• 1
  • 2
2025-03-22, 07:54
Medlem
NiccoJs avatar
Jag har en kompis som tränat styrketräning sedan han gick ur gymnasiet, är nu 40år.
5 pass i veckan, minst 90 minuter, fria vikter, ja han vet vad han sysslar med.
Han är jättestark och har mycket muskler, dock långt ifrån en bulkig bodybuilder.

Då funderar jag, kan man bli riktigt musklig utan doping? Förståss finns det de som har naturligt högt testosteron men mer normalt?
Citera
2025-03-22, 08:11
Medlem
Sqrbankens avatar
Har sedan en egen hälsosatsning brann av i början av året gymmat troget men framförallt plöjt kopiösa mängder youtube på styrketräningsområdet. Min uppfattning är att det är omöjligt, det givet vad du läser in för definition i "riktigt stora muskler" förstås.

Typ Jay Cutler (i sitt prime)? Definitivt omöjligt. Omöjligt och utifrån eget tycke långt ifrån en fysik att eftersträva. Typ Christian Bale som Batman? Definitivt möjligt. Lite så
Citera
2025-03-22, 08:37
Medlem
manfalangs avatar
Du kan få stora muskler men ska du få riktigt stora måste du "fuska" med doping.
Citera
2025-03-22, 08:38
Medlem
Man kan ju bara hoppas att mäns kroppsideal blir mer realistiska. Kör så hårt du kan, konsekvant, käka rätt sov och så vidare. Därefter får du se vilka gener gud gav just dig. OCH var nöjd med det.
Tränar du hårt blir du stark och dina muskler blir större.

De flesta populära på YouTube tar ju eller har tagit massa preparat som är förödande för hälsan. Ireversibla skador livet ut för att få bulliga muskler. Bara tänk på den... Som att ha tagit 6 Coronasprutor och må skit resten av livet... Inte värt!
Citera
2025-03-22, 08:39
Medlem
proconsuls avatar
Det finns något som heter "body max", vilket är en gräns för muskeltillväxt utan preparat.
Köttbergen som tävlar idag ligger långt från body max.
Citera
2025-03-22, 08:50
Medlem
Alldeles för luddig frågeställning. Vad som är stort för dig kanske är normalt för någon annan. Har man tränat ren seriöst själv så får man ett öga för vad som är möjligt. Alla du ser som står på scen är t.ex dopade, så är han på den nivån vet du.
Citera
2025-03-22, 08:56
Medlem
Klart du kan, bara kolla hur bodybuilder såg ut förr i tiden på typ 1920 talet.
Citera
2025-03-22, 08:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det kan man men aldrig lika stora som man skulle ha fått med steroider. Och inte heller med så lågt kroppsfett som dopade har. För att få bra träningsresultat på naturlig väg bör man ligga på minst 18-20% kroppsfett.
Citera
2025-03-22, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det finns något som heter "body max", vilket är en gräns för muskeltillväxt utan preparat.
Köttbergen som tävlar idag ligger långt från body max.

Skillnaden på en bodybuilder och vissa idrottare är inte särskilt stor.
Kolla tex brottare eller 100m sprinters, eller varför inte rugby spelare.
Citera
2025-03-22, 09:05
Medlem
Sqrbankens avatar
Ett intressant fenomen bland 'gym bros' är (åtminstone tycks vara) att samtliga började lyfta skrot för att imponera på tjejer/andra män givet sin läggning. Vid ett visst skede i utvecklingen så tycks existensen väldigt ofta istället övergå till att imponera på varandra.

Som exempel kan man ta detta klipp där två rätt namnstarka individer i sfären sitter som två mellanstadieflickor och imponeras över det ena monstret efter det andra. Bägge är helt öppna med att de själva tar, eller har tagit, preparat.
Citera
2025-03-22, 09:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Skillnaden på en bodybuilder och vissa idrottare är inte särskilt stor.
Kolla tex brottare eller 100m sprinters, eller varför inte rugby spelare.
Nåja, hela eliten av 100m sprinters är dopade. Hälften av dom jamaikanska och amerikanska sprintrarna har väl åkt fast dom 20 senaste åren, det finns ingen orsak att tro att den andra halvan skulle ha nått samma resultat utan doping.

Jag skulle säga att stor muskelmassa och lite högre fettprocent går att uppnå som ren medan de som ligger på sub 15% och ändå har mycket muskelmassa tar PEDs. Det går att uppnå toppresultat om man bulkar hela tiden.
Citera
2025-03-22, 09:14
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Klart du kan, bara kolla hur bodybuilder såg ut förr i tiden på typ 1920 talet.

Men går det verkligen jämföra? Körde precis frasen "Bodybuilder 1920" i google och samtliga ser absolut sjukt vältränade och biffiga ut men på ett naturligt sätt. Tycker att det är en stor skillnad på dessa herrar mot exempelvis dagens Olympiavinnare.

Edit: Insåg att jag svarade förhastat. Definitionen är fortsvarande vag - "väldigt mycket muskler" - och jag tog Olympia som exempel. Dessa 20-talsmän har helt klart sjukt mkt. muskler och det utan (antar jag) preparat så du har en poäng.
Senast redigerad av Sqrbanken 2025-03-22 kl. 09:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in