får nog kolla det här:
Citera
2025-03-25, 10:33
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Tach för ditt bidrag men du får nog kolla det här:
Vet inte vad jag ska kolla där?

Men kan rekommendera den här dokumentären till Ts och andra intresserade: https://www.svtplay.se/video/j16G5Qy...ess?video=visa
Citera
2025-03-25, 13:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vet inte vad jag ska kolla där?

Men kan rekommendera den här dokumentären till Ts och andra intresserade: https://www.svtplay.se/video/j16G5Qy...ess?video=visa

Nu handlar ju tråden om hur TS ska tolka resultatet av sin redan gjorda DNA-test.
Det vill säga hur livet fungerar.
En DNA-test görs t.ex vid kriminal och -faderskapsmål. Är det båg?
Är din far din far?
Citera
2025-03-25, 13:37
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Nu handlar ju tråden om hur TS ska tolka resultatet av sin redan gjorda DNA-test.
Det vill säga hur livet fungerar.
En DNA-test görs t.ex vid kriminal och -faderskapsmål. Är det båg?
Är din far din far?
Dokumentären handlar om de här släktforskningsföretagen och deras trovärdighet. Visst funkar DNA-tester på faderskap och vid vissa brott, men det är tveksamt om man kan få reda på sitt ursprung på detaljnivå såsom de påstår.

Att Ts har svårt att tolka resultatet kanske beror på att det inte går.

Min bror gjorde ett test på Myheritage och fick upp procentsatser på vilka länder vi skulle härstamma ifrån. Sedan fick man själv lägga in föräldrar, barn osv. i ett släktträd. Utifrån det fick man vissa resultat som man behövde betala för att se, men det var potentiella släktingar och alltså inte hugget i sten.

Givetvis handlar det om pengar, såsom alltid. Business.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in