Citat:
Ursprungligen postat av
Arcane
Man kan jämföra UK med EU, det är en federation av självständiga länder varav Nordirland är ett (lite udda men Nordirland ingår inte i Storbritannien, bara i UK). De har sitt eget parlament, sin egen polis, sina egna landslag etc. men gemensam valuta och utrikespolitik med resten av UK.
Det handlar nog mycket om att den nationella identiteten hos nordirländarna nu börjar bli starkare än deras religiösa identitet, man är nordirländare i första hand och katolik/protestant i andra hand. Intresset av att upphöra att existera som land och förenas med Irland, som IRA kämpade för, är därför numer ganska svalt.
Jag hör dig! Samtidigt har Sinn Feinn antingen kommit tvåa eller vunnit de senaste två valen på Nordirland. Sinn Fein ses ju, helt rimligt, som en fortsättning av IRA fast politiskt.
Jag såg även en rapport för ett par dagar sedan att katoliker nu är en majoritet på Nordirland. Detta bör ju någonstans ses som en ökad risk för mer konflikt? Fastän jag tror du har rätt med att religionen eftersom britterna har tvingad dom att bli Britter så är det ju en viktig del av folks identiteter.