2025-03-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Vi har dragit ned på bland annat:

Frukt (köper bara kampanj och billigaste)
Grönsaker (köper endast det man måste)
Kött (letar alltid rabatter)
Kaffe (försöker minska kannorna då jag alltid häller ut kaffe. Sparar 1 pkt i månaden nu)
Torsk, lax (tyvärr)
Mjölk (dragit ned med 25 procent)
Ost (dragit ner lite)
Chips
Godis
Färdigrätter går bort
Saft (gör själv)
Sylt (själv)
Svamp (plockar)
Bröd (gör ibland själv)

Generellt att ha koll på vad man egentligen behöver och slutar med matsvinnet hemma. Kollar ordentligt så varor i kylen inte blir dåliga i förtid. Kollar datum på mejeriprodukter och ägg före inköp. Köper inte in mer än vad vi vet vi kommer äta. Detta gäller särskilt frukt och grönt. Viktigt att inte förköpa sig. Gör en lista och avvik inte från den.

Köper varor som är på väg att gå ut för rabatterat pris och fryser in det. Gäller även mjölk. Fil och sörskilt yoghurt håller ett par dagar efter bäst före.

Tips i maten är att blanda in bönor och linser. Dra ner på dyrt kött. Åk till en arabbutik och kolla om det är något där som du tjänar på att handla in före du drar till någon matjätte.

För 6 år sen klarade vi oss på 1500 kr i månaden. Nu skulle jag säga att vi ligger på 2500 kr i månaden. VmFattar att det blir jobbigt för folk som köpt varor för 6000 i månaden och som nu får betala 10000.

Egentligen äter de flesta av oss för mycket och vi borde kunna se detta som en chans att komma i form. Räkna med 2000 kcal per dygn. Ät hemma, inte ute. Ta matlåda till jobbet.

Vilka är ni? Ett par anorektiker? 2500kr per månad på mat, vad äter ni ens?
Citera
2025-03-21, 20:03
Medlem
Citat:
Vi har dragit ned på bland annat:

Frukt (köper bara kampanj och billigaste)
Grönsaker (köper endast det man måste)
Kött (letar alltid rabatter)
Kaffe (försöker minska kannorna då jag alltid häller ut kaffe. Sparar 1 pkt i månaden nu)
Torsk, lax (tyvärr)
Mjölk (dragit ned med 25 procent)
Ost (dragit ner lite)
Chips
Godis
Färdigrätter går bort
Saft (gör själv)
Sylt (själv)
Svamp (plockar)
Bröd (gör ibland själv)

Generellt att ha koll på vad man egentligen behöver och slutar med matsvinnet hemma. Kollar ordentligt så varor i kylen inte blir dåliga i förtid. Kollar datum på mejeriprodukter och ägg före inköp. Köper inte in mer än vad vi vet vi kommer äta. Detta gäller särskilt frukt och grönt. Viktigt att inte förköpa sig. Gör en lista och avvik inte från den.

Köper varor som är på väg att gå ut för rabatterat pris och fryser in det. Gäller även mjölk. Fil och sörskilt yoghurt håller ett par dagar efter bäst före.

Tips i maten är att blanda in bönor och linser. Dra ner på dyrt kött. Åk till en arabbutik och kolla om det är något där som du tjänar på att handla in före du drar till någon matjätte.

För 6 år sen klarade vi oss på 1500 kr i månaden. Nu skulle jag säga att vi ligger på 2500 kr i månaden. VmFattar att det blir jobbigt för folk som köpt varor för 6000 i månaden och som nu får betala 10000.

Egentligen äter de flesta av oss för mycket och vi borde kunna se detta som en chans att komma i form. Räkna med 2000 kcal per dygn. Ät hemma, inte ute. Ta matlåda till jobbet.

Hur många är "vi" i familjen? 2500 i månaden är bra. Är ni 2 pers?
Citera
2025-03-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Hur många är "vi" i familjen? 2500 i månaden är bra. Är ni 2 pers?

Ja 2
Citera
2025-03-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Du är ett föredöme för mig, jag önskar jag kunde göra så här.

Planera ert/ditt inköp till en enda gång i månaden. Bestäm på punkt och pricka vad som behövs. Se till att känna till ungefär var du ska köpa vissa varor och var de är billigast. Sen gå ut och handla loss. Spar en slant till ett refillköp av frukt och grönt i mitten av månaden. Finns arabaffär kanske de är billigast. I övrigt inget "småhandlande".
Citera
2025-03-22, 20:54
Medlem
Var just på ICA
Corny kostar nu 13 kr. 11 för bara några veckor sedan och 9 kr innan jul.

Detta är ICA som höjer. Inte Corny.

Sänk momsen eller inför tak.
Citera
2025-03-22, 21:12
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Planera ert/ditt inköp till en enda gång i månaden. Bestäm på punkt och pricka vad som behövs. Se till att känna till ungefär var du ska köpa vissa varor och var de är billigast. Sen gå ut och handla loss. Spar en slant till ett refillköp av frukt och grönt i mitten av månaden. Finns arabaffär kanske de är billigast. I övrigt inget "småhandlande".
Om man tycker om när färskvaror är färska funkar ju det där ganska dåligt. Brödet hinner bli torrt på en månad och mjölken sur.
Citera
2025-03-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlington
Håller med dig. Men personalkostnad ökar väl också en gång om året. Aldrig hört om en Ica-handlare som höjer löner mer än man måste.
Hyran är nog också avtalad.
Just ”min” vara har ökat 12% i min butik. Prishöjningen var typ 2%.

Hyror höjs varje år och höjningen är i princip alltid indexerad, dvs följer KPI.

Häromåret noterade KPI en ökning på runt 9% i oktober. Oktobersiffran ligger till grund för över 90% av alla kommersiella hyresavtal.

Det är en rätt stadig höjning som även ligger till grund för framtida höjningar.
Citera
2025-03-23, 09:46
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
För kriget i Ukraina var inte alls en bidragande faktor?
nä.. de krigar än o Dieseln kostar 16 spänn! o elen under en krona
Citera
2025-03-23, 10:06
Avstängd
Takpapps avatar
Jaha, är den nån enda jävel här som är hungrig? I så fall, ge er till känna så kan ni får tips på hur ni stillar hungern om ni är så inkompetenta att ni inte klarar av att mätta era feta magar.
Citera
2025-03-23, 10:14
Medlem
MyJustices avatar
Man kan ha bakmaskin tar mindre än 5 minuter att göra i ordning
Man kan göra stek i stekpåse
tar mindre än 5 minuter att göra
Du för bra mat istället för köttfärs och korv
Citera
2025-03-23, 10:14
Medlem
upplaenningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Jaha, är den nån enda jävel här som är hungrig? I så fall, ge er till känna så kan ni får tips på hur ni stillar hungern om ni är så inkompetenta att ni inte klarar av att mätta era feta magar.

Jag tvivlar på att du förtär något annat än öl.
Citera
2025-03-23, 10:23
Medlem
MyJustices avatar
Panerad torsk
Bregott
ost
Öl
konservmat
äta på lunch resturang

är några exempel
sen finns det sånt som har gått ner i kvalitet och jag undvikar överlag
Kaffe (förutoms lidls hela kaffebönor )
Bananar (De är alltid omogna )
Olivolja
Choklad
Färska kryddor (smaklösa )
Kyckling (förutom Konsums )
Ägg (Förutom såna som köps på landet )
Ja listan kan göras lång
Ett bra tips är att betala med kontanter så får man en bättre känsla för prisbilden

Ökat min konsumstion utav
är
Grädde
egen mald köttfärs (inte billigt men åhh så mycket bättre )
Smör (valios osaltat )
hel kyckling och kött
Frysta grönsakor
Ris i storpack från blattebutiken (Köp en 5 kg påse och du har ris i lång tid framöver )
Rotfrukter
grovt bröd eller bröd i bakmaskin
Lantmjölk dvs den med fetthalt på 3.5-4.5 %
dvs en återgång till bättre mat med mer näring i

Man kan göra sockerkaka i en bakmaskin det koster inte mycket att göra
Senast redigerad av MyJustice 2025-03-23 kl. 10:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in