2025-03-21, 11:36
Bannlyst
Makthavarna påskyndar en övergång till krigsekonomi, där mänskliga rättigheter inte skall existera. Detta då man vet att banksystemet är ohållbart, och en enorm ekonomisk kollaps ofrånkomlig.

Sociala trygghetssystem som arbetslöshetsersättning utplånas, och varje form av motstånd kommer betraktas som ett hot mot nationens säkerhet.

Vad gör ni för att förbereda er?
2025-03-21, 11:44
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Jag köper bitcoin.
Det är framtiden.

Och cigaretter.
2025-03-21, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag köper bitcoin. Det är framtiden. Och cigaretter.

Utan fiatpengar kan inte marknaden värdera Bitcoin. När banksystemet faller, följer även BTC samma öde.
2025-03-21, 13:30
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XQW
Utan fiatpengar kan inte marknaden värdera Bitcoin. När banksystemet faller, följer även BTC samma öde.
Korrekt. Guld i små kvantiteter kan då fortfarande fungera... ett mellanting mellan byteshandel/pengar.
2025-03-21, 13:39
Medlem
När kommer detta att ske.. så man kan förbereda sig..
2025-03-21, 14:04
Medlem
Citat:

Vrf skulle det inte gå att sätta ett värde på bitcoins? trodde antalet var begränsat.
Jag menar kan vi sätta ett värde på en massa siffror i banksystemet så borde det vara detsamma för bitcoinsen är ju också en massa ettor och nollor.

Jag väntar ivrigt på en kommentar av min store ledare Gunde (vad hade han sagt i dessa mörka tider)
2025-03-21, 14:49
Medlem
Citat:
Makthavarna påskyndar en övergång till krigsekonomi, där mänskliga rättigheter inte skall existera. Detta då man vet att banksystemet är ohållbart, och en enorm ekonomisk kollaps ofrånkomlig.

Sociala trygghetssystem som arbetslöshetsersättning utplånas, och varje form av motstånd kommer betraktas som ett hot mot nationens säkerhet.

Vad gör ni för att förbereda er?

Citat:
Jag köper bitcoin.
Det är framtiden.

Och cigaretter.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Korrekt. Guld i små kvantiteter kan då fortfarande fungera... ett mellanting mellan byteshandel/pengar.

Ni har alla fel. Vid samhällskollaps så kommer hårdvaluta vara saker som rent vatten, mat, bränsle, verktyg osv. Prova att äta erat guld eller dricka era cigaretter eller bitcoins så får ni se hur bra det går för er.

Prio:
Vattenkälla
Ved
Mat
2025-03-21, 15:00
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Ni har alla fel. Vid samhällskollaps så kommer hårdvaluta vara saker som rent vatten, mat, bränsle, verktyg osv. Prova att äta erat guld eller dricka era cigaretter eller bitcoins så får ni se hur bra det går för er.

Prio:
Vattenkälla
Ved
Mat

Jodfritt salt /samt jodsalt är en bra ide också .Gärna nitritsalt också . Samt socker alternativ honung ( åldras inte i princip ) samtliga är essentiella och kräver oerhörda resurser om man ska framställa själv .

Bara några få exempel då det finns mängder av bra att ha saker som underlättar livet
2025-03-21, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jodfritt salt /samt jodsalt är en bra ide också .Gärna nitritsalt också . Samt socker alternativ honung ( åldras inte i princip ) samtliga är essentiella och kräver oerhörda resurser om man ska framställa själv .

Bara några få exempel då det finns mängder av bra att ha saker som underlättar livet

Ja. Det bortglömda saltet. Saltbrist är faktiskt allvarligt. Jag har själv upplevt saltbrist och det upplevde jag ungefär som när jag börjar bli riktigt sjuk. Du behöver faktiskt inte förlora särskilt mycket salt innan du riskerar att avlida. Jag har inte siffrorna i huvudet men en ensiffrig procent, högst troligen åtminstone över 2-3% kan vara tillräckligt för att du ska bli sjuk eller eventuellt avlida.

Ändå glömde jag att nämna saltet.
Honung också givetvis bra då det aldrig blir dåligt. Men kanske ingen prioritet.

Edit: jag googlade lite snabbt. Eftersom att fiske kommer att vara en av mina primära källor till föda vid total kollaps så ska jag inte behöva oroa mig. Veganer däremot kommer att få det jobbigt.
Senast redigerad av Zeddis 2025-03-21 kl. 15:08.
2025-03-21, 15:11
Medlem
MarcoStars avatar
Om det väl händer så tror jag pengar kommer vara oviktigt. Det blir ransonering efter behov.
2025-03-21, 17:46
Medlem
Citat:
Jag köper bitcoin.
Det är framtiden.

Och cigaretter.

Ja, tills någon stänger av internet.
Köp guld istället eller alkohol, kaffe, choklad och sådana varor som är svåra att få tag i när det är kris/krig.
2025-03-22, 11:19
Medlem
RostigHinks avatar
Detta kan diskuteras i (FB) Prepping inför ett potentiellt tredje världskrig

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här