• 1
  • 2
2025-03-20, 10:58
Medlem
RollonHomies avatar
Har en Corsairmatta av mikrovävt tyg som ska vara spilltålig och fläckresistent och använder trådad mus.
Mattan ska gå att tvätta i maskin (30 grader) men jag har aldrig behövt göra det. Jag har haft den cirka 2 år och märker att musen plötsligt inte reagerar som den ska. Den tappar kontakt i spel och även vid vanligt bruk på vissa ställen på mattan. Mattan är ganska avlång så man kan ha både mus och t-bord på den och om jag vrider mattan så det skadade området hamnar på andra sidan så funkar musen som den ska. Är det en förslitningsskada eller kan det försvinna om jag kör den i tvätten?
Citera
2025-03-20, 11:23
Medlem
kraftfoders avatar
Har du testat med en annan mus?
-Det kan ju vara musen det är fel på..
(Men det tror jag ju inte..)
Citera
2025-03-20, 11:35
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har du testat med en annan mus?
-Det kan ju vara musen det är fel på..
(Men det tror jag ju inte..)
Musen är det inget fel på.
Citera
2025-03-20, 11:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Musen är det inget fel på.

Det är väl något "klet" på mattan då.
Ta och använd lite diskmedel och 30 gradigt vatten i en balja, efter 10 min så vänta så att mattan torkar. Brukar bli bra.
Citera
2025-03-20, 14:26
Medlem
Sn0o0oZs avatar
musmattan har ändrat funktion och fått osynliga hål i sig, jag tror dig!

eller så är musen kass

edit:
Citat:
Jag har haft den cirka 2 år och märker att musen plötsligt inte reagerar som den ska. Den tappar kontakt i spel och även vid vanligt bruk

Du säger det över. Det är fel på musen, har du tur kan du ändra usbport du har den i och det fixar sig. (hub går fetbort, ofta problem. Använd aldrig andrahandsport till mus)
Senast redigerad av Sn0o0oZ 2025-03-20 kl. 14:30.
Citera
2025-03-20, 14:28
Medlem
beaver_ses avatar
Faktiskt kan man få skumma fel när det kommit in damm eller hårstrån i musen, prova att skruva isär musen, gjort på några minuter.
Citera
2025-03-20, 21:36
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
musmattan har ändrat funktion och fått osynliga hål i sig, jag tror dig!

eller så är musen kass

edit:

Du säger det över. Det är fel på musen, har du tur kan du ändra usbport du har den i och det fixar sig. (hub går fetbort, ofta problem. Använd aldrig andrahandsport till mus)
Nej, musen funkar som den ska. Det är bara på ena sidan av musmattan (höger) i det område jag mest rör musen som den inte får kontakt fullt ut längre. Om jag vänder på musmattan (spegelvänd) så fungerar det att använda musen utan några problem.

Jag har ingen koll på dagens musmattor, men misstänker att även dagens mattor kan nötas ut. Den kostade 600 spänn så jag hade förväntat mig lite längre levnadstid på den.

Kanske får köpa ny helt enkelt?
Citera
2025-03-21, 06:42
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Nej, musen funkar som den ska. Det är bara på ena sidan av musmattan (höger) i det område jag mest rör musen som den inte får kontakt fullt ut längre. Om jag vänder på musmattan (spegelvänd) så fungerar det att använda musen utan några problem.

Jag har ingen koll på dagens musmattor, men misstänker att även dagens mattor kan nötas ut. Den kostade 600 spänn så jag hade förväntat mig lite längre levnadstid på den.

Kanske får köpa ny helt enkelt?
men vänd på den då? det är standard för att vrida ut något extra år på en sliten matta. ha den ofungerande slitna biten uppe i vänstra hörnet
Citera
2025-03-21, 11:04
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
men vänd på den då? det är standard för att vrida ut något extra år på en sliten matta. ha den ofungerande slitna biten uppe i vänstra hörnet
Haha, jag har gjort det nu. Stör mig på att motivet nu är uppochner, men det får vara så.
Citera
2025-03-21, 11:56
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Haha, jag har gjort det nu. Stör mig på att motivet nu är uppochner, men det får vara så.

Utsliten, det är ju en laserstråle som ska reflekteras tillbaka?
Citera
2025-03-21, 14:02
Medlem
Hrass avatar
Är det mus med laserdiod?
En rent optisk mus är betydligt mindre känslig mot sånt där
Citera
2025-03-21, 15:39
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Är det mus med laserdiod?
En rent optisk mus är betydligt mindre känslig mot sånt där
så är det nog, jag har inte haft problem med vanlig optisk på något underlag glas/trä/läder/whatever.

hade glömt bort hur dåliga lasersensorer är, tur att det är historia och att det inte tillverkas fler sådana skruttmöss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in