Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-03-19, 19:44
Medlem
Hej,

Jag får min inkomst i brutto från Singapore. Min bank har inte skickat in några uppgifter om att jag har fått in pengar på mitt konto (har ett dollar konto då jag får pengar i dollar) till skatteverket, och därför ser inte skatteverket det.
Jag pratade med en skatterevisor och hon sa lite på skämt att eftersom dom inte syns någonstans i systemet så behöver du ju inte skatta och det fick mig att fundera på om hon kanske har rätt?

Det är första gången jag ska göra min egna privata inkomstdeklaration i år och jag undrar lite på hur man ska göra och om det revisorn sa stämmer?
Citera
2025-03-19, 20:37
Medlem
MrDoomsdays avatar
Revisorn försöker lura dig i en fälla! Det kommer fram till slut och då kan du bli åtalad för skattebrott.
Citera
2025-03-19, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totte999
Hej,

Jag får min inkomst i brutto från Singapore. Min bank har inte skickat in några uppgifter om att jag har fått in pengar på mitt konto (har ett dollar konto då jag får pengar i dollar) till skatteverket, och därför ser inte skatteverket det.
Jag pratade med en skatterevisor och hon sa lite på skämt att eftersom dom inte syns någonstans i systemet så behöver du ju inte skatta och det fick mig att fundera på om hon kanske har rätt?

Det är första gången jag ska göra min egna privata inkomstdeklaration i år och jag undrar lite på hur man ska göra och om det revisorn sa stämmer?

Utifrån den info du lämnar går det inte att säga.
Om dollarkontot är i en svensk bank, så åker du dit vid minsta kontroll. Det kan hända du kan gå under radarn, men är det värt det? Du kommer alltid vara nervös vid varje brev ifrån skatteverket i 10år.

Ibland kan rapporteringen lagga ett år.

Nja, tag mitt råd o deklarera din inkomst. Det är coolt att betala skatt!!
Citera
2025-03-20, 00:19
Medlem
Att din inkomst inte finns med på deklarationen betyder att arbetsgivaren inte lämnat kontrolluppgift på den till Skatteverket, något som är helt normalt för utländska inkomster. Det betyder dock inte att Skatteverket aldrig kommer att få reda på inkomsten, bara att informationen inte kommit in (och inte heller kommer att göra det) via den informationskanal som gäller för svenska inkomster. Chanserna att fuska är uppenbara, men risken att bli upptäckt skulle jag säga är lite svårbedömd. Skattemyndigheterna i Sverige och Singapore har informationsavtal som innebär att de lämnar ut relevant information till varandra på anmodan. Exakt hur rutinerna ser ut mellan olika länder är de nog inte så öppna med, men man ska nog inte underskatta möjligheten att Singapore kan vara rätt hjälpsamma.
Citera
2025-03-20, 11:56
Medlem
Kolla dubbelbeskattningsavtal mellan Singapor och Sverige.
Det är vanligt att arbetsinkomst skattas i landet man jobbar i

(medan kapitalinkomster vanligtvis skattas i hemlandet).
Citera
2025-03-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totte999
Hej,

Ordna så att du får lönen utbetald i Singapore, och att någon ser till att föra över dina pengar till Sverige. Svenska myndigheter kan inte se om du har en inkomst i Singapore, och har heller inte med det att göra eftersom du skattar för pengarna där.
Citera
2025-03-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Ordna så att du får lönen utbetald i Singapore, och att någon ser till att föra över dina pengar till Sverige. Svenska myndigheter kan inte se om du har en inkomst i Singapore, och har heller inte med det att göra eftersom du skattar för pengarna där.
Jag TROR också att den är skattad där.
OM (brist på) dubbelbeskattningsavtal inte ställer till det,
så varför krångla till överföringen?? Det gör ju bara att det kan bli problem om TS inte talar om var pengarna kommer ifrån om han använder dem till något dyrt.
Citera
2025-03-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jag TROR också att den är skattad där.
OM (brist på) dubbelbeskattningsavtal inte ställer till det,
så varför krångla till överföringen?? Det gör ju bara att det kan bli problem om TS inte talar om var pengarna kommer ifrån om han använder dem till något dyrt.
Jag kanske missförstod, jag utgick från att det var ersättning från något enstaka uppdrag. Om det rör sig om en lön från heltidsanställning eller liknande belopp måste man förstås kunna redovisa var pengarna kommer ifrån. Jag har en bekant som har pension från ett annat land efter att ha jobbat där några år, och de pengarna förs bara över utan att skatteverket eller annan myndighet är inblandad.
Citera
2025-03-21, 08:17
Det är två länder jag aldrig skulle försöka blåsa skatteverket i.

Var noga med att kunna redovisa allt.

Men är pengarna redan skattade av ett land så brukar skatteverket inte bry sig alls. Tvärtom blir de irriterade när man vill redovisa pengar de inte kan ta ifrån dig.
Citera
2025-03-21, 08:30
Medlem
Din revisor har rätt, är det inte registrerat syns det inte, har haft likande själv.

En var sålda aktier via Nordea, dessa var aldrig inskickade, jag tog aldrig heller upp dom i deklaration, enbart aktier från Avanza då dessa var inskickade.

Har hyrt ut hus för 15k/månad, tog inte upp detta heller utan drog dubbelt boende/resor.

Sålde inventarier från eget företag, då dessa var inköpta för 10 år sedan har man inte kvar bokföringen med inköp eller om dom blivit sålda tidigare, inget jag heller tog upp o skatta för.

Fick pengar av min mamma, hon betala över 175- tusen, ingen banken ens reflektera över.

Har flyttat över pengar från norska nordea till svenska, inga frågar ens där, överföring går mycket snabbt.

Får man en fråga från skatteverket har man rätt o ändra o skicka in rätt uppgifter, får man ingen fråga anses det gått igenom.
Citera
2025-03-21, 08:47
Medlem
Varför har du en skatterevisor när du inte betalar skatt?
Citera
2025-03-21, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Får man en fråga från skatteverket har man rätt o ändra o skicka in rätt uppgifter, får man ingen fråga anses det gått igenom.

Det är visserligen sant att man alltid har rätt att rätta inlämnade uppgifter, men då det gäller påföljder som skattetillägg och åtal för skattebrott gör Skatteverket skillnad på uppgifter som lämnas på eget initiativ och sådana som lämnats först när Skatteverket börjat ställa frågor. Sådant man rättat på eget initiativ blir man normalt "förlåten" för, utan några andra negativa konsekvenser än att man behöver göra rätt för sig. Rättelser man lämnar först efter att Skatteverket börjar ställa frågor tar de tacksamt emot, men detta friar inte från påföljd på samma sätt, eftersom det antas att du inte lämnat uppgifterna om Skatteverket inte börjat nysta i det. Av samma skäl ser man lindrigare på fel som upptäcks genom avstämning av vanliga kontrolluppgifter än sådant man hittat i riktade kontroller.

Och det där med "anses ha gått igenom" – vem är det som anser detta? Här får man skilja på saker som Skatteverket fått korrekt information om och tagit ställning till, och sådant de inte känner till och därför inte tagit ställning till. När ytterligare information kommer in gör de en bedömning av om det är värt att agera på, vilket inte alltid är fallet, men att taxeringen redan gjorts på basis av de felaktiga/ofullständiga uppgifterna är inte friande för den presumtiva skattefuskaren. Däremot finns en preskriptionstid för skattebrott på 5 eller 10 år beroende på om brottet klassas som grovt. I praktiken gör de väl inte heller riktade stickprovskontroller långt efter taxeringen, men de kan t.ex. agera på tips och sådant som uppmärksammats i media.
Senast redigerad av vgebler 2025-03-21 kl. 13:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in