2025-03-17, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMertz
Det är inte som i Sagan om ringen med absolut godhet och absolut ondska. På dig låter det som onda Mordor med the Dark Lord som helt omotiverat attackerar the Shire med dansade, glada och godhjärtade hobber. Konflikten är lite djupare än så. Men det vet inte du för det ligger imte i ljugmedias intresse att upplysa dig om det. Din kunskap är väldigt ytlig.
Du tjatar om medier fast att jag knappt kollar nyheter och liknande. Jag bildar mig en uppfattning på annat sätt.
Men en sådan som du bekräftar ju bara precis den bilden som jag har av ryssar.
Vilka fler länder anser du tillhör Ryssland?
Citera
2025-03-17, 23:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det enda som kan avskräcka Putin är att väldigt stora styrkor skickas till Ukraina.
Han kommer förstås bli väldigt arg.
Putin kommer krossa dom.
Citera
2025-03-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snatch01
Putin kommer krossa dom.
Då skickar man mer. Kriget kommer att pågå länge. Kanske så länge vi lever.
Citera
2025-03-17, 23:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Då skickar man mer. Kriget kommer att pågå länge. Kanske så länge vi lever.
Men Ryzzarna kommer vinna. Hur kan man tro annat?
Citera
2025-03-17, 23:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Trådens ämne är INTE vilka användare som borde pka och kriga för ena eller andra sidan. Inlägg raderade, varningar kommer att följa.

/Mod
Citera
2025-03-18, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du tjatar om medier fast att jag knappt kollar nyheter och liknande. Jag bildar mig en uppfattning på annat sätt.
Men en sådan som du bekräftar ju bara precis den bilden som jag har av ryssar.
Vilka fler länder anser du tillhör Ryssland?
Bara så sjukt trött på att skattepengar skickas till konflikter vi inte har något med att göra.
Nu snackar jag inte bara Ukraina utan alla länder vi skickar bistånd till. Svenska skattepengar behövs i Sverige! Det kanske är en nyhet för dig men Sverige har ENORMA problem, fattigpensionärer, infrastruktur, sjukvård m.m m.m. Att då dagligen läsa om hur pengar skickas till alla utom just svenskarna är aningen provocerande.

Vi har ingen bottenlös skattkista där vi kan skicka ut pengar till höger och vänster utan att det påverkar oss själva. Fixa våra egna problem först sen kan vi prata om att fixa andras.

Svenska skattepengar ska stanna i Sverige. Punkt slut.
Citera
2025-03-18, 00:20
Medlem
Christopher.s avatar
Intressant, dock är frågan vad det kommer betyda rent praktikskt. Kommer de skickas som legosoldater och stå under Ukrainskt befäl, kommer de stå under sitt eget lands befäl och vad kommer deras objektiv att vara? Om de har som uppgift att försvara en specifik geografisk plats, hur kommer de agera om de blir attackerade?

10.000 soldater är i det hela stora inte någon stor styrka, det är ungefär vad som dör i månaden. Blir också intressant att se svenska soldater sitta i ryska fångläger, hur hanteras det rent politiskt?

Vad får man betalt om man som svensk åker med på en sådan utlandsmission? Vad får familjen för efterlevandepeng om man dör?
Citera
2025-03-18, 02:01
Medlem
Ubuntu333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Hahaha! Mer desillusionerad åsikt får man fan leta efter. Det finns ETT enda land i eu som Ryssland håller i taktpinnen åt och det är diktatorn Orbans. Utöver det är det ett steg från att skära halsen av ryssar vid sikt i alla andra länder.

Jag pratade inte om att styra andra länder, utan vem som har överhanden i vissa konflikter.
Citera
2025-03-18, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Yepp allt är förhandlingsfråga men från första dagen när Putins/Kremls lista på krav för fred har en av punkterna varit att mer eller mindre avmilitarisera Ukraina sedan blir det förhandling varit allt överskotts material ska skickas. Jag antar USA/NATO/EU-länderna vill gärna ha tillbaka allt sitt om Ukraina kapitulerar så inget av det går till Putin.

Skulle vara riktigt stort nederlag för USA/NATO/EU om allt de har skickat så går det direkt till Putin så de kan verkligen undersöka väst militärmateriel grundligt.

Som jag förstår det nu så har Ukraina förlorat all mark i Kursk så nu har de inget trumfkort att spela med i förhandlingen och med all förstärkning som Putin har skickat till Kursk så är frågan om de kan få något momentum på den fronten och sätta press på Ukraina genom att anfalla på en till front.
Som det ser ut nu går det mot att Putin tar mer och väst börjar tröttna på att finansiera fortsatt slakt och högar av våra vapen som riskerar att hamna på utställning i ryska museum.

Allt för att man besinningslöst krigshetsat från båda sidor utan att vilja diskutera de bakomliggande orsakerna till konflikten.

Typ "Putin är galen och vill ta över hela världen" och "Väst hotar och vill krossa hela Ryssland".

Kursk var en dödsryckning som gav ryssen mer motivation.
Citera
2025-03-18, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Intressant, dock är frågan vad det kommer betyda rent praktikskt. Kommer de skickas som legosoldater och stå under Ukrainskt befäl, kommer de stå under sitt eget lands befäl och vad kommer deras objektiv att vara? Om de har som uppgift att försvara en specifik geografisk plats, hur kommer de agera om de blir attackerade?

10.000 soldater är i det hela stora inte någon stor styrka, det är ungefär vad som dör i månaden. Blir också intressant att se svenska soldater sitta i ryska fångläger, hur hanteras det rent politiskt?

Vad får man betalt om man som svensk åker med på en sådan utlandsmission? Vad får familjen för efterlevandepeng om man dör?
Om det blir fred och svenska soldaters uppgift blir övervakning är risken relativt liten.

Ännu mindre om sverige hade varit alliansfritt med ett bibehållet invasionsförsvar.

Nu har sverige inget invasionsförsvar, är inte alliansfritt, och har större andel utrikes födda inkräktande babbar än det fanns ryska invandrare i Ukraina före Putins angrepp.
Citera
2025-03-18, 04:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Som det ser ut nu går det mot att Putin tar mer och väst börjar tröttna på att finansiera fortsatt slakt och högar av våra vapen som riskerar att hamna på utställning i ryska museum.

Allt för att man besinningslöst krigshetsat från båda sidor utan att vilja diskutera de bakomliggande orsakerna till konflikten.

Typ "Putin är galen och vill ta över hela världen" och "Väst hotar och vill krossa hela Ryssland".

Kursk var en dödsryckning som gav ryssen mer motivation.
Japp, jag visste redan 2022 att konflikten med tiden skulle hamna i det här läget. Oavsett stolta deklarationer av typen "Liv och blod för Ukraina! De kämpar för oss alla!" och "Att handla med Ryssland är Judaspengar, de ska drivas ut och knäckas för att de vågat mopsa sig mot Väst" så håller den här sortens ihoptrummade koaliitioner inte hur länge som helst om de (eller deras proxy) gång på gång får stryk på slagfältet.

Det är tråkigt att man alltså blev tvungna att vänta tills Trump tog över i Vita huset innan någon av de tunga spelarna bakom Ukraina öppet sade ifrån att "nej, det här går inte längre". Jag hade hoppats att t ex Tyskland, Polen eller Italien öppet skulle vägra spela med i charaden redan 2023, men deras regeringar vågade inte ta bladet från munnen och distansera sig från proxykrigandet på det sättet. Och nu försöker NATO-länderna i Europa alltså hitta ett sätt att ändå få till någon slags insats på marken flör Ukraina. En plan som rimligen är dömd att misslyckas.
Citera
2025-03-18, 05:34
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubuntu333
Jag pratade inte om att styra andra länder, utan vem som har överhanden i vissa konflikter.
Mmmm ungefär som när Ryssland skulle ta Ukraina på 3 dygn, och här är vi nu två år senare….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in