2025-03-21, 13:30
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delNabla
Ja, jag förstod det också som att detta var en nylig affär - som hade ägt rum medan hon var minister. Så läser jag att hon var 22 år vid tilfället och att detta skedde för 30 år sen..
Märkligt att det ska bli en stor affär av det NU?

När man är 22 är man vuxen och är man 15 är man ett barn. Det är inte så svårt egentligen.
Barnet befann sig i en beroendeställning dessutom.

Hur man än vrider och vänder på det här så har kvinnan begått ett brott.
Man undrar ju om barnet vetat om vem pappan varit eller om hon hållit detta hemligt för alla?
Finns det nån adoptivfar?
Citera
2025-03-21, 13:35
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
När man är 22 är man vuxen och är man 15 är man ett barn. Det är inte så svårt egentligen.

Man undrar ju om barnet vetat om vem pappan varit eller om hon hållit detta hemligt för alla?

Så du är insatt i hur lagstiftningen såg ut på Island runt 1990?
Citera
2025-03-21, 13:36
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Så du är insatt i hur lagstiftningen såg ut på Island runt 1990?

Det stod i tidningen.
Citera
2025-03-21, 13:48
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Det stod i tidningen.

Vilken tidning har du då läst? Jag hittar i alla fall inget om det i någon av länkarna som finns i tråden...

För övrigt verkar din trovärdighet som "moralens väktare" inte ha alltför höga ambitioner när det gäller ditt eget leverne? (FB) funkar inte mapa.sex.cz längre?
Senast redigerad av sykkelpump 2025-03-21 kl. 13:52.
Citera
2025-03-21, 14:01
Medlem
Hur fan kan det förflutna spela roll en sån här gång men om jag säger att jag inte vill knulla en tjej som legat med någon innan så är jag konstig?
Citera
2025-03-21, 14:04
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Vilken tidning har du då läst? Jag hittar i alla fall inget om det i någon av länkarna som finns i tråden...

För övrigt verkar din trovärdighet som "moralens väktare" inte ha alltför höga ambitioner när det gäller ditt eget leverne? (FB) funkar inte mapa.sex.cz längre?

jag har aldrig utgett mig för att vara nån "moralens väktare". Långt därifrån. Jag knullar det mesta.
Men vad har att kolla på horor som annonserar efter kunder på internet i ett land där det är lagligt att sälja sex att göra med att skaffa barn med ett barn?

Tidningen jag läste var expressen tror jag och då måste det vara sant!! ha ha ha.
stod i morse att om barnet var i beroendeställning och under 18 år kunde det ge fängelse trots att man är byxmyndig vid 15.
Citera
2025-03-21, 14:05
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
”Han var så förtjust i mig, och hur mycket jag än
försökte komma i väg så gick det bara inte,

tänk om en man sa de… hon e pedofil o bör få fängelse på livstid.

Kan vi sluta vattna ur pedofilbegreppet totalt?

Att en sprängkåt tonårskille får sätta på en 22-åring är inte på samma planet som en gubbe som knullar en 6-åring.

Bara såna gubbar tjänar på att man kallar henne pedofil.
Citera
2025-03-21, 14:39
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flesha
När Islands barnminister Ásthildur Lóa Þórsdóttir var 22 år hade hon sex
med en 15-årig pojke och fick barn med honom. Nu avgår ministern.
Ásthildur Lóa Þórsdóttir, 58, tillträdde som Islands barnminister den 21 december förra året.
Fyra månader senare har det framkommit att hon som 22-åring hade sex med en 15-årig pojke och
sedan födde en son. Hon träffade pojken i samband med att hon ledde ungdomsarbetet inom ett
religiöst samfund. Þórsdóttir anser inte att hon förgrep sig på pojken, men tycker inte heller att
relationen var normal.
– Det kändes inte naturligt för mig på den tiden heller. Han var så förtjust i mig, och hur mycket jag än
försökte komma i väg så gick det bara inte, säger Ásthildur Lóa Þórsdóttir.
https://www.expressen.se/nyheter/var...-med-ett-barn/
https://www.ruv.is/frettir/innlent/2...mbaetti-439331

Har vi några kommentarer om denna händelse måntro?

Fint av barnministern att skylla på den 15-årige pojken. Är hon sosse?
Citera
2025-03-21, 14:40
Medlem
Sånt här händer hela tiden men får sällan någon uppmärksamhet om ingen av parterna råkar vara en känd person. Det är mest tragiskt för dom inblandade.
Citera
2025-03-21, 14:43
Medlem
Citat:

Viken paragraf i isländska lagboken?
Citera
2025-03-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Den jag svarar verkar tro det. Livstid.
Avrättning!!!
Citera
2025-03-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Om två personer som båda fyllt 15 år har frivilligt sex med varandra så bryter ingen av dessa två mot någon lag. I alla fall inte i Sverige och troligen inte på Island heller.
Ej heller om pojken varit 14 på den tid då det skedde. Idag hade pojken kunnat vara 14 om kvinnan varit max 21 år. Se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
”Han var så förtjust i mig, och hur mycket jag än
försökte komma i väg så gick det bara inte,

tänk om en man sa de… hon e pedofil o bör få fängelse på livstid.

Nej hon är inte pedofil.

"Pedofili
Svensk definition
En sexuell störning hos en person i åldern 16 eller äldre med upprepade starka sexuella fantasier, sexuella dragningar eller beteenden riktade mot prepubertala barn (13 år eller yngre)."
https://mesh.kib.ki.se/term/D010378/pedophilia

Dessutom så var hon själv inte helt vuxen.

"Först i 25-års ålder är hjärnan färdigutvecklad, vilket är senare än forskningen traditionellt trott."
https://strategiska.se/ny-bok-om-hjarnans-utveckling/

Fängelse? Hon har ju inte begått något brottsligt. Inte ens på den tiden.

15 och 22. Finns många 15 åringar som är mognare än 15 snittet och det finns 22 åringar som är oerhört barnsliga.

För övrigt har Island ett "close in age" undantag där en 14 åring kan ha sex med någon som är max 21 år gammal. Det betyder en åldersskillnad på 7 år. Typ så mycket som skillnaden var mellan pojken och kvinnan.

Det som hade varit äckligt är om hon varit gammal nog att vara mamma till pojken.

För övrigt.
Lovlighetsåldern på Island var 14 år när det hela hände. Så enligt definitionen av pedofili hade pojken kunnat vara ett år yngre och det hade varit både lagligt samt inte räknats som pedofili.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in