• 1
  • 2
2025-03-17, 00:47
Medlem
lundaelevs avatar
Hej, förlåt om det redan finns existerande trådar, jag letade men hittade inget... då så, nu till ämnet.

Jag läste nyss ut boken Säg inget, boken som beskriver livet för en av de allra kändaste IRA-Medlemmarna, det var till exempel hon sprängde bilen i London. Man fick en bra beskrivning om hur IRA drev en ganska/relativ populär kamp mot britterna och hur många var medlemmar av gruppen. De gjorde många bombdåd fram till när Gerry Adams under 1990-talet grundade Sinn Fein och gjorde vapenstillestånd med Britterna. Man förstår snabbt att det inte var populärt bland IRA-medlemmarna och man såg det som ett svek.

Jag är inte superpåläst om Nord Irländsk politik men man kan lätt se att deras mål inte införlivades. De tillhör fortfarande britterna, de har brittisk polis på ön och ligger fortfarande under den britttiska kungen. Fastän rätten till att rösta, seperationen mellan katoliker och protestanter har minskat så är man inte i "Mål".

Jag undrar därför hur det kommer sig att revolutionen och kriget inte fortsätter idag. Visst fanns det en liten grupp kring 2012 men det går fortfarande inte att jämföra. Om jag hade varit en katolsk republikan hade jag varit ungefär lika sur som jag hade varit på 70-talet. Tror ni att det kommer återupptas? Finns samma kännslor under ytan idag som fanns då? resonera gärna.
Citera
2025-03-17, 01:17
Medlem
kraftfoders avatar
Gubbarna är väl inte i vapenför ålder lägre, de är väl 70-100 år nu?

Alltså IRA-gubberna menar jag. Men det förekommer fortfarande oroligheter, framförallt när "britterna" ska gå den där orange-marschen som de gör för att fira något slag på 1600-talet när de vann över katolikerna.

-Väldigt barnsligt enligt min mening.
Men någon IRA-terrorism tror jag inte förekommer lägre, och det är väl bra?
Citera
2025-03-17, 01:22
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Alltså IRA-gubberna menar jag. Men det förekommer fortfarande oroligheter, framförallt när "britterna" ska gå den där orange-marschen som de gör för att fira något slag på 1600-talet när de vann över katolikerna.

Nej det är dåligt, all respekt o kärlek till IRA och irländare som står upp för sitt land och emot kolonialmakten!
Citera
2025-03-17, 01:23
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Jag är inte superpåläst om Nord Irländsk politik men man kan lätt se att deras mål inte införlivades. De tillhör fortfarande britterna, de har brittisk polis på ön och ligger fortfarande under den britttiska kungen. Fastän rätten till att rösta, seperationen mellan katoliker och protestanter har minskat så är man inte i "Mål".

Jag undrar därför hur det kommer sig att revolutionen och kriget inte fortsätter idag. Visst fanns det en liten grupp kring 2012 men det går fortfarande inte att jämföra. Om jag hade varit en katolsk republikan hade jag varit ungefär lika sur som jag hade varit på 70-talet. Tror ni att det kommer återupptas? Finns samma kännslor under ytan idag som fanns då? resonera gärna.
De insåg att de inte var mer förtryckta av britterna än andra brittiska medborgare.

De insåg att EU gjorde så att det inte spelade så stor roll om man levde i den självständiga republiken Irland eller den nordirländska delen av UK.

De insåg att de hellre ville ha fred, än krig.
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
när Gerry Adams under 1990-talet grundade Sinn Fein
Sinn Fein grundades 1905 av Arthur Griffith.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arthur_Griffith
Citera
2025-03-17, 01:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkaleva
Nej det är dåligt, all respekt o kärlek till IRA och irländare som står upp för sitt land och emot kolonialmakten!

Noterat.
(Nyanländ användare...)
Citera
2025-03-17, 01:34
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
De insåg att de inte var mer förtryckta av britterna än andra brittiska medborgare.

De insåg att EU gjorde så att det inte spelade så stor roll om man levde i den självständiga republiken Irland eller den nordirländska delen av UK.

De insåg att de hellre ville ha fred, än krig.

Sinn Fein grundades 1905 av Arthur Griffith.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arthur_Griffith

Dålig formulering av mig. När Greggory Adams blev ett stor namn inom politiken menade jag.

Du har nog rätt, men samtidigt som har det defakto aldrig spelat någon större roll om man är britt eller Irländsk, förutom avsaknad av rösträtt i UK:s konstiga valsystem förut. Sitter nog mycket i prestigen och historien att vara Irländare med.

Jag tror att konflikten kommer upptas, kanske på annat sätt men på något.
Citera
2025-03-17, 01:40
Medlem
Arcanes avatar
Man kan jämföra UK med EU, det är en federation av självständiga länder varav Nordirland är ett (lite udda men Nordirland ingår inte i Storbritannien, bara i UK). De har sitt eget parlament, sin egen polis, sina egna landslag etc. men gemensam valuta och utrikespolitik med resten av UK.

Det handlar nog mycket om att den nationella identiteten hos nordirländarna nu börjar bli starkare än deras religiösa identitet, man är nordirländare i första hand och katolik/protestant i andra hand. Intresset av att upphöra att existera som land och förenas med Irland, som IRA kämpade för, är därför numer ganska svalt.
Citera
2025-03-17, 02:06
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Man kan jämföra UK med EU, det är en federation av självständiga länder varav Nordirland är ett (lite udda men Nordirland ingår inte i Storbritannien, bara i UK). De har sitt eget parlament, sin egen polis, sina egna landslag etc. men gemensam valuta och utrikespolitik med resten av UK.

Det handlar nog mycket om att den nationella identiteten hos nordirländarna nu börjar bli starkare än deras religiösa identitet, man är nordirländare i första hand och katolik/protestant i andra hand. Intresset av att upphöra att existera som land och förenas med Irland, som IRA kämpade för, är därför numer ganska svalt.
Det har aldrig handlat om religion, ni som inte kan Irlands historia ska inte yttra sig!
Citera
2025-03-17, 02:06
Citat:

Det har aldrig handlat om religion, ni som inte förstår Irlands kamp ska inte yttra sig.
Citera
2025-03-17, 09:11
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Ja såklart gubbarna från när the troubles var värst är ju troligtvis döda hela bunten, men redan den generationen var det vanligt bland att man blev "upplärd" av sina föräldrar.

Klart jag tyycker det är bra, jag är inte britt eller Irländsk och anser därav att IRA är en terrorgrupp förstås. Men om man ska tänka från en Irländsk katolsk synpunkt kan man ju verkligen förstå om man hade tagit upp kriget igen.
Citera
2025-03-17, 09:14
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:

Jag hör dig! Samtidigt har Sinn Feinn antingen kommit tvåa eller vunnit de senaste två valen på Nordirland. Sinn Fein ses ju, helt rimligt, som en fortsättning av IRA fast politiskt.

Jag såg även en rapport för ett par dagar sedan att katoliker nu är en majoritet på Nordirland. Detta bör ju någonstans ses som en ökad risk för mer konflikt? Fastän jag tror du har rätt med att religionen eftersom britterna har tvingad dom att bli Britter så är det ju en viktig del av folks identiteter.
Citera
2025-03-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkaleva

Och hur ser ni på Skånefrågan?

Håller ni benhårt på Skånsk frihet från ockupationsmakten Sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in