2025-03-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Varför ska vi ha fler artillerikanoner? Vallgraven fungerar alldeles utmärkt vettu, bättre då att vi satsar på mer flyg, flotta och robotar som når över pölen.

Resten av krigsmateriellen är på samma otillräckliga nivå som dessa 24 självgående kanoner.
Citera
2025-03-23, 10:28
Medlem
Det förmenta fredsprojektet EG/EU har nu blivit krigsprojektet EU.
Unga män och kvinnor har förväntats att med livet som insats försvara nationen de tillhör, nu ska de med livet som insats kriga för den imaginära Europeiska ”nationens” imperiebyggande.

Men Der Leyen nöjer sig inte med EU, alla globalisttroende länder i Europa, Amerika och Asien ska få vara med.
https://youtu.be/UpUetTGCS84?si=GXJNAKcTAFJRH
Vi vet hur Der Leyen fungerade som tysk försvarsminister, korrupt och ineffektiv som försökte sopa igen spåren av sin gärning.

De kanske tror att detta är ett utmärkt sätt att skapa det federala EU som de drömmer om, en federal regering med total makt över medlemsländerna som blir delstater utan egentlig makt på federal nivå?

Men hur länge kommer EU att hålla om de lyckas med projektet, EU i storkrig mot Ryssland? Det kommer snart att krackelera, det finns inget europeiskt folk, det finns folk som talar 24 olika språk och har olika nationella identiteter.
Citera
2025-03-24, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Du tycker inte att han borde ta itu med sina problem i USA innan han säger någonting om Europa? Är det något du tycker är bättre med USA än EU?
USA är det ledande landet, därför måste det per definition vara bättre än det frånåkta EU.
Smarta människor i EU kan tänka sig eller skulle vilja flytta till USA. Det omvända förekommer inte.

USA:s och EU:s BNP var nästan lika 2008.
Idag ligger USA 80% högre.
Citera
2025-03-24, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
USA är det ledande landet, därför måste det per definition vara bättre än det frånåkta EU.
Smarta människor i EU kan tänka sig eller skulle vilja flytta till USA. Det omvända förekommer inte.

Det finns fler amerikaner i Sverige än man tror. De är väl ofta vänster kan jag tro, men barnfamiljer har det lite lättare här.

EU är som det är och södra delarna är inte konkurrenskraftiga.

Men visst, leder USA, problemet är bara att vi inte kan lite på dem längre. Så länge MAGA är starka så måste vi se om vårt hus.
Citera
2025-03-24, 10:33
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:

Ja men vi har några nykomlingar till länder som håller på och tar sig ur Moskvas vidriga fingrar.
Några år till och vi är ikapp!
Citera
2025-03-24, 12:58
Medlem
Ankdammsmans avatar
Europa har storleken och ekonomin, men den politiska enigheten saknas. Man kan jämföra med Ryssland som är raka motsatsen med kass ekonomi men enat politiskt. USA och potentiellt Kina har alla tre och är "naturliga" stormakter.

Givet utvecklingen med ett USA som fjärmar sig från post 1945-ordningen (vilket lär fortsätta oavsett hur länge Trump har makten) kommer Europa med all sannolikhet att behöva utvecklas till en mer samordnad spelare militärt och utrikespolitiskt. Men djävulen sitter som alltid i detaljerna.

Europa har dock en hyfsat rak och logisk väg framåt, plus egna kärnvapen. Det är betydligt mer oförutsägbart vad som kommer hända i Asien och Mellanöstern i en postamerikansk värld. Att Sydkorea plus kanske Saudiarabien, Japan och några till (Australien? Indonesien? Egypten?) skaffar kärnvapen känns rätt sannolikt.
Citera
2025-03-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det finns fler amerikaner i Sverige än man tror. De är väl ofta vänster kan jag tro, men barnfamiljer har det lite lättare här.

EU är som det är och södra delarna är inte konkurrenskraftiga.

Men visst, leder USA, problemet är bara att vi inte kan lite på dem längre. Så länge MAGA är starka så måste vi se om vårt hus.
Jag hade inte Kamala Harris-typer i åtanke, utan smarta amerikaner som vill göra karriär och tjäna pengar. Dit räknar jag inte amerikaner/amerikanskor som jobbar på någon av Sveriges högskolor och "forskar" i gender studies.
Citera
2025-03-24, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Ja men vi har några nykomlingar till länder som håller på och tar sig ur Moskvas vidriga fingrar.
Några år till och vi är ikapp!
Det är INTE förklaringen. Du kan jämföra land för land och t o m de "rikaste" EU-länderna ligger långt efter US.
Nej, några år till och vi hamnar ännu längre bakom USA. Vi håller inte på att komma ikapp utan halkar konstant efter.

Citat:
a Brussels-based think-tank, published a ranking of GDP per capita of American states and European countries: Italy is just ahead of Mississippi, the poorest of the 50 states, while France is between Idaho and Arkansas, respectively 48th and 49th. Germany doesn't save face: It lies between Oklahoma and Maine (38th and 39th)
https://www.lemonde.fr/en/opinion/ar...123491_23.html

Citat:
GDP per capita, current prices
U.S. dollars per capita

United States 89.68 thousand

Denmark 71.97 thousand
Netherlands 70.61 thousand

Austria 61.08 thousand
Sweden 59.51 thousand
Belgium 58.25 thousand
Germany 57.91 thousand

France 49.53 thousand
Italy 41.71 thousandd
Spain 37.36 thousand

Poland 25.04 thousand
Romania 21.57 thousand
Bulgaria 18.46 thousand

https://www.imf.org/external/datamap...ADVEC/WEOWORLD
Citera
2025-03-24, 14:38
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Du kan jämföra land för land och t o m de "rikaste" EU-länderna ligger långt efter US.

USAs ekonomi är och förblir urstark, men om vi tittar på köpkraftsjusterad BNP per capita är det jämnare mellan USA och Europa:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ta_in_2025.svg
Citera
2025-03-24, 17:14
Medlem
Citat:
Jag hade inte Kamala Harris-typer i åtanke, utan smarta amerikaner som vill göra karriär och tjäna pengar. Dit räknar jag inte amerikaner/amerikanskor som jobbar på någon av Sveriges högskolor och "forskar" i gender studies.

Jag har träffat flera män som är amerikaner och är civilingenjörer t ex. De uppskattar Sverige som en plats att bilda familj.

Jag har också bott i USA i flera år.

Så jag är inte direkt okunnig om hur det ser ut och funkar.

Jag gissar på att du är ung och inte bildat familj?
Citera
2025-03-24, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
USAs ekonomi är och förblir urstark, men om vi tittar på köpkraftsjusterad BNP per capita är det jämnare mellan USA och Europa:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ta_in_2025.svg
Totalt irrelevant med tanke på trådstarten "Europa som ny stormakt".

Köpkraftsjuterat BNP kan vara intressant utifrån konsumenternas synvinkel. Talar vi rå styrka, storleken på respektive ekonomi, då är det BNP i absoluta tal som gäller.

Trixar du med GDP PPP får du oväntade resultat som:

Citat:
Russia overtakes Japan to become the fourth largest economy in the world in PPP terms

As bne IntelliNews reported in August, Russia had already overtook Germany to become the fifth biggest economy in adjusted terms. Hit by multiple shocks recently and cut off from cheap Russian gas, Germany is now stagnating and has fallen to sixth place in the World Bank’s ranking.
https://www.intellinews.com/russia-o...-terms-328108/
Citera
2025-03-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag har träffat flera män som är amerikaner och är civilingenjörer t ex. De uppskattar Sverige som en plats att bilda familj.

Jag har också bott i USA i flera år.

Så jag är inte direkt okunnig om hur det ser ut och funkar.
Jo, du skriver som en typisk n00b.

Det spelar ingen roll vad du sett och hittar på. Fenomenet att vilja flytta till Europa och göra karriär och tjäna pengar existerar inte i USA. Det omvända i allra högsta grad.

Lite hårda fakta. USA sålde nyligen 1000 guldvisum $5 mln/st på en dag.
https://www.imidaily.com/north-ameri...on-in-one-day/
Så stor dragningskraft har USA - på rika människor från hela världen.

Rent symboliskt, vad doftar mer pengar och framgång?
* Donald, Trump, JD Vance, Elon Musk, Steve Witkoff
* Ursula von der Leyen, Kaja Kallas, Henna Virkkunen, Teresa Ribera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in