Citat:
Har drivit företag i 25 år snart, blev egen mycket tidigt i livet.
Det är visserligen sant att man alltid har rätt att rätta inlämnade uppgifter, men då det gäller påföljder som skattetillägg och åtal för skattebrott gör Skatteverket skillnad på uppgifter som lämnas på eget initiativ och sådana som lämnats först när Skatteverket börjat ställa frågor. Sådant man rättat på eget initiativ blir man normalt "förlåten" för, utan några andra negativa konsekvenser än att man behöver göra rätt för sig. Rättelser man lämnar först efter att Skatteverket börjar ställa frågor tar de tacksamt emot, men detta friar inte från påföljd på samma sätt, eftersom det antas att du inte lämnat uppgifterna om Skatteverket inte börjat nysta i det. Av samma skäl ser man lindrigare på fel som upptäcks genom avstämning av vanliga kontrolluppgifter än sådant man hittat i riktade kontroller.
Och det där med "anses ha gått igenom" – vem är det som anser detta? Här får man skilja på saker som Skatteverket fått korrekt information om och tagit ställning till, och sådant de inte känner till och därför inte tagit ställning till. När ytterligare information kommer in gör de en bedömning av om det är värt att agera på, vilket inte alltid är fallet, men att taxeringen redan gjorts på basis av de felaktiga/ofullständiga uppgifterna är inte friande för den presumtiva skattefuskaren. Däremot finns en preskriptionstid för skattebrott på 5 eller 10 år beroende på om brottet klassas som grovt. I praktiken gör de väl inte heller riktade stickprovskontroller långt efter taxeringen, men de kan t.ex. agera på tips och sådant som uppmärksammats i media.
Och det där med "anses ha gått igenom" – vem är det som anser detta? Här får man skilja på saker som Skatteverket fått korrekt information om och tagit ställning till, och sådant de inte känner till och därför inte tagit ställning till. När ytterligare information kommer in gör de en bedömning av om det är värt att agera på, vilket inte alltid är fallet, men att taxeringen redan gjorts på basis av de felaktiga/ofullständiga uppgifterna är inte friande för den presumtiva skattefuskaren. Däremot finns en preskriptionstid för skattebrott på 5 eller 10 år beroende på om brottet klassas som grovt. I praktiken gör de väl inte heller riktade stickprovskontroller långt efter taxeringen, men de kan t.ex. agera på tips och sådant som uppmärksammats i media.
Hursomhelst har jag råkat göra fel i både deklaration och bokföring mer än en gång, en av dom värre gånger handla om att jag flytta från Umeå till Östersund, flytta från hus o skulle bygga ett hus, menas man har en massa grejer i förråd/packlådor.
Blev sen med deklaration, mycket sen, först får man 1000kr i böter för att sedan stiga till 3000kr vid årsskiftet, lyckas knåpa ihop allt just innan skatteverket skulle sköntaxera mig.
Enda lustiga var att jag lämna in fel årsredovisning, skatteverket acceptera o sköntaxeringen drog dom tillbaka genom att deklaration kommit in.
Fick ordning på flyttlådor osv till nästa deklaration, flytta in i nya huset o packade upp.
Gjorde deklaration, den var enkel, lämna in, får efter en månad en förfrågning, ang hela deklaration, jag satt o knåpa en stund, sedan märkte jag av, men herregud jag lämnat fel år förra året, skicka bara in en ändring, år 2018 ska vara 2019 o nu lämnar jag in rätt deklaration för 2018, dvs mer än 1 år efter. det blev bara några kronor i böter eller ränte skillnader, dvs skatteverket går inte in o straffar någon i onödan.
Har haft förfrågningar med jämna mellanrum, kan gällt allt från försäljning av hus, skatteverket begär in alla kvitton/fakturor över 40k. dvs man begär inte in alla kvitton/fakturor.
Sedan detta med inventarier/maskiner, första företaget var snickeri, dyra maskiner för över en kvarts miljon, gjorde samma där sålde dessa privat utan o skatta för dom, nu senast handla det om byggnadsställningar, köpte in dom 2010-13, samma pris ca kvartsmiljon, sålde sedan för 160k helt utan skatt o privat. dvs jag har sålt flera gånger privat saker från företaget, bokföring finns bara kvar i 7 år 6 månader, sedan finns inga bevis på vad man köpt eller sålt, skatteverket kan omöjligt veta om att jag ägt dyra saker o sedan sålt dessa privat, just för bokföring behöver inte finnas kvar.
Vi vet politiker fuskar med boende, skriver sig på olika adresser, får mer betalt, det samma gjorde jag med bostaden, hyrde ut, men via Mrkoll stod det jag var sambo med den som hyrde, vad man får betalt av en sambo för levnadskostnader behöver man inte skatta för.
Glömde nämna, försäkringskassan tar in deklarerad inkomst varje år då jag betalar underhåll, dvs 2018 blev ändrat mer än 1 år efter, men FK kan inte gå in o ändra då dom tagit ett beslut. det blev att jag fick betal mindre i underhåll då jag lämnat in fel deklaration, då det gällde året jag var ledig o byggde huset, jag ändrade deklarations år sedan till den rätta, det år jag hade lön o jobbade.
Inte ens av FK blev man straffad.
Senast redigerad av hjorten16 2025-03-21 kl. 18:23.
Senast redigerad av hjorten16 2025-03-21 kl. 18:23.