• 1
  • 2
2006-08-27, 00:53
Medlem
Bråkmakarns avatar
Morsning

Tänkte att vi matlagningsgentlemän och kvinnor skulle prata lite om inte bara ren matlagning, utan även en annan viktig del, garnering och uppläggning. Jag har lite frågor och vill ha tips, kanske är det nån annan som har andra frågor.

Jag skulle gärna vilja ha tips på hur man på ett snyggt och realistiskt sätt dekorerar tallriken! Jag tycker själv att jag är duktig, men andras idéer är intressanta.

Timjankvistar är ju tvärute och brukar användas som ett universalgarnityr. Jag kan bara tänka mig att använda det om det finns timjan i maträtten, inte annars.

Jag gillar skott!
Späda rödbetsskott (främst rötterna) är läckert som fan! Dålig bild, men ni ser hur det ser ut.

Ärtskott funkar.

Nåt som jag tycker är snyggt är lång, fin gräslök. Har man en avlång tallrik kan man lägga den i botten, kant till kant, och sen lägga på själva maten. Har man nån kall sås till så kan man placera såsen i en liten skål och ställa på gräslöken så står skålen stabilare. Ligger gräslök i botten så behövs inte mer dekoration, kan jag tycka.
Att korta av gräslöken och använda kortare gräslöksstavar är också fint.

Balsamicosirap som man ringlar över passar ibland. Gör man exempelvis en sallad som man serverar i en djup tallrik så tycker jag att det är fint att dra sirapen upp och ner på tallrikens kanter och sen lägga i salladen.
Ni som kokar egen balsamicosirap, hur många grader kokar ni den till?

Vid uppläggning av kött tycker jag det är fint att exempelvis göra en julienne av morot, purjolök, röd paprika som snabbt wokas och lägger under köttet, eller nån slags wok med exempelvis paprika, rödlök, selleri, röd och gul zucchini!

Olika salter verkar vara på frammarch, exempelvis rosmarinsalt (ett lite mörkare salt) som man kan strö på tallriken runt rätten.

Har ni tips på garneringar?
Citera
2006-09-22, 15:36
Medlem
Bråkmakarns avatar
Vilket enormt gensvar, det trodde jag aldrig när jag startade tråden
Citera
2006-09-22, 17:10
Medlem
Tjohildas avatar
Jag tror många kanske kände att det var ett steg över deras (min också) nivå. Men visst, matdekoration är skoj. Har fuskat lite som kallskänka, och det var kul. Chefen kom på mig med att nynnande dekorera kulglassen jag var satt att sälja, med allt jag kunde hitta och då fick jag hoppa in när ord kallskänka var sjuk. Men så avancerad som du blev jag aldrig. Vad fanken är balsamicosirap??
Citera
2006-09-22, 17:18
Medlem
Sett långa röda och gula remsor av någon form av grönsak. Kan det vara skotten som du talar om? Trodde det var röd och gulbetor skurna jävligt fint och i spiraler.. Men det där ser ju lite mindre tokjobbigt ut.
Citera
2006-09-22, 17:42
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag tror många kanske kände att det var ett steg över deras (min också) nivå. Men visst, matdekoration är skoj. Har fuskat lite som kallskänka, och det var kul. Chefen kom på mig med att nynnande dekorera kulglassen jag var satt att sälja, med allt jag kunde hitta och då fick jag hoppa in när ord kallskänka var sjuk. Men så avancerad som du blev jag aldrig. Vad fanken är balsamicosirap??
Blev chefen sur?

Balsamicosirap brukar också kallas balsamicoreduktion. Man tar lika delar socker och balsamicovinäger (balsamvinäger) och kokar. Vissa använder sockertermometer och tar av sauteusen (eller vad man nu kokar den i) vid olika grader. Jag gillar trögflytande balsamicosiraper som inte flyter ut, och brukar stormkoka mitt och sen spä med med balsamvinäger om det blir för trögflytande. Används som dekoration.
Ser ut såhär. Vissa drar även flasken med sirapen snabbt över maträtten så att det blir som trådar, även det fint! Ska se om jag kan fixa bild.

Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Sett långa röda och gula remsor av någon form av grönsak. Kan det vara skotten som du talar om? Trodde det var röd och gulbetor skurna jävligt fint och i spiraler.. Men det där ser ju lite mindre tokjobbigt ut.
Man kan svarva ut trådar ur, som du nämner, gul- eller rödbeta eller någon annan grönsak, om man har en sån kökssvarv. Blir väldigt snyggt.
Citera
2006-09-22, 18:34
Medlem
polyesterpams avatar
tycker det ar tjusigt nar man far snedskuren och tuuuunt skivad purjolok.
Citera
2006-09-22, 22:50
Medlem
Tjohildas avatar
[quote=Bråkmakarn]Blev chefen sur?
QUOTE]

Hehe, nej då. Möjligen över merkostnaden på glassarna eftersom jag hade high time med gräddspritsen, cocktailbären, ananasringarna, pappersparaplyerna osv. Jag var bara 17 och hade lite tråkigt, men gästerna gillade det.

Det var kul i kallskänken med men det var ju ingen högklasskrog så jag lärde mig väl inga större finesser och sen började jag jobba med annat...

Balsamicoguckan låter både god och rolig, måste vara nästan som att jobba med spunnet socker? Hade inte det på tårtor förr förresten?
Citera
2006-09-22, 23:37
Medlem
Aakes avatar
Gran-, tall- och enekvistar i maten är väl aldrig fel heller.
Citera
2006-09-29, 13:00
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Är det såna här du menar?
Isåfall är det en pryl liknande den här som används (fotat uppifrån)
Citera
2006-09-29, 14:28
Medlem
Seamus Costellos avatar
Skar remsor av apelsinskal som jag karamelliserade i socker och hade på ankbröst. Och apelsinfileer. Snyggt! Sen brukar jag ibland använda en sån där konstnärsflaska, vit plast med pip, att spritsa sås med. Eller olivolja som dragit åt sig en massa persilja. Grönt är skönt...
Citera
2006-10-02, 00:53
Medlem
Bråkmakaren: Preciiiis. Mindres inte riktigt hur de såg ut men precis sådana där var det. Var får man tag i den där saken?
Citera
2009-06-29, 00:32
Medlem
Bump!!!

Mer tips tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto