2025-03-21, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Innan du trixar in den garaget så bör du överväga, ur rostsynpunkt, att INTE ställa bilen på gräsmatta, och dessutom lägga någon form av diffusions-/fuktspärr i form av presenning eller plastfolie under bilen som skydd mot fukten.
Så är det, sen en bil som står oanvänd ute så kan man få problem med kondens/fukt som påverkar elektroniken, oxidering av elkontakter typ.
Citera
2025-03-21, 18:36
Medlem
Jag vill hävda att om man ställer bilen i varmgarage så rostar den mer. Mycket mer.
Citera
2025-03-21, 18:52
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Rovapan
Jag vill hävda att om man ställer bilen i varmgarage så rostar den mer. Mycket mer.
På sommaren?
Citera
2025-03-21, 18:55
Medlem
Nej. Men rost älskar värme. Var gränsen går vetefan.
Citera
2025-03-21, 19:07
Medlem
66ccskyhawks avatar
Vill man hålla en bil i fint skick ska den stå i garage. Även på sommaren. Fågelskit, kåda löv o barr mm blir det på sommarn på en bil som står ute.
Lättare att hålla den ren.
Kör man dagligen på vintern är carport / ventilerat kallgarage bäst ur rostsynpunkt.

Att köra in en kall bil i varmgarage varje dag vintertid gör att det rostar fortare.
Citera
2025-03-21, 19:07
Medlem
killawifes avatar
Det beror faktiskt på omständigheterna om man kan spara nåt på att ha en bil stående i ett varmgarage kontra ha den stående ute. Andra saker påverkar faktiskt mer. Som att tvätta bilen ofta, rengöra hjulhus och underrede, tectyla bilen ofta. Det lönar sig också att lackbehandla bilen med en keramisk behandling. Det gör mycket mer för bilens lack än man tror. En annan sak är att man faktiskt server sin bil ordentligt.
Citera
2025-03-22, 13:03
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Har en Opel Astra år 2009. Hur mycket tjänar jag varje månad på att ställa den i garaget även på sommaren? Blir väl en hel del rostskador om den står ute. Nyss var ljuddämparen sönder rostad så fick köpa ny. Har små fläckar av rost på bilen runt tex handtag som jag tänkt fixa.
Mest nyfiken för det är lite meck att köra in bilen i vårt garage men det måste ju vara värt det även på sommaren.
Mvh Wicks
Främst slipper du dörruppslag, inbrott, vandalisering, lackblekning, att någon annan tar din p-ruta osv. Hyr du kommunalt får du ofta motorvärmaruttag som du kan stressa säkringen på och göra till LAN eller serverhall. Sen backar du bara in på utrymmet som blir över.
Senast redigerad av avc 2025-03-22 kl. 13:06.
Citera
2025-03-22, 13:04
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
Vill man hålla en bil i fint skick ska den stå i garage. Även på sommaren. Fågelskit, kåda löv o barr mm blir det på sommarn på en bil som står ute.
Lättare att hålla den ren.
Kör man dagligen på vintern är carport / ventilerat kallgarage bäst ur rostsynpunkt.

Att köra in en kall bil i varmgarage varje dag vintertid gör att det rostar fortare.
Beror på vad garaget är gjort av. Trä, fine. Cement = bilen blir skitigare än att stå utomhus
Senast redigerad av avc 2025-03-22 kl. 13:12.
Citera
2025-03-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovapan
Nej. Men rost älskar värme. Var gränsen går vetefan.
Var har du fått det ifrån?
Enligt vad jag fått lära mig rostar det mer om temperaturen är under cirka 7 grader C plus.
Citera
2025-03-22, 16:49
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Har en Opel Astra år 2009. Hur mycket tjänar jag varje månad på att ställa den i garaget även på sommaren? Blir väl en hel del rostskador om den står ute. Nyss var ljuddämparen sönder rostad så fick köpa ny. Har små fläckar av rost på bilen runt tex handtag som jag tänkt fixa.
Mest nyfiken för det är lite meck att köra in bilen i vårt garage men det måste ju vara värt det även på sommaren.
Mvh Wicks

Min gamla skräpvolvo fungerar, den står i varmgarage, tror dock inte garaget gör att bilen håller längre, däremot är garaget guld att ha om man äger en äldre bil. Jag fixar bromsar, rost och olja årligen i mitt garage vilket gör att jag åker snuskigt billigt på motorvägen!
Citera
2025-03-22, 17:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Att hålla på och köra bilen ut och in ur ett varmgarage vintertid är ingen höjdare mot rost. Det blir en massa stora värmeväxlingar som skapar kondens.
Citera
2025-03-22, 17:16
Medlem
Om du är orolig för rost så kanske du skulle ha tittat på något annat än en Opel.
Den jag hade rostade mer än någon annan bil som jag har haft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in