2025-03-17, 02:25
Medlem
Hej Flashback,

jag sitter fast i ett industrijobb sedan flera r tillbaka som jag inte lngre vill arbeta med. Jag r runt 30 r, och saknar formellt en gymnasieexamen pga att jag var dum nog att som matematisk analfabet vlja tekniklinjen p gymnasiet fr ver ett decennium sedan.

Jag har bara tv underknda kurser som hller mig frn en gymnasieexamen, matematik 2 och 3C.

I och med att jag inte har en gymnasieexamen s r jag egentligen inte ens behrig att studera p YH.

Frustrationen inom mig r total. Jag vill utbilda mig, men fr att gra det behver jag klara dessa tv mattekurser som ger mig PTSD genom bara synen av en ekvation. Jag r medveten om att jag inte r helt begrnsad att ska kurser pga av att jag saknar formell behrighet.

Jag vet egentligen inte vad jag vill gra, men ngot som har intresserat mig de senaste ren r tv saker.
Hydroponisk odling och revisor/redovisningsekonom.

Utbudet av utbildningar inom hydroponisk odling ser ut att vara i princip helt frnvarande frn marknaden. Jag har endast lyckats hitta en mindre kurs i Enkping och utbildningen "Akvaponiingenjr" i Norrtlje.

Angende revisor/redovisningsekonom r det ett enormt utbud, men hr stoppar inte bara min avsaknade gymnasieexamen mig, utan vend det faktum att jag ven saknar godknt betyg i matematik 2C.

Jag kan tnka mig andra utbildningar, dessa tv r liksom bara de tv som jag har ett intresse fr.
De nskeml jag har p eventuella utbildningar r att efter genomfrd utbildning ska det vara mjligt att arbeta p distans (+1 fr redovisningsekonom, -1 hydroponisk odling) och att det p sikt gr att starta ett eget fretag dr jag kan anvnda min utbildning.
Eventuell ln r inte helt irrelevant, men jag r mer intresserad av att hitta en utbildning som tillter mig att arbeta p distans n en utbildning som ger mig en massa pengar.

Kan ngon rekommendera mig om hur jag br g vidare alternativt kan ge tips p eventuella utbildningar?
Citera
2025-03-17, 08:47
Medlem
Kan ju vara bra att prata med en syo p nrmsta komvux om vilka kurser som behvs fr olika utbildningar. Jag har en ldre gymnasieutbildning och har drfr dlig koll p vad de nya innebr, men har fr mig att p min tid rckte det med matte A (ev B) fr vldigt mnga utbildningar, om det inte var typ Chalmers eller liknande som man skulle g. Det jag vill ha sagt r att matte 3 kanske inte r ndvndigt, utan att du kan lsa ngon annan lttare gymnasiekurs bara fr att komma upp i rtt antal pong som behvs fr en studentexamen. Detta kan som sagt skert en syo hjlpa dig med.
Citera
2025-03-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
Kan ju vara bra att prata med en syo p nrmsta komvux om vilka kurser som behvs fr olika utbildningar. Jag har en ldre gymnasieutbildning och har drfr dlig koll p vad de nya innebr, men har fr mig att p min tid rckte det med matte A (ev B) fr vldigt mnga utbildningar, om det inte var typ Chalmers eller liknande som man skulle g. Det jag vill ha sagt r att matte 3 kanske inte r ndvndigt, utan att du kan lsa ngon annan lttare gymnasiekurs bara fr att komma upp i rtt antal pong som behvs fr en studentexamen. Detta kan som sagt skert en syo hjlpa dig med.

Tack fr svar,

Direkt efter gymnasiet pluggade jag upp alla mnen jag hade F i fr att f upp min pong men fick frklarat fr mig att oavsett vad jag gr s behver jag godknt i mina tv mattekurser fr att kunna f en examen.

Jag antar att jag behver ta kontakt med en studie och yrkesvgledare, sger de samma sak idag som d s antar jag helt enkelt att jag inte kan utbilda mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in