2025-03-21, 11:34
Medlem
Det måste vara en Ica Maxi i alla fall. En vanlig Ica-handlare på landet blir inte rik.
Citera
2025-03-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Det handlar om kvalite och fräschhet.

Ett större utbud driver upp priser, till och med jag som pensionär fattar det.

Jag är gammal och har aldrig gnällt på priserna som en riktig fattig bög som dig.

Bög skribenten är avundsjuk att det gått bra för en egenföretagare

Hade också köpt flera fräsiga bilar om jag hade ett företag de gick bra för.

Att det går bra för ett företag är inte samma sak som att ett företag kan ta ockerpriser pga bristande konkurrans.
Citera
2025-03-21, 12:44
Medlem
Lukas-s avatar
Självklart ska duktiga företagsledare få hög inkomst - vad är alternativet?

Om ICA hade tagit ut överpriser skulle en konkurrent lätt kunna ta över marknaden, men så har ju inte skett.

För övrigt är COOP dyrare än ICA, och kooperationen går med stor förlust (åtminstone i södra Sverige). Samma gäller LIDL.

Uppenbarligen bedömer konsumenterna att ICA har bäst sortiment till bästa pris
Citera
2025-03-21, 13:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Det är väl känt att man kan tjäna bra med pengar som ICA-handlare, 1-2% av omsättningen i ren vinst. Visst, det blir några kronor om man omsätter 300 miljoner om året men jämfört med AB Volvo som har en vinstmarginal runt 11% så är det inte särskillt stora marginaler.

Det är mycket slit att driva ICA-affär.

Att inte vänstern bildar egen front och startar en matkedja som styrs utifrån deras idéer?

Ja just det, den finns ju redan, heter Coop, går med förlust allt som oftast och har dyrare mar än ICA.

Tror ni det är vinstmsrginalen på 1-2% som gör att maten är "dyr"?
Citera
2025-03-21, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Konkurrens finns, nämn gärna vad för något som är ockerpriser på?

Marabou?
Har du koll på kakaopriset?

Jag sa inte att konkurrens inte finns jag sa att den var bristfällig. Ett utmärkt exempel på icas ockerpriser är en brie ost jag såg på ica maxi för en tid sedan, osten kostade 34 eller 35 kr på ica och samma ost fanns för 18 kr på willys. Bevisligen fick de sålt ostarna för sitt ockerpris för några dagar senare var dom slut så få lär ha haft koll/haft ork att ge sig av till willys för att köpa varan för typ halva priset istället.
Citera
2025-03-23, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Det måste vara en Ica Maxi i alla fall. En vanlig Ica-handlare på landet blir inte rik.
Det är just vad de blir. Ägare av matbutiker är kända för att tälja guld med smörkniv. Mat är någonting som alla behöver hela tiden. Även de som bara har en liten butik på landet blir snabbt miljonärer.
Citera
2025-03-23, 07:35
Medlem
Vet en Ica handlar som har betydligt fler bilar. Ferrari, Porsche, Mercedes osv

Vad vill dom få ut av detta?
Citera
2025-03-24, 16:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Av artikeln att dömma så framgår det med all önskvärd tydlighet vilka sjuka överpriser Ica har. Helt sinnes ju.

Hur många procent av omsättningen i ett bolag tycker du det är ok att göra i vinst?

Det är en väldigt viktig fråga i dessa sammanhang.

En miljon i vinst om man omsätter två miljoner skulle ju vara väldigt mycket.

En miljon i vinst om man omsätter 200 miljoner är ju fortfarande en miljon men väldigt liten vinstmarginal.
Citera
2025-03-26, 00:35
Medlem
lednings avatar
Hittade en gammal artikel om hur det gick till när Ica Maxi etablerades i Barkarby år 2014.
Citat:
Ica fick köpa den första stora tomten i Barkarbystadens nya centrum för 55 miljoner kronor. Ett par år senare såldes granntomten till Barkar*by Gate Fastigheter, ett bolag som utvecklar och förvaltar köpcentrum. Men just när detta köpeavtal var klart att skriva under krävde Järfälla kommun att köparen skulle skriva på ett tilläggsavtal. I detta slog man fast att Barkarby Gate Fastigheters del av centret inte skulle få lov att öppna affärer som sålde livsmedel de närmaste tio åren, eller fram till år 2022. Om man gjorde det skulle man få böta 100 miljoner kronor.
https://www.dn.se/arkiv/stockholm/ko...ica-salja-mat/

Anmärkningsvärt att kommunen hindrade konkurrensen genom att ge en privat handlare ensamrätt att sälja mat i området i åratal. Årsredovisningarna visar att Ica Sverige AB var formell ägare och dessutom stod för kapitaltäckningsgaranti de första två åren (2014-2015). Kommunen hade ingen anledning att göra "Samhall" av denna Ica-butik.

Den kontrakterade handlaren köpte loss butiken 1 januari 2016 och sedan dess har resultatet varit stadigt gott (i skydd av kommunens åtsidosättande av konkurrens)

2016: Resultat 10,5 miljoner / Utdelning 10,5 miljoner
2017: Resultat 7,2 / Utdelning 10,5
2018: Resultat 7 / Utdelning 6
2019: Resultat 6,7 / Utdelning 5,9
2020: Resultat 11,4 / Utdelning 6,5
2021: Resultat 12,8 / Utdelning 10,5
2022: Resultat 9,8 / Utdelning 12,4
2023: Resultat 10,4 / Utdelning 9,8

Handlaren visste vad han gjorde, han är mycket erfaren har tidigare ägt Ica Kvantum i Eskilstuna samt Ica Supermarket i Enköping. Alla som har minsta koll på Icas franchise, förstår att denna Maxi-butik var en given succé med nästan obefintligt risktagande.

Det som verkligen upprör är kommunens sätt att ge Ica en gräddfil de egentligen inte behöver, på kundernas bekostnad. Tack och lov har detta altal löpt ut.
Citera
2025-04-06, 21:33
Medlem
"Det gör ont i kroppen när det blir sådana prishöjningar, och då ville jag ge alla chansen att köpa på sig lite extra innan dess" säger Ica-handlaren Martin Ekman. Hans ICA Kvantum i Landvetter gav honom 14,5 miljoner i vinst enligt senaste bokslutet. https://x.com/johansvensson82/status...18814091440437

Stackars Martin. Han har ont...
Citera
2025-04-26, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Jag sa inte att konkurrens inte finns jag sa att den var bristfällig. Ett utmärkt exempel på icas ockerpriser är en brie ost jag såg på ica maxi för en tid sedan, osten kostade 34 eller 35 kr på ica och samma ost fanns för 18 kr på willys. Bevisligen fick de sålt ostarna för sitt ockerpris för några dagar senare var dom slut så få lär ha haft koll/haft ork att ge sig av till willys för att köpa varan för typ halva priset istället.
Asså ibland undrar jag om folk har en hjärna överhuvudtaget.....
Tror du allvarligt att Willys har nån marginal på den varan isf? Och att Ica skulle ha minst 50% på den? Bra affärsidé. Vi är dubbelt så dyra som konkurrenterna, får hoppas ingen märker nåt🤦‍♂️
Citera
2025-04-27, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaha.1234
Asså ibland undrar jag om folk har en hjärna överhuvudtaget.....
Tror du allvarligt att Willys har nån marginal på den varan isf? Och att Ica skulle ha minst 50% på den? Bra affärsidé. Vi är dubbelt så dyra som konkurrenterna, får hoppas ingen märker nåt🤦‍♂️

Bevisligen har de marginal på varan annars hade de väl knappast sålt den? Tror du willys säljer saker för att det är så jävla skoj eller för o tjäna pengar? Kul när en idiot som du försöker anklaga andra för samma sak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in