• 1
  • 2
2025-03-22, 13:20
Medlem
Brummelous avatar
Både jag och mitt barn har DNA-profil på Ancestry. Barnets biologiska far är ej testad.

Kluring 1
Mitt barn har en matchning på 52 cM med en person som inte återfinns bland mina matchingar. Antog då att denne person är släkt med mitt barns biologiska far, men när jag tittar på gemensamma matchningar med just denna person på mitt barns profil så är det endast på moderns sida (dvs jag) som de gemensamma matchingarna finns. Hur kan det då komma sig att mitt barn delar DNA med denna person men inte jag?

Kluring 2
Jag har även en matching på 38 cM med en person som enligt Ancestry är från min fars sida. Mitt barn har 40 cM gemensamt med denne, och alla gemensamma matchningar med mitt barn och denne person är från moderns sida (dvs jag). Hur kan mitt barn dela mer cM med personen än vad jag gör?

Skulle ni kunna hjälpa mig att förstå?
Citera
2025-03-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brummelou
Både jag och mitt barn har DNA-profil på Ancestry. Barnets biologiska far är ej testad.

Kluring 1
Mitt barn har en matchning på 52 cM med en person som inte återfinns bland mina matchingar. Antog då att denne person är släkt med mitt barns biologiska far, men när jag tittar på gemensamma matchningar med just denna person på mitt barns profil så är det endast på moderns sida (dvs jag) som de gemensamma matchingarna finns. Hur kan det då komma sig att mitt barn delar DNA med denna person men inte jag?

Kluring 2
Jag har även en matching på 38 cM med en person som enligt Ancestry är från min fars sida. Mitt barn har 40 cM gemensamt med denne, och alla gemensamma matchningar med mitt barn och denne person är från moderns sida (dvs jag). Hur kan mitt barn dela mer cM med personen än vad jag gör?

Du och biologiska farsan kanske är släkt?
Citera
2025-03-22, 13:54
Avstängd
Citat:

Kluring 1

Kluring 2

Jag skulle råda dig att inte ta den där typen av tester på allvar. Deras affärside är att sälja vidare ert dna till forskning och läkemedelsföretag mfl.
Citera
2025-03-22, 14:53
Medlem
Citat:

Kluring 1

Kluring 2

Så låga cM kan du bortse från. Ju fler steg i släktskap, desto större felmarginal.
Citera
2025-03-22, 14:54
Medlem
Brummelous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Så låga cM kan du bortse från. Ju fler steg i släktskap, desto större felmarginal.
Vad skönt att läsa, höll på att bli galen av att klura på detta. Tack!
Citera
2025-03-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Jag skulle råda dig att inte ta den där typen av tester på allvar. Deras affärside är att sälja vidare ert dna till forskning och läkemedelsföretag mfl.

De där går att avböja.
Citera
2025-03-22, 15:09
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
De där går att avböja.

Jo tjena haha
Citera
2025-03-22, 15:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
De där går att avböja.

Nej, det gör det inte.
Citera
2025-03-22, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jo tjena haha

Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Nej, det gör det inte.

Kanske bland ihop skiten med MyHeritage som har den funktionen att kunna välja bort. Men huruvida dom håller det låter jag vara osagt
Citera
2025-03-22, 16:31
Medlem
Citat:
Vad skönt att läsa, höll på att bli galen av att klura på detta. Tack!
Förtydligande: Visst kan ni vara släkt, troligen är det så, om än på långt håll, men det är för låga tal för att säga vem som är mer släkt än vem.
Citera
2025-03-22, 16:36
Medlem
Graavargs avatar
cM är centimorgans, ett vetenskapligt (och rätt komplicerat) mått på sannolikheten att olika gener (eller genloci, för att vara korrekt) följer med varandra. Eftersom generna blandas för varje fortplantning/generation (och cM därför teoretiskt halveras, vilket egentligen är bara nästan korrekt) så används cM också vid ärftlighetsanalyser. Där avser "cM" egentligen "gemensamma identiska avsnitt" i genomet = ju mer såna man har desto större är sannolikheten att man är nära släkt.

Nu kommer jag på rak arm inte exakt ihåg vilka cM som gäller för släktskap, men det är ungefär 3500 för ett steg (förälder <=> barn) och sen halveras det för varje steg. Det finns nån nedre gräns för när det inte mera är så meningsfullt (alla människor delar trots allt på en begränsad mängd gener, så chansen att det är en slump att man har samma låga kombination som nån annan ökar ju lägre cM det är fråga om).

Om du vill tänka dig ett grovt mått på "släktskapen" så kan du dela 3500 X gånger tills du kommer ner till de värden du fått, på så många stegs/generationers avstånd är man "släkt" (52 och 38 är alltså väldigt lågt, min gissning är det är eller börjar närma sig slumpartade samma kombinationer, dvs. under gränsvärdet för pålitligt släktskap).
Citera
2025-03-24, 16:44
Medlem
PeterNosters avatar
Du kan testa här:
https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4

Provade med 52cM:

30% Half 3C 3C1R Half 2C2R 2C3R
24% 5C3R † 6C2R † 7C1R † 8C † 6C 6C1R 5C 4C1R 5C1R 7C Half 3C2R 4C2R 5C2R 3C3R 4C3R
21% 4C Half 3C1R 3C2R
18% 3C Half 2C1R 2C2R Half 1C3R
8% Half 2C 2C1R Half 1C2R 1C3R~
0% ** 2C 1C2R

Nu gäller det att förstå sig på amerikanska släktbeteckningar.

Högsa sannolikheten 30% att släktskapet ligger mellan 2C3R och 3C1R

Min tolkning:
2C3R -> barnbarns barn till en andrakusin/tremänning
3C1R -> barn till en tredjekusin/fyrmänning

ChatGPT:
I svensk släktterminologi står "2C3R" för "2 kusiner och 3 syskonbarn". Det innebär att det handlar om två personer som är kusiner och tre personer som är syskonbarn till en av dem. Om du har fler frågor om släktskap eller något annat, är du varmt välkommen att fråga!

3C1R står för "tre kusiner och en moster" på svenska. Det innebär att det handlar om tre personer som är kusiner och en person som är moster till dem. Om du har fler frågor om släktskap eller något annat, tveka inte att fråga!
Senast redigerad av PeterNoster 2025-03-24 kl. 16:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in