När Islands barnminister Ásthildur Lóa Þórsdóttir var 22 år hade hon sex
med en 15-årig pojke och fick barn med honom. Nu avgår ministern.
Ásthildur Lóa Þórsdóttir, 58, tillträdde som Islands barnminister den 21 december förra året.
Fyra månader senare har det framkommit att hon som 22-åring hade sex med en 15-årig pojke och
sedan födde en son. Hon träffade pojken i samband med att hon ledde ungdomsarbetet inom ett
religiöst samfund. Þórsdóttir anser inte att hon förgrep sig på pojken, men tycker inte heller att
relationen var normal.
– Det kändes inte naturligt för mig på den tiden heller. Han var så förtjust i mig, och hur mycket jag än
försökte komma i väg så gick det bara inte, säger Ásthildur Lóa Þórsdóttir.
Ásthildur Lóa Þórsdóttir, 58, tillträdde som Islands barnminister den 21 december förra året.
Fyra månader senare har det framkommit att hon som 22-åring hade sex med en 15-årig pojke och
sedan födde en son. Hon träffade pojken i samband med att hon ledde ungdomsarbetet inom ett
religiöst samfund. Þórsdóttir anser inte att hon förgrep sig på pojken, men tycker inte heller att
relationen var normal.
– Det kändes inte naturligt för mig på den tiden heller. Han var så förtjust i mig, och hur mycket jag än
Som 22 åring såg hon helt okej ut, nu gammal tant med en skam över sig.
I de lugnaste vattnen .......
Citat:
Talesättet syftar väl närmast på, att där man minst anar det går fula fiskar omkring, vilka i sin tur inte är malar eller gäddor utan riktigt mänskliga skurkar. Man kan utvidga talesättet till, att i den lugnaste lilla håla kan de mest spännande personer bo utan att andra invånare har en aning om det.
"Ásthildur Lóa Þórsdóttir planerar dock att stanna kvar i isländska parlamentet
och hävdar att det finns mer att beakta kring den drygt tre decennier gamla
händelsen än ”kalla fakta” utan också om ”mänskliga” aspekter."
Senast redigerad av flesha 2025-03-21 kl. 07:22.
relationen var normal.
Har vi några kommentarer om denna händelse måntro?
36 år har passerat utan att någon verkar ha brytt sig nämnvärt, vad är preskriptionstiden för mord på Island?
Även om förhållandet var klart olämpligt så är det länge sedan, synen på sex var annorlunda då och vad vet vi om hur dom 3 inblandade mår idag?
Pojken verkar inte bara ha samtyckt utan varit drivande, vad tycker han om händelsen idag?
Det stinker politisk smutskastning lång väg, från någon politisk motståndare som "grävt lite" i forntiden...
Eller varför kommer det här tillbaka upp till allmän kännedom just nu, mer än 30 år senare?
Senast redigerad av sykkelpump 2025-03-21 kl. 08:54.
Han var 15 år och på Island är man byxmyndig vid 15 så egentligen inga problem. Han var på henne, enligt henne. Hon skulle ha sagt nej men gjorde det inte utan lyckades avla fram en oäkting från honom. Nu vill jag veta vem ynglingen i fråga var. Är det ett skäggbarn? Låt höra!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!