2025-03-21, 11:51
Medlem
Har en Opel Astra år 2009. Hur mycket tjänar jag varje månad på att ställa den i garaget även på sommaren? Blir väl en hel del rostskador om den står ute. Nyss var ljuddämparen sönder rostad så fick köpa ny. Har små fläckar av rost på bilen runt tex handtag som jag tänkt fixa.
Mest nyfiken för det är lite meck att köra in bilen i vårt garage men det måste ju vara värt det även på sommaren.
Mvh Wicks
Citera
2025-03-21, 11:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Har en Opel Astra år 2009. Hur mycket tjänar jag varje månad på att ställa den i garaget även på sommaren? Blir väl en hel del rostskador om den står ute. Nyss var ljuddämparen sönder rostad så fick köpa ny. Har små fläckar av rost på bilen runt tex handtag som jag tänkt fixa.
Mest nyfiken för det är lite meck att köra in bilen i vårt garage men det måste ju vara värt det även på sommaren.
Mvh Wicks

Att tjäna på det är ju omöjligt men däremot kan du spara en del.

Hur mycket beror ju på väder och vind och vilka skador du tänkt åtgärda för visst är det så att bilar slits mer av att stå ute. Solljus mattar lack osv.
Citera
2025-03-21, 13:15
Moderator
Citat:
Mvh Wicks
På sommaren har det noll betydelse. Rosten kommer på vintern med kondens, saltspray och fuktig väderlek som gör att inget torkar upp.
Saker kan bli lite solblekta på sommaren men det är i princip allt som sker, bilar rostar inget på sommaren. Avgassystem rostar oftast inifrån av kondensvatten, också det framförallt på vintern.
Citera
2025-03-21, 13:47
Medlem
Innan du trixar in den garaget så bör du överväga, ur rostsynpunkt, att INTE ställa bilen på gräsmatta, och dessutom lägga någon form av diffusions-/fuktspärr i form av presenning eller plastfolie under bilen som skydd mot fukten.
Citera
2025-03-21, 14:05
Medlem
Tror du tjänar mer på att ha den utanför garaget och hyra ut garaget.
Citera
2025-03-21, 14:19
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Mvh Wicks

Det beror helt på i vilket område du bor, och vad en kvadratmeter är värd där. Så det blir ju omöjligt för oss att svara på.
Citera
2025-03-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Att tjäna på det är ju omöjligt men däremot kan du spara en del.

Hur mycket beror ju på väder och vind och vilka skador du tänkt åtgärda för visst är det så att bilar slits mer av att stå ute. Solljus mattar lack osv.

Beror ju på hur mycket man bryr sig om matt lack på en Opel Astra från 2009?
Citera
2025-03-21, 14:51
Medlem
Jag förstår inte frågan. Skulle en Opel Astra rosta mindre om man kör in den i ett garage efter man varit ute på en tur, jämfört om den står ute? Är det så TS menar?
Kommer inte skilja ett dugg isf. vill jag påstå. Så länge inte bilen tvättas av innan den körs in och garaget är uppvärmt med väsentligt mindre luftfuktighet, är skadan redan skedd när den var på sin körtur. Salt, skit och fukt försvinner inte för man kör in bilen i ett kall-garage.
Pratar vi långtidsförvaring är ett garage att föredra. Helst varmt och helst med låg fuktighet och en riktigt ren bil innan den ställs in.
Citera
2025-03-21, 15:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Beror ju på hur mycket man bryr sig om matt lack på en Opel Astra från 2009?

Jo, som jag sa om att det beror på vilka skador som det är tänkt att åtgärda. Frågan är ju rätt omöjlig att svara på öht.
Citera
2025-03-21, 15:13
Medlem
För att undvika rost, oxidering etc bör man regelbundet tvätta bilen grundligt.
Lämna bilen på polering och lackskydd, dagens produkter skyddar bilen väldigt bra under lång tid och bilen blir mycket enklare att hålla ren.

En grundlig tvätt sker inte i biltvätten på närmsta bensinstation. Har du inte möjlighet att göra det själv så lämna in bilen och få det gjort.
Citera
2025-03-21, 15:30
Medlem
Citat:
Mvh Wicks

Ser inte vitsen med det. Jag har bilen i kallgarage på vintern för att slippa snö och frost. Hade ju funkat med carport i lä.
Citera
2025-03-21, 15:49
Medlem
Citat:
Mvh Wicks

skall du ha bilen länge o inte bor i ett ställe med mkt snö utan typ plusgrader året runt så funkar det bra o ha bilen inomhus. Solen sabbar inte lacken o tyg/panel mm klarar sig bättre, samt gummidetaljer mm.

men då är det en bil du tänker ha mycket länge. annars gör det inte så stor skillnad om du kör med den varje dag, bromsrna gillar o kärva om den står ute mkt o länge
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in