• 4
  • 5
2025-03-19, 11:02
Medlem
det blir nog bra med en grön omställning till krigsekonomi

kärnvapen tillverkade av grönt stål är bra för miljön
Citera
2025-03-19, 11:40
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Självgod har du alltid varit.

Dina inlägg, hur behandlar det topic? Givetvis är jag självgod, jag är ju en av Flashbacks mest intelligentaste och kunnigaste skribenter. Det är ju inget nytt, det kan alla se. Så ska jag tolka dina inlägg som att du håller med eller? Lite oklart. Har du själv läst bevisen från vetenskapen? Om inte så tycker jag att du ska börja med Gretas bok som jag talade om så klarnar det nog även för dig.
Citera
2025-03-19, 12:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Dina inlägg, hur behandlar det topic? Givetvis är jag självgod, jag är ju en av Flashbacks mest intelligentaste och kunnigaste skribenter. Det är ju inget nytt, det kan alla se. Så ska jag tolka dina inlägg som att du håller med eller? Lite oklart. Har du själv läst bevisen från vetenskapen? Om inte så tycker jag att du ska börja med Gretas bok som jag talade om så klarnar det nog även för dig.
Du är som ai på steroider. Intensiv men inte på ett övertygande eller positivt sätt. Att alltid ha rätt verkar vara viktigt för dig. Greta och det stora flertalet kring henne verkar väldigt emotionella och resonerar inte nödvändigtvis praktiskt eller logiskt. Jag håller med om att klimat påverkar mycket om inte allt. Därför är det en viktig fråga.
Citera
2025-03-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Anna Dönsberg har bevakat klimatfrågor på Svenska Yle i många år. Hon har, förutom klimat, satt sig in i frågor om skog, ekologi och miljö.
https://yle.fi/a/7-10073901

https://sodergransallskapet.fi/2018/...smote-varmote/

YLE:s klimatexpert är utbildad sju-åtta år i Litteratur. Lite teater på det. Konst också.

Åbo Akademi
Fil. mag., Literature
1983–1990

Vad sägs?
Hon kan sätta sig på mitt långfinger och rotera.
Citera
2025-03-19, 15:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Du är som ai på steroider. Intensiv men inte på ett övertygande eller positivt sätt. Att alltid ha rätt verkar vara viktigt för dig. Greta och det stora flertalet kring henne verkar väldigt emotionella och resonerar inte nödvändigtvis praktiskt eller logiskt. Jag håller med om att klimat påverkar mycket om inte allt. Därför är det en viktig fråga.

Det är inte viktigt för mig att alltid ha rätt. Det är bara så det är helt enkelt. Jag har inte pratat om Greta och de "kring henne". Jag har pratat om forskningen Greta refererar till. Den kan du läsa i Gretas bok. Så om det är en viktig fråga för dig så har du väl redan läst den forskningen och vet att det är illa ute med klimatet för människans räkning?

Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Hon kan sätta sig på mitt långfinger och rotera.

VAr det ditt starkaste argument? Bra där.
Citera
2025-03-26, 18:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johqn
Sannolikt har du aldrig ens sett ett diagram över koldioxidhalten i atmosfären. Många klimatgalningar verkar tro att nivåerna är höga, men verkligheten är faktiskt det omvända.

Det är absurt hur en sådan massiv bluff har kunnat övertyga så många.
Nej, de är ju mycket lägre än syrehalten, eller hur? Pucko!

Till skillnad mot du har jag läst forskningsartiklar i ämnet, t ex också om just påverkan på klimatet från variationer i jordens bana och från variabilitet i solens strålning. Ja, sådan finns, men det finns också en stor effekt från den ökande koldioxidhalten, vars växthuseffekt har varit känd sedan 1800-talet. Den detaljen är liksom inte rocket science utan handlar om hur mycket EM-strålning som gasen släpper igenom i olika våglängder, och hur mycket som blockas, vilket är rätt lätt att mäta.

Den totala effekten blir dock rätt meckig att beräkna ändå därför att det är så mycket som påverkar och påverkas, som t ex hur mycket CO2 som haven kan absorbera. Men då finns det ju en massa mätningar på t ex de stadiga minskningarna i glaciärernas omfång och den stadigt ökande medeltemperaturen. Det är lite meckigt det med, men tack vare satelliter kan vi ju nu även mäta t ex temperaturer på de stora delar av jorden som är långt bort från människor och deras landbaserade mätstationer. Jordens temperatur ökar just nu i en skrämmande takt mätt i geologiska tidsskalor, och det ÄR orsakat av våra utsläpp. Det är ett vetenskapligt faktum.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in