• 1
  • 2
2025-03-20, 21:59
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Har människor blivit större senaste tiden.
Jag är själv över medellängd som man i Sverige, men tycker ofta man ser väldigt stora människor.
Kvinnor som är sådär över 180 cm ser man hela tiden.
Citera
2025-03-20, 22:01
Medlem
Både livslängd och kroppslängd har ökat. Men det går åt båda håll nu framöver eftersom samhället splittras och det kommer bli mycket sämre för vissa och bättre för andra.

Inte som vi hade mellan 1950-2010 då i stort sett alla gick i samma riktning, dvs mot bättre livsförhållanden.
Citera
2025-03-20, 22:11
Vet inte vad för observationer du gjort men om jag jämför med min pappa som är född på 50-talet jämfört med min farfar som var född på 20-talet är jag några centimeter längre än pappa som i sin tur var några centimeter längre än farfar.

Tror även detta faktum var justerat utefter att de flesta krymper med åldern att varje generation var längre än den förra.

Idag är det väldigt många som gymmar så det är lätt att tro att den nya generationen är stor jämfört med säg 40 år sedan men många har fått stora kroppar genom träning och en hel del trycker ju.
Senast redigerad av TurretWithHatch 2025-03-20 kl. 22:15.
Citera
2025-03-20, 22:29
Medlem
Norrbagg79s avatar
Tycker senaste generations ungdomar blivit mycket längre. Att dom ser ytterligare stora ut kan väl bero på övervikt eller training samt typ kläder. Kanske också parrande långa sins imellan också spelar in såsom i Nederländerna där det går lite sport i att hitta en lång partner.
Citera
2025-03-20, 22:34
Bannlyst
Större har vi blivit, dock inte längre. Import av somalier och andra har tvärtom sänkt både medellängden och medelintelligensen.

Men även rensat för invandring har vi nått genetiskt optimum, och det finns inte utrymme för att växa mer på höjden. Det hjälper inte heller att vi har slutat dricka mjölk, det som har gjort nordbor och lågländare resliga.
Citera
2025-03-21, 05:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Både livslängd och kroppslängd har ökat. Men det går åt båda håll nu framöver eftersom samhället splittras och det kommer bli mycket sämre för vissa och bättre för andra.

Inte som vi hade mellan 1950-2010 då i stort sett alla gick i samma riktning, dvs mot bättre livsförhållanden.
inte alls mycket. några centimeter.
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Vet inte vad för observationer du gjort men om jag jämför med min pappa som är född på 50-talet jämfört med min farfar som var född på 20-talet är jag några centimeter längre än pappa som i sin tur var några centimeter längre än farfar.

Tror även detta faktum var justerat utefter att de flesta krymper med åldern att varje generation var längre än den förra.

Idag är det väldigt många som gymmar så det är lätt att tro att den nya generationen är stor jämfört med säg 40 år sedan men många har fått stora kroppar genom träning och en hel del trycker ju.
du jämför dej me gamlingar? skojar du nu
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Tycker senaste generations ungdomar blivit mycket längre. Att dom ser ytterligare stora ut kan väl bero på övervikt eller training samt typ kläder. Kanske också parrande långa sins imellan också spelar in såsom i Nederländerna där det går lite sport i att hitta en lång partner.
Va?

Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Större har vi blivit, dock inte längre. Import av somalier och andra har tvärtom sänkt både medellängden och medelintelligensen.

Men även rensat för invandring har vi nått genetiskt optimum, och det finns inte utrymme för att växa mer på höjden. Det hjälper inte heller att vi har slutat dricka mjölk, det som har gjort nordbor och lågländare resliga.
precis. vi har blivit större asså tjockare o fetare. några cm längre men nt mer än så.
Citera
2025-03-21, 06:17
Medlem
En sak som jag har observerat på den förskolan mina barn går på, är majoriteten svenska pappor ca 190cm (själv är jag 182cm).

Det skulle inte förvåna mig att vi idag finner en selektion bland svenskar att långa svenska män får reproducera sig.
Citera
2025-03-21, 06:20
Medlem
Det är inte så att vi får se så många fler som är 2 m långa, utan snarare att fler och fler hamnar runt 180-190 cm för män och då ökar den genomsnittliga medellängden. Den har senaste 100 åren ökat med 10 cm.

Sådant går också upp och ner, det handlar främst om energitillgång til barn den första 10-15 åren, dvs att barnen får regelbunden och bra kost.

Jag tror att ökningen kommer att stanna upp när så att säga alla kommit ikapp och hamnat runt den "optimala" längden som är mest gynnsam att vara i.

Som alla vet så har de som blir ännu längre än 2m lite praktiska problem eftersom samhället inte är dimensionerat för längre personer än så.
Citera
2025-03-21, 08:44
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Har människor blivit större senaste tiden.
Jag är själv över medellängd som man i Sverige, men tycker ofta man ser väldigt stora människor.
Kvinnor som är sådär över 180 cm ser man hela tiden.
Är det inte så i England att folk blir kortare och fetare?
Kanske lika så här i Norden?
Om bidragsturisterna ska räknas in i den svenska statistiken så måste medellängden definitivt ha sjunkit.
Citera
2025-03-21, 16:56
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
En sak som jag har observerat på den förskolan mina barn går på, är majoriteten svenska pappor ca 190cm (själv är jag 182cm).

Det skulle inte förvåna mig att vi idag finner en selektion bland svenskar att långa svenska män får reproducera sig.

Ja, det finns ju en del verkligen helt totalt dretfula långa män som kvinnor ändå väldigt dumt tycker att det är värt att para sig med. Barnen ser ut som något från en skräckfilm, men långa blir de.
Citera
2025-03-21, 18:56
Medlem
Pusts avatar
Data från 2016:
Svenska män har rasat ner till en femtondeplats med en genomsnittslängd på 177,5 centimeter, medan kvinnorna nu placerar sig på sjuttondeplats med sina 164,4 centimeter.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...tter-ar-langst
Citera
2025-03-23, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch

Ja.
30-talister: 178cm snittlängd i Sverige.
50-talister: 180cm
70-talister: 182cm
Sedan vet jag inte. Svårt att se på statistik numera, eftersom snittet på invandrare är kortare och drar ner snittet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in