2025-03-16, 13:51
Medlem
Det börjar väl bli dags att plocka fram högafflarna men i väntan på det tycker jag att vi ska hjälpas åt att kartlägga vilka som är hederliga slitande småföretagare och vilka som endast tänker på nästa Ferrari.
Jag har tidigare tittat här:
https://www.dn.se/ekonomi/ny-grafik-sa-stor-vinst-gor-din-lokala-icahandlare/
Och noterat att det är ganska stor skillnad även mellan små handlare. Några här i kommunen gjorde endast några hundra tusen i vinst medan en annan småhandlare cashade in ca två miljoner.
Annan sida man kan titta på är förstås:
Allabolag.se

Jag säger som Lucky Luke:
Fas 1. Kartlägg.
Fas 2. Fram med tjära och fjädrar!
Citera
2025-03-16, 17:05
Medlem
Tror det finns en sida där man kan se alla medlemmars ekonomi (grovt).

Kommer dock inte ihåg url, så intressant är det inte.
Citera
Gromguttens avatar

Moderatormeddelande

Postat av Gromgutten 2025-03-17, 07:32
Moderator
Topic är kartläggning av specifika ICA-handlares ekonomi, inte vad ni tycker om ICA, Coop eller andra føretag, inte heller är topic om sortimentet etc, allt detta finns det andra trådar før.

OT raderat - och kommer att raderas.

/Mod
2025-03-17, 13:33
Avstängd
Vet inte så där jättemycket men Beckomberga verkar ge 20 mkr år i långsiktig vinst

ICA Maxi Jönköping är extremt lönsam

ICA Haninge är mest lönsam?

ICA jourbutiker har nog högsta lönsamheten i procent per omsatt miljon.

Hur är det med de största ICA Maxi - bortsett från totalvinst vilka är mest lönsamma
per omsatta 100 mkr i procent
Citera
2025-03-18, 09:16
Medlem
"Mer än 6 miljarder i dolda utdelningar hos ICA handlarna
Kreativ bokföring och 6 miljarder i dolda utdelningar hos ICA handlarna."

https://www.jensnylander.com/hur-ica-handlarna-forsoker-dolja-utdelningarna/
Citera
2025-03-19, 22:53
Medlem
Ica Maxi Jönköping har en omsättning på precis över en miljard.
Rörelseresultat 72 miljoner.
33 miljoner i utdelning. Det blir en fin Ferrari för pengarna.
Citera
2025-03-20, 20:48
Medlem
Vilken ICA-handlare äger tre Mercedes och en Lexus?

Andreas Gustavsson skriver i sin ledare i Dagens ETC om en ICA-handlare som det tydligen gått väldigt bra för:

Citat:
Inspirerad av detta projekt gör jag en snabbversion för min egen Ica-butik, den jag handlar på åtminstone några dagar i veckan. Den ligger nära jobbet, nära hem. Den har ett bra utbud. Den gräver tyvärr också ett allt djupare hål genom plånboken.

Känner ägaren av samma press som sina kunder?

Inte riktigt, nej.

Senaste åren har det totalt blivit utdelning på långt över 30 miljoner kronor.

2024 var ett gyllene rekordår, utdelning på 14,5 miljoner.

2022-2023 tjänade han själv drygt 11 miljoner kronor.

Förra året slog han till på en vräkig villa för 20 miljoner.

Det finns en handfull bilar registrerade på firman. Varför behöver en Ica-butik tre stycken Mercedes och en Lexus? Det kan man undra. Lite pikant är det allt.

https://www.etc.se/ledare/hur-maanga-mercedes-behoever-en-ica-butik

Gustavsson nämner inte vilken ICA det handlar om. Men att han benämner den som sin "egen Ica-butik" tyder ju på att den ligger nära hans jobb. Kan vi flashbackare list ut vilken butik det gäller? Det torde inte vara så jättevanligt med ICA-handlare som bor i lyxvillor och kör lyxbilar.
Citera
2025-03-20, 20:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Gustavsson nämner inte vilken ICA det handlar om. Men att han benämner den som sin "egen Ica-butik" tyder ju på att den ligger nära hans jobb. Kan vi flashbackare list ut vilken butik det gäller? Det torde inte vara så jättevanligt med ICA-handlare som bor i lyxvillor och kör lyxbilar.

ICA Maxi antar jag i så fall. Samt ligger runt GBG eller Stockholm. Knappast i Vretom eller Korpilombolo..
Citera
2025-03-20, 21:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Andreas Gustavsson skriver i sin ledare i Dagens ETC om en ICA-handlare som det tydligen gått väldigt bra för:

Andreas Gustavsson är en mycket mycket obehaglig person.

Det torde framgå av bilder på honom.

Liksom ETC är ett mycket toxiskt företag som lurar på sina hjärndöda prenumeranter värdelösa produkter som dyra klimatkompenserade lampor och en spray som ska klimatkompensera komposten.

Bor förmodligen i en väldigt dyr bostadsrätt på söder vars värde överstiger värdet för de flesta i landsorten boende ica-handlare.
Citera
2025-03-20, 23:17
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
ICA Maxi antar jag i så fall. Samt ligger runt GBG eller Stockholm. Knappast i Vretom eller Korpilombolo..

Lär inte finnas någon Maxi i Vretom. ICA Nära möjligtvis. Eller kanske ICA Supermarket beroende på upptagningsområde. Sedan finns ICA Kvantum, men det är nivån under Maxi och mer ovanliga. ICA Kungen i Kungens Kurva är ett exempel, eller ICA i Sickla.
Citera
2025-03-20, 23:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Redaktionen kan vara Järntorgsgatan 12 Göteborg eller Björngårdsgatan 15 Stockholm. Enl Wikipedia född 76. Enligt Birthday 13 som heter så. Men kan pendla hur långt som helst åt respektive ort, om ens sitter där. Om exakt födelsedatum vore enklare. Även så, kan där finnas en handfull Ica-butiker mellan arbetsplats och hem. Mest förvånande: jag trodde alla Ica-ägare körde Ferrari.
Citera
2025-03-21, 00:35
Medlem
karlsoons avatar
Av artikeln att dömma så framgår det med all önskvärd tydlighet vilka sjuka överpriser Ica har. Helt sinnes ju.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in