2025-03-20, 17:21
Bannlyst
Många frikyrkor, framför allt av det modernare snittet, har en israelisk flagga längs fram i lokalen. Jag vet att det är tradition bland frikyrkofolket att värna om Israel och i bland finns det en teologisk tanke, och jag ser inga problem med det, men varför ha en israelisk flagga när de inte ens har ett krucifix med den kortfäste Kristus? Katolska kyrkor har vanligtvis inte Vatikanstatens flagga.

Är det Israel de dyrkar eller är det Gud?
Citera
2025-03-20, 17:36
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Många frikyrkor, framför allt av det modernare snittet, har en israelisk flagga längs fram i lokalen. Jag vet att det är tradition bland frikyrkofolket att värna om Israel och i bland finns det en teologisk tanke, och jag ser inga problem med det, men varför ha en israelisk flagga när de inte ens har ett krucifix med den kortfäste Kristus? Katolska kyrkor har vanligtvis inte Vatikanstatens flagga.

Jag är inte någon expert på frikyrkor men jag tror att vissa frikyrkor är emot "religiös utsmycknad", eftersom det representerar den gamla kyrkan.
Enligt dem ska kyrkorna vara så sparsmakade som möjligt.

Israels flagga är inte en religiös symbol och omfattas inte av det förbudet.
Citera
2025-03-20, 17:38
Avslutad
Dom vet inte vad dom dyrkar för dom kan inte sin bibel. Speciellt inte Genesis 6.

Vad dom egentligen dyrkar är ättlingar till Nephilim.
Citera
2025-03-20, 17:45
Avslutad
Noahidism blir för radikalt så de kör en halvlösning. Jag tror de skulle bli förvånade över att många judar rent religiöst ser sig som närmare islam än kristendom.

Samtidigt så kan man sympatisera med judarna med... De har sin religion men sen kommer personer som typ K-G Larsson och flåsar dem i nacken med ett sorts Indiana Jones apokalyptisk omvändelsekrav till "den sanna messias"...
Citera
2025-03-20, 17:52
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:

Israel, Judar och Jesus är samma sak.
En enhet.
Citera
2025-03-20, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Jag är inte någon expert på frikyrkor men jag tror att vissa frikyrkor är emot "religiös utsmycknad", eftersom det representerar den gamla kyrkan.
Enligt dem ska kyrkorna vara så sparsmakade som möjligt.

Israels flagga är inte en religiös symbol och omfattas inte av det förbudet.

Jo, jag vet att många av dem är lite av ikonoklaster.

Men varför smycka med en politisk symbol? Varför ta in världen in i kyrkan på det viset?
Citera
2025-03-20, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Israel, Judar och Jesus är samma sak.
En enhet.

Men judarna är ju motståndare till det nya förbundet och anser att de kristna ”snott” Gamla Testamentet, så varför ska man hylla den moderna staten Israel genom att vifta med deras flagga i en svensk kyrka.
Citera
2025-03-20, 19:23
Medlem
Citat:

Med tanke på att historien om Jesus i det nya testamentet tydligt bevisar att Jesus aldrig var någon messias, så kan det ju kunna vara ett tecken på att frikyrkorna tar sin religion lite större allvar.

Den judiska tron och GT är ju trotts allt inte fullt lika uppenbart påhittat nonsens som NT.
Det är för att vissa frikyrkor, särskilt inom den karismatiska rörelsen ser katolska och traditionella protestantiska kyrkor som "avfälliga" vilket de har rätt i om man läser biblen.

Att avstå från klassiska kristna symboler som kors, ikoner och Jesusbilder mm är med adnra ord en teologisk handling
Senast redigerad av Moscow-Mule 2025-03-20 kl. 19:29.
Citera
2025-03-20, 19:30
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Men judarna är ju motståndare till det nya förbundet och anser att de kristna ”snott” Gamla Testamentet, så varför ska man hylla den moderna staten Israel genom att vifta med deras flagga i en svensk kyrka.
Sant sagt. Vi kristna är Guds israeler.

Dagens judar är till stor majoritet ateister. Knappast Guds följe.

Framtiden med Jesus Kristus får påvisa vilken flagga 'ifall någon' skall brukas.
Citera
2025-03-20, 19:42
Medlem
Citat:

De samtycker Herren är frälsaren. Herren betyder Gud i deras ceremoni.
Citera
2025-03-20, 20:25
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Tja, det är komplicerat.
Men vi korsfäste Jesus och hänger symbolen för det på väggen.
Och då kan vi väl göra likadant med Israel.
Citera
2025-03-20, 20:27
Medlem
Citat:

Vilka frikyrkor inbillar du dig i dina knarkdimmor har en israelisk flagga längst fram i lokalen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in