2025-03-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Tja, det är komplicerat.
Men vi korsfäste Jesus och hänger symbolen för det på väggen.
Och då kan vi väl göra likadant med Israel.

Jesus på korset är en symbol för att hans lidande frigör oss från synd. Du vet inte mycket du din stackare.
Citera
2025-03-20, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Vilka frikyrkor inbillar du dig i dina knarkdimmor har en israelisk flagga längst fram i lokalen?

Jag känner till många EFK-församlingar och fria församlingar som har. Även pingstförsamlingar. Det har jag sett med egna ögon och har inget med knark att göra.
Citera
2025-03-20, 21:06
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Jesus på korset är en symbol för att hans lidande frigör oss från synd. Du vet inte mycket du din stackare.
Nej. Jag vet inte mycket. Jag är dum.
Jag är ingenting.
Du är mycket klokare och bättre än mig.

Jesus föredrar dig. Jesus hatar små dumma människor människor som mig.
Jesus älskar bara stora visa som dig .
😓
Citera
2025-03-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Jag känner till många EFK-församlingar och fria församlingar som har. Även pingstförsamlingar. Det har jag sett med egna ögon och har inget med knark att göra.

Evangeliska frikyrkan eller "Korskyrkan" är en liten sekt i Sverige, pingstkyrkan dominerar helt bland frikyrkorna, dåligt exempel av dig.
Citera
2025-03-20, 23:05
Medlem
Glorfindels avatar
Det är egentligen två olika frågor du ställer, som inte har med varandra att göra.

Varför finns det ett så stort stöd för Israel inom många frikyrkor?
Även om jag under mina drygt 40 år som pingstvän aldrig har sett en israelisk flagga i en kyrka så finns det ett stort stöd för Israel. Det kan finnas flera orsaker till detta. Bland annat så ser man att det löfte som Gud ger till Israel fortfarande gäller, att judarna är Guds egendomsfolk. Det är något som inte bara finns i Gamla Testamentet, utan även i Nya, där Paulus jämför de kristna med en gren som ympas in i det äkta olivträdet (som symboliserar judarna).

När det gäller att man har kors utan det korsfäste Jesus på (dvs krucifix) så handlar det ofta om att man väljer att istället för att lägga fokuset på Jesu död (Han hänger på korset) fokuserar man på Jesu uppståndelse (Han är inte kvar på korset, utan har besegrat döden). Detta handlar dock inte om att man har någon annan tro på Jesu död än vad lutheraner och katoliker har, utan att man traditionellt valt att ha lite annan betoning.
Citera
2025-03-21, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Israel, Judar och Jesus är samma sak.
En enhet.

Jag är inte säker på att Luther och Calvin skulle hållit med om det.
Citera
2025-03-21, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Många frikyrkor, framför allt av det modernare snittet, har en israelisk flagga längs fram i lokalen. Jag vet att det är tradition bland frikyrkofolket att värna om Israel och i bland finns det en teologisk tanke, och jag ser inga problem med det, men varför ha en israelisk flagga när de inte ens har ett krucifix med den kortfäste Kristus? Katolska kyrkor har vanligtvis inte Vatikanstatens flagga.

Är det Israel de dyrkar eller är det Gud?

Jag tror knappast det förklaras med att de ratar kristus.
Citera
2025-03-21, 04:51
Medlem
Den Israeliska flaggan är ursprungligen en Islamisk flagga från Karamanid dynastin ( 1250-1487)

Det kanske Ebba Usch inte visste heller.
Citera
2025-03-21, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Jag är inte säker på att Luther och Calvin skulle hållit med om det.
Judar eller judas?
Citera
2025-03-21, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Judar eller judas?

Judar, judas hör såvitt jag kan se inte till diskussionen.
Citera
2025-03-21, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Judar, judas hör såvitt jag kan se inte till diskussionen.
Men fortfarande så är den israeliska flaggan som nämns i tråden ursprungligen en Islamisk flagga.
Citera
2025-03-21, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Men fortfarande så är den israeliska flaggan som nämns i tråden ursprungligen en Islamisk flagga.

Islamiska flagga ? Kan du förklara lite närmre ? och vad har det med Judas att göra ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in