2025-03-18, 20:17
Medlem
Ok flashback, vad vet vi och vad har hänt?
Timeout för ett av de mest hypade kommunalråden i Norrland borde innebära något alldeles extra...

https://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel/claes-nordmark-utreds-for-brott-tar-timeout/
Citera
2025-03-18, 20:25
Avstängd
Citat:
Bodens kommunalråd Claes Nordmark (S) är misstänkt för försök till brottslig gärning och tar paus från sina uppdrag.

– Han är polisanmäld för ett allvarligt brott, säger Håkan Jansson (S), ordförande i Bodens Arbetarekommunen.

Vad är det för brott det handlar om?

– Det råder förundersökningssekretess och jag kan inte gå in på några detaljer. Jag vet inte heller allt, säger Håkan Jansson och uppger att partiet fått kännedom om att Claes Nordmark är brottsmisstänkt för ungefär två veckor sedan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/bodens-kommunalrad-tar-timeout-misstanks-for-brott
Citera
2025-03-18, 20:27
Avstängd
Citat:
Bodens kommunalråd Claes Nordmark använder regelbundet kommunens bil för att köra hem till sin bostad och till sina föräldrar och ibland låter han bilen stå hemma över natten. Det visar en granskning som Kuriren har gjort.
– Som kommunalråd har jag jour dygnet runt, säger Claes Nordmark som själv inte tycker att han har gjort något fel.

Citat:
Bodens kommun har nio poolbilar som kan bokas av kommunens anställda. När de inte används står de i ett parkeringsgarage i centrum. I bilarna finns tankkort och det är kommunen som står för bränslet. Körningen behöver inte attesteras och det finns inga regler för hur länge man kan boka dem.

Claes Nordmark har haft samma bil bokad spridda veckor och dagar under våren och därefter från 5 augusti fram till nu. När Kuriren kontrollerade nyligen var bilen fortsatt bokad på honom till 27 juni.

https://www.kuriren.nu/nyheter/boden/artikel/kuriren-granskar-sa-anvander-bodens-kommunalrad-kommunens-bil/r390ywer
Citera
2025-03-18, 20:27
Medlem
halaltarzans avatar
Här är en länk som inte är bakom betalvägg.....

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/bodens-kommunalrad-tar-timeout-misstanks-for-brott
Senast redigerad av halaltarzan 2025-03-18 kl. 20:29.
Citera
2025-03-18, 20:43
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.kuriren.nu/nyheter/boden/artikel/kuriren-granskar-sa-anvander-bodens-kommunalrad-kommunens-bil/r390ywer

Visst, det där är ju dumt på många sätt osv, men kan det verkligen det som "är ett allvarligt brott"?
Citera
2025-03-18, 20:44
Medlem
hijodejuans avatar
Så, bedrägeri alltså?
Citera
2025-03-18, 20:47
Medlem
Multiones avatar
Gud vad hemskt! En socialdemokrat om försöker sko sig på någon annans bekostnad!
Citera
2025-03-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Visst, det där är ju dumt på många sätt osv, men kan det verkligen det som "är ett allvarligt brott"?
Beroende på bilmodell och tankning är det en stöld av förmodligen runt 100 000kr från kommunen. Som han borde betalat i bilförmån och för bränsle när han använt den främst privat.
Citera
2025-03-18, 20:55
Medlem
Betecknas nog inte som ett allvarligt brott, å knappats något att hålla sekretess om... å inte grund för polisanmälan. Det kan på sin höjd handla om utebliven förmånsbeskattning, dvs ej åtalbart.

Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Beroende på bilmodell och tankning är det en stöld av förmodligen runt 100 000kr från kommunen. Som han borde betalat i bilförmån och för bränsle när han använt den främst privat.
Citera
2025-03-18, 20:55
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna

Med allvarligt brott tänker nog dom flesta mord/försök, våld i nära relation, våldtäkt av barn eller liknande och inte att ha tankat kommunbilen med kommunens bränslekort. Får se om det kommer fram vad det handlar om.

Han säger själv:
"Claes Nordmark går ut i en skriftlig kommentar och avböjer en intervju:

– Jag har tagit en paus från mitt uppdrag på grund av att det pågår en förundersökning gällande försök till brottslig gärning. Det råder förundersökningssekretess kring utredningen varför jag inte kommer att ge några fler kommentarer, säger han i pressmeddelandet."
Citera
2025-03-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Med allvarligt brott tänker nog dom flesta mord/försök, våld i nära relation, våldtäkt av barn eller liknande och inte att ha tankat kommunbilen med kommunens bränslekort. Får se om det kommer fram vad det handlar om.

Han säger själv:
"Claes Nordmark går ut i en skriftlig kommentar och avböjer en intervju:

– Jag har tagit en paus från mitt uppdrag på grund av att det pågår en förundersökning gällande försök till brottslig gärning. Det råder förundersökningssekretess kring utredningen varför jag inte kommer att ge några fler kommentarer, säger han i pressmeddelandet."

Låter mer som ännu en politiker fast i ... DUMPEN ?
Citera
2025-03-18, 21:19
Avslutad
Om det bara handlar om firmabilen så måste jag säga att medias rapportering är djupt problematisk. Som redan nämnts i tråden så för ju både ordval och formuleringar tankarna till något riktigt allvarligt. Typ Dumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in