• 1
  • 2
2025-03-18, 01:39
Medlem
Hej min vän har brukat Xanor 3 mg dagligen i 20 år nu och behöver tips på att hantera avtändningen. Sluta Cold Turkey eller inte? Någon med erfarenhet?

Uppskattar alla råd och rekommendationer.
Citera
2025-03-18, 01:41
Medlem
Jesus144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
Hej min vän har brukat Xanor 3 mg dagligen i 20 år nu och behöver tips på att hantera avtändningen. Sluta Cold Turkey eller inte? Någon med erfarenhet?

Fråga ChatGPT. Ge den så mycket kontext som möjligt.
Citera
2025-03-18, 01:43
Medlem
-Pelles avatar
Citat:

Varför ska han sluta plötsligt?

Cold Turkey är nog ingen bra ide, säkert bättre trappa ner i så fall
Citera
2025-03-18, 03:25
Medlem
Absolut inte Cold Turkey. Personen måste söka hjälp hos läkare för att få ett nedtrappningsschema.
Citera
2025-03-18, 04:34
Medlem
Om du är motiverad och har karaktären i behåll så kan du trappa ner på egen hand. Men räkna med att det kommer att ta tid. Inte klippa rakt av.

Du kan såklart gå till läkaren, men räkna inte med att få adekvat hjälp.

Eller, din kompis menar jag.
Citera
2025-03-18, 05:31
Medlem
manfalangs avatar
Kalkonvarianten är nog inte att rekommendera. Bästa är att han låter en läkare göra ett nedtrappnings-schema.

Hoppsan, tvåa på bollen
Citera
2025-03-18, 08:59
Medlem
Minska med ett halvt gram dagligen per vecka tills det är klart (totalt sju veckor). Det kan kompisen göra själv. Men det är bättre att trappa ut med stöd av diazepam och läkare, men jag inser att den hjälpen mest bara finns i teorin. Fast jag antar att orsaken att kompisen startade ens med detta inte har försvunnit, så att det skulle lyckas på egen hand verkar osannolikt.
Citera
2025-03-18, 11:15
Avstängd
Negreritvs avatar
En person som gått på Xanor i 20! Är det ens möjligt för en sådan att kunna leva vidare utan någon form av medicinering?
Och varför egentligen, har man hållit på i 20 år så är det väl bara att fortsätta eller finns det allvarliga biverkningar?
Citera
2025-03-18, 13:21
Medlem
Citat:

din vän måste göra en avtrappning, cold turkey funkar inte.
lycka till för din vän, kan vara en ide att ta något annat en period, men det vet din läkare
Citera
2025-03-18, 20:20
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Efter sådan lång användning är det enda vettiga att vända sig till läkare för långsam nedtrappning. Hoppas det går bra för din vän!
Citera
2025-03-18, 20:32
Medlem
zombie-nations avatar
Det där behöver 2 års uttrappning med rejäla mellanrum utan nedtrappning. CT kan leda till dödligt ep och stroke. Man kan i vissa fall kontra lite med valproat. Det är det sista grammet som är svårast.
Citera
2025-04-05, 13:30
Medlem
Jag rekommenderar inte en CT efter 20 år. Jag gjorde det, fick inte hjälp av min läkare. Jag hade hallucinationer i 4 år + 30 symtom. Efter 9 år kan jag knappast kan ta hand om mig själv, min hjärna är stekt. Känner mig som hundra år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in